VTX - En sann Power Cruiser!
Honda VTX-serien är en familj av V-twin cruisers som är inspirerade av
konceptcykeln Zodia från Tokyo Motor Show 1995. VTX 1800
introducerades 2002 och en mindre 1300-kubiks version introducerades
2003. Vid lanseringen var VTX 1800 den serieproducerade motorcykel
som hade störst slagvolym och de största kolvarna som någonsin
producerats för bil eller motorcykel. Lanseringen av VTX 1800 var
startpunkten för det kubik-race som fortfarande pågår i det så kallade
power cruiser segmentet.
Från Zodia till VTX
Hondas Zodia var en vacker konceptcykel i sann hot-rod design vars formspråk tidigare varit förbehållet custombyggare. När Zodia visades
upp för allmänheten på mässor världen över stod det snart klart att designen tilltalade hojåkare från alla världsdelar. Responsen från
motorcykelentusiaster världen över var entydig: "Bygg den och vi kommer att köpa den!". Detta inspirerade Honda att bryta ny mark och
tänja de traditionella gränserna för hur en V-twin ska se ut, och inte minst, hur många kubik den ska ha! I och med VTX skapade Honda en
kompromisslös kryssare för hojåkare där storleken trots allt har betydelse.
Alla Honda VTX har ett muskulöst utseende, är långa och låga, och besitter en ansenlig vikt. VTX 1800 är kapabel att producera 163 Nm i
vridmoment samt 108 HK i sitt standardutförande, vilket är tillräckligt för att skicka i väg föraren i farter uppåt 200 kilometer timmen.
VTX 1300 levererar 75 hk och har ett vridmoment på 123 Nm vid 3 000 rpm.
För mer teknisk information, se länkarna i menyn över.
VTX-modeller i Sverige
Honda i Sverige saluför inte alla varianter av VTX som finns på USA-marknaden. Grundmodellerna heter "C", "Retro" och "Neo".
C-modellen är den första (2002) klassiska custommodellen med gjutna hjul samt små/mindre skärmar. C-modellen finns både som 1800
och 1300-variant, men endast 1800C säljs på den svenska marknaden.
VTX "Retro" är en VTX med ett utpräglat retro-stuk. Den har ekerfälgar, djupa skärmar samt ett annat styre och styrhuvud, men är i övrigt
samma cykel rent maskinellt. även "Retro" finns i varianterna 1800 och 1300 kubik, men endast VTX1300S Retro saluförs i Sverige.
I USA finns dessutom mer eller mindre färdigcustomiserade varianter av ovanstående modeller där köparen kan välja färg, fälgar, dyna,
etc. efter tycke och smak. Här i Sverige får vi hålla tillgodo med två grundmodeller och sedan själva välja och vraka bland tusentals
tredjepartsprodukter för att på så sätt skapa sig en unik prägel. Något som många VTX-ägare med skaparglädje gärna gör!
Honda Zodia (1995)
VTX 1800C (vänster) och VTX 1300S (höger)
Till skillnad från många japan-cruisers så tillverkas inte Honda VTX i Japan.
I likhet med Honda Goldwing och Valkyrie Rune så produceras den i USA.
Fabriken ligger i Marysville, Ohio.