Ryckig gång 1300

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Claes
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 maj 2021, 19:04
VTX-modell: VTX 1800 2005
Ort: Fjugesta

Ryckig gång 1300

Inlägg av Claes »

Hjälp!
Min polare Uffe har en VTX 1300 (Försöker få honom att bli medlem) Den startar och går, rycker på lågfart,skjuter på tomgång men svarar vid gaspådrag, så vid acc funkar den. Har haft den på verkstad, dom har låst fast sig vid att det är motorstyrningen det är fel på. Var ska vi börja ? Tacksam för tips så han kommer på rull igen. Tjo på er. /Claes.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Ryckig gång 1300

Inlägg av Orre »

Tjenare Claes.

Motorstyrning? -Det är förgasarmotor på 1300!...

Man börjar så klart alltid med det enklaste! Motor'n behöver bara bränsle/luft/gnista.
Med din minimala beskrivning är det inte så mycket att säga, men jag håller en knapp på att det är ett överslag/dålig kontakt.

Kan så klart inte räkna bort tätt luft-filter och dålig bränsletillförsel, så att tömma förgasare och ev. köra genom förgasar-rens är ju en enkel historia. (Nästa är att rensa förgasare) Gammal bensin och rusk i förgasaren är standard med den dåliga 95 oktan bensinen som skiljer sig när den står!

Börja med att ta av - rengöra - sätta på batteripolerna så ni VET att det är god kontakt. -Vanligaste felet!...
Byta tändstift.
Byta tändkablar. (Se till så dom har god kontakt!)
Kolla spolar för dålig kontakt!
Rengöra/smörja / byta dödar-knapp/brytare på stöd.

Säg till hur det går! :yes:

Lycka till!
/Orre :peace:
Bild
Claes
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 maj 2021, 19:04
VTX-modell: VTX 1800 2005
Ort: Fjugesta

Re: Ryckig gång 1300

Inlägg av Claes »

Tack för alla tips. Nu sätter vi igång. Jag hör av mig hur det går!!
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Ryckig gång 1300

Inlägg av Bobby »

Hade precis samma problem efter att hojen stått ett tag. Rengör förgasaren, framförallt lågfartsmunstycket. Den är pytteliten och sätter igen. Byt soppan också.

För att rensa förgasaren tar du av sadeln, tanken o luftburken. Sen går det att vinkla ut förgasaren o rengöra utan att behöva ta loss alla kablar.
Finns videos på youtube som visar.
Skruvarna i botten ser ut som kryss men är någon konstig special. Går att få grepp med polygrip från sidan dock.

Men som Orre föreslog så kan du börja med tändstiften för det är enkelt att byta.
När man vrider på gasen sprutar den en dusch soppa ur ett annat munstycke så funkar acc som du säger, o tänder bra så är det kanske förgasaren. Min gick ok med lite choke ute också.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Claes
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 maj 2021, 19:04
VTX-modell: VTX 1800 2005
Ort: Fjugesta

Re: Ryckig gång 1300

Inlägg av Claes »

Ni är guld värda allihop. Uffe, som ägaren heter har fixat å trixat med det mesta ni föreslagit. Dessutom bytt insatser i rören och sim salabim , den går som en dröm. Behövde inte dyka ner i förgasaren utan det räckte med STP's akut hjälp. Dessutom har han ansökt om medlemskap hos oss. :yahoo: Stort tack för hjälpen. /Claes.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Ryckig gång 1300

Inlägg av Orre »

Så kul!! :yahoo:

Vi åker trygga maskiner med få problem!
-Faktiskt, med årlig minimalt service-underhåll med bra produkter. Och utan att köra drag, eller försöka åka på bakhjulet och liknande, så vet jag inte vad som skulle ta livet av dom?...

Ja slit-delar går ju på alla fordon så klart. Och det är vissa service-detaljer man inte borde glömma, som de som är nämnda här i tråden.
Och soppan ÄR dålig! Speciellt 95 oktan! Tänk på det vid längre tids parkering, och ha då hellre på 98 oktan!
(Mina ohögtidliga mätningar tillsäger dessutom att man inte kör mycket dyrare mil med 98 pga. fler km. per liter. -Jag har heller aldrig haft sådana problem på något enda fordon, gräsklippare, snöfräs eller liknande. Så varför då inte ge hojen det bästa vi kan få tag i?..) 8)

Många tack för tillbakakopplingen Claes!
-Goda råd är inget värt utan bekräftelse... ;)

/Orre :peace:
Bild
Claes
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 maj 2021, 19:04
VTX-modell: VTX 1800 2005
Ort: Fjugesta

Re: Ryckig gång 1300

Inlägg av Claes »

Orre, utan hjälp, står vi hjälplösa! Dessutom blev kompisen Uffe medlem, men det har jag ju redan tjatat om. :yahoo:
Skriv svar