Bildäck - The darkside...
Moderator: Toolbox
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Bildäck - The darkside...
Mooohaahahahahaaaaaaaaa.......
Kan du stanna på rött ljus utan att sätta ner fötterna?...
Kan du parkera utan att fälla ut sidostödet?...
Ohh Yes!
Ha-ha-ha...
Detta är den knasigaste mod'en jag har gjort hittills!...
Har bara kört 5 mil ännu, och både jag och däcket behöver helt klart lite mer inkörning!...
Men jäkla kul är det!!
Här är en första resumé:
Alltså, 240 mm. är ganska brett däck! Det betyder som ni kan se att cykeln står av sig själv! och följaktligen strävar den åt att vilja stå i rak vinkel mot underlaget...
Dvs. i sakta fart, när vägen är "bomberad" eller lutar ner mot hjulspår eller liknande, så vill alltså cykeln luta i samma vinkel...
När det då är en grop i asfalten, eller en skarv eller någon annan skada, så vill ju hojen liksom välta mot lägsta punkten i skadan!...
-En mycket, mycket märklig erfarenhet!!... Jag hade skit-ont i korsryggen när jag kom hem, efter att ha försökt "hålla emot" alla krumbukter cykeln ville ha mig ut på...
MEN!
Detta var alltså den allra första, och mycket ovana känslan när jag gav mig ut på första prov-turen.
Att lägga ner känns fullständigt odramatiskt! Jag tror faktiskt inte att jag har mindre anlägg än på MC-däcket! Och det finnes inget obehagligt alls i att köra på kurvig väg! -Den konstiga känslan ligger alltså i att när cykeln INTE ligger i sväng, så vill den luta efter underlaget...
Efter att ha smugit runt ett par mil körde jag ut på landsvägen, och JÄKLAR va kul!!!...
Hojen är ju stadig som en en lastbil för tusan!! Och känslan att den vill luta efter underlaget försvinner helt över ca. 70 km/t.!
Däremot känns den fantastisk rättningsstabil! Och vilket jäkla grepp!!!
Nu börjar mitt exalterade smil snart nå runt skallen! och efter någon mil på 70-120 km/t. -väg körde jag in på en riktigt slingrig sträcka där jag vet man kan ösa på lite...
Fy för tusan!! Detta är ju skit-kul!!! Det biter ju som om jag satt limmad mot asfalten!!!
Tillbaka till stan, och nu lite mer avslappnad i kroppen, så känns inte hjulspår o.l. lika otäckt... men fortfarande tyckte jag att jag måste hålla full koncentration över sår i asfalten osv...
Börjar att fatta att det handlar INTE om att försöka hålla emot, utan hellre lita på och flyta med i köregenskaperna!...
(Hörs det känt ut från ni var tonåringar och aldrig hade åkt hoj förr?...)
Ja detta var som sagt en absolut färsk första erfarenhet på bara några mil.
Det står helt klart för mig att detta är något som kräver tillvänjning och inkörning av däck. Tror nog också det kräver lite experimentring med däck-tryck!...
Mitt däck är ett "Triangle"?? 225/40-18.
Beställde först ett 245-40/18 men det visade sig att vara 255 mm? så det fick inte plats.... (245mm. är max jag får plats med i svingen)
Jag vet ju att de olika fabrikanterna uppenbart har olika storlek på sina tumstockar...? Och Triangle 225/40-18 däcket är exakt 240 mm. på min 8" fälg!?... Så nu har jag alltså 2.5 mm. klarning till kardanen!...
Helt spontant ville jag sagt att med "vanlig" däck-bredd på 180-200 mm. så ville jag inte tvekat! Prova bildäck!!!!
Greppet är helt fantastiskt! -Och vartfall jag är skit-trött på att inte få ut mer än 1000 mil på ett svindyrt MC-däck!...
Detta är dock ganska säkert inte något för en R-cykel! Då lutar man allt för långt ner i svängarna. Vad jag kan se på däcket nu efter första prov-turen, så kommer detta aldrig att bli något problem på en VTX...
Det visade sig dock vara en "mode-grej" med däckmönster?... Så det var inte jätte-lätt för däck-handlaren att hitta ett symmetriskt mönster, och då gärna ett "pil-mönster"...
På nätet hittar man dock en god del coola mönster! Bara man så får någon till att lägga över det sen...
Lägger ut lite fler bilder i mitt 2014-album på Gallerian om ni vill kolla.
Ser ganska coolt ut!
/Orre
Kan du stanna på rött ljus utan att sätta ner fötterna?...
Kan du parkera utan att fälla ut sidostödet?...
Ohh Yes!
Ha-ha-ha...
Detta är den knasigaste mod'en jag har gjort hittills!...
Har bara kört 5 mil ännu, och både jag och däcket behöver helt klart lite mer inkörning!...
Men jäkla kul är det!!
Här är en första resumé:
Alltså, 240 mm. är ganska brett däck! Det betyder som ni kan se att cykeln står av sig själv! och följaktligen strävar den åt att vilja stå i rak vinkel mot underlaget...
Dvs. i sakta fart, när vägen är "bomberad" eller lutar ner mot hjulspår eller liknande, så vill alltså cykeln luta i samma vinkel...
När det då är en grop i asfalten, eller en skarv eller någon annan skada, så vill ju hojen liksom välta mot lägsta punkten i skadan!...
-En mycket, mycket märklig erfarenhet!!... Jag hade skit-ont i korsryggen när jag kom hem, efter att ha försökt "hålla emot" alla krumbukter cykeln ville ha mig ut på...
MEN!
Detta var alltså den allra första, och mycket ovana känslan när jag gav mig ut på första prov-turen.
Att lägga ner känns fullständigt odramatiskt! Jag tror faktiskt inte att jag har mindre anlägg än på MC-däcket! Och det finnes inget obehagligt alls i att köra på kurvig väg! -Den konstiga känslan ligger alltså i att när cykeln INTE ligger i sväng, så vill den luta efter underlaget...
Efter att ha smugit runt ett par mil körde jag ut på landsvägen, och JÄKLAR va kul!!!...
Hojen är ju stadig som en en lastbil för tusan!! Och känslan att den vill luta efter underlaget försvinner helt över ca. 70 km/t.!
Däremot känns den fantastisk rättningsstabil! Och vilket jäkla grepp!!!
Nu börjar mitt exalterade smil snart nå runt skallen! och efter någon mil på 70-120 km/t. -väg körde jag in på en riktigt slingrig sträcka där jag vet man kan ösa på lite...
Fy för tusan!! Detta är ju skit-kul!!! Det biter ju som om jag satt limmad mot asfalten!!!
Tillbaka till stan, och nu lite mer avslappnad i kroppen, så känns inte hjulspår o.l. lika otäckt... men fortfarande tyckte jag att jag måste hålla full koncentration över sår i asfalten osv...
Börjar att fatta att det handlar INTE om att försöka hålla emot, utan hellre lita på och flyta med i köregenskaperna!...
(Hörs det känt ut från ni var tonåringar och aldrig hade åkt hoj förr?...)
Ja detta var som sagt en absolut färsk första erfarenhet på bara några mil.
Det står helt klart för mig att detta är något som kräver tillvänjning och inkörning av däck. Tror nog också det kräver lite experimentring med däck-tryck!...
Mitt däck är ett "Triangle"?? 225/40-18.
Beställde först ett 245-40/18 men det visade sig att vara 255 mm? så det fick inte plats.... (245mm. är max jag får plats med i svingen)
Jag vet ju att de olika fabrikanterna uppenbart har olika storlek på sina tumstockar...? Och Triangle 225/40-18 däcket är exakt 240 mm. på min 8" fälg!?... Så nu har jag alltså 2.5 mm. klarning till kardanen!...
Helt spontant ville jag sagt att med "vanlig" däck-bredd på 180-200 mm. så ville jag inte tvekat! Prova bildäck!!!!
Greppet är helt fantastiskt! -Och vartfall jag är skit-trött på att inte få ut mer än 1000 mil på ett svindyrt MC-däck!...
Detta är dock ganska säkert inte något för en R-cykel! Då lutar man allt för långt ner i svängarna. Vad jag kan se på däcket nu efter första prov-turen, så kommer detta aldrig att bli något problem på en VTX...
Det visade sig dock vara en "mode-grej" med däckmönster?... Så det var inte jätte-lätt för däck-handlaren att hitta ett symmetriskt mönster, och då gärna ett "pil-mönster"...
På nätet hittar man dock en god del coola mönster! Bara man så får någon till att lägga över det sen...
Lägger ut lite fler bilder i mitt 2014-album på Gallerian om ni vill kolla.
Ser ganska coolt ut!
/Orre
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Kulan
- Mästare
- Inlägg: 596
- Blev medlem: 19 apr 2007, 09:19
- VTX-modell: VTX 1800C, 2007 (svart)
- Ort: Sundsvall
Re: Bildäck - The darkside...
Hej Orre.
Det ser j-ligt COOLT ut, man blir sugen på att prova.
Mitt bakdäck är slut så kanske jag också kommer åkande på ett bil-däck.
Ha De
Kulan.
Det ser j-ligt COOLT ut, man blir sugen på att prova.
Mitt bakdäck är slut så kanske jag också kommer åkande på ett bil-däck.
Ha De
Kulan.
- XY
- Guru prospect
- Inlägg: 1145
- Blev medlem: 08 maj 2006, 12:49
- VTX-modell: Tidigare VTX 1800C, 2006
- Ort: Älvsjö
- Västerlanda
- Guru prospect
- Inlägg: 1195
- Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
- VTX-modell: VTX 1800C -06
- Ort: VÄSTERLANDA
Re: Bildäck - The darkside...
Häftigt.
Men Lasta inte för mycket "Norsk Vin" i väskan. Detta kräver side stand.
/ M N
Men Lasta inte för mycket "Norsk Vin" i väskan. Detta kräver side stand.
/ M N
VÄSTERLANDA
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4389
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Bildäck - The darkside...
Ha ha
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- Västerlanda
- Guru prospect
- Inlägg: 1195
- Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
- VTX-modell: VTX 1800C -06
- Ort: VÄSTERLANDA
Re: Bildäck - The darkside...
Norwegian VTX 1800 2007 FLAT ASS
VÄSTERLANDA
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
- Martin
- Guru prospect
- Inlägg: 1301
- Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
- VTX-modell: VTX1300 2004
- Ort: Skövde
Re: Bildäck - The darkside...
SNYGGT
Martin
Martin
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: Bildäck - The darkside...
Kul att ni gillar looken!
Inget att tveka över Kulan! Bara att prova! (Kostar ju inte all världen att prova heller)
Provtur nr.2 i kväll. Bara några mil nu med...
Nu var det nästan inte så jag tänkte på det när jag körde iväg!
Förutom ett par tillfällen med kö och sakta fart då det var fula sår i asfalten då jag måtte konca lite... Annars helt fint flyt och idel smil!
Tror faktisk inte bredden kommer att bli något problem!
Kan verka som om det bara är inkörning av däck (och mig själv) som ska till!
Kul!
/Orre
Inget att tveka över Kulan! Bara att prova! (Kostar ju inte all världen att prova heller)
Provtur nr.2 i kväll. Bara några mil nu med...
Nu var det nästan inte så jag tänkte på det när jag körde iväg!
Förutom ett par tillfällen med kö och sakta fart då det var fula sår i asfalten då jag måtte konca lite... Annars helt fint flyt och idel smil!
Tror faktisk inte bredden kommer att bli något problem!
Kan verka som om det bara är inkörning av däck (och mig själv) som ska till!
Kul!
/Orre
-
- Oinvigd mästare
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 30 apr 2007, 09:03
- VTX-modell: VTX 1800, 2005
- Ort: Örebro, VTX1800C Grön
Re: Bildäck - The darkside...
Det skulle vara kul att prova. Någon som har koll på vilken dimension som passar std-fälg, skärm och sving. Med 16 tum finns det inte hur många dimensioner som helst att välja på. 185/55 16 skulle den passa? eller till och med 195/55 16?
Passar bildäck rakt på std-fälg?
Passar bildäck rakt på std-fälg?
Sudden
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: Bildäck - The darkside...
Standard bakdäck på 1800'an är 180/70-16. men det är inget problem att få plats med 200mm. utan några modifieringar!
55% av 185mm. eller 195mm. är ju en betydligt lägre profil än 70% av 180mm. Ser säkert coolt ut!
Alla däckfabrikanter har dock olika långa tumstockar... Så om just det däck du ser på är bredare än 200mm. vet man ju inte...
Jag ville nog inte valt något annat än ett symmetriskt mönster!
Fälg är det samma. Om man inte har ekerfälg... Då krävs det ju att få tätat den! (Bobby gjorde väl det!)
Kör på Sudden!
55% av 185mm. eller 195mm. är ju en betydligt lägre profil än 70% av 180mm. Ser säkert coolt ut!
Alla däckfabrikanter har dock olika långa tumstockar... Så om just det däck du ser på är bredare än 200mm. vet man ju inte...
Jag ville nog inte valt något annat än ett symmetriskt mönster!
Fälg är det samma. Om man inte har ekerfälg... Då krävs det ju att få tätat den! (Bobby gjorde väl det!)
Kör på Sudden!
- Leffe
- Regionskontakt Uppsala
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 11 sep 2007, 19:12
- VTX-modell: VTX 1800 2005 Blå
- Ort: Rasbo Blå VTX 1800-05
Re: Bildäck - The darkside...
Snyggt jobbat Orre
Klart intresant test något att tänka på fram över
Mvh Leffe
Klart intresant test något att tänka på fram över
Mvh Leffe
STOR STARK BLÅ 1800-05
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
Re: Bildäck - The darkside...
Laborera med lufttrycket. Kan göra enorm skillnad.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
-Toy Boy
-
- Mästare
- Inlägg: 610
- Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
- VTX-modell: VTX 1800,2005
- Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800
Re: Bildäck - The darkside...
Tja det är dags för mig att byta bakdäck.
Jag har kollat runt lite och Triangle däck hittar jag inte.
Jag funderar på att testa Uniroyal Rain sport 2, 205-55-16 www.dackonline.se
Har även tittat på Bridgestone EXP S02 N3 hos www.alven-ingvarsson.se
vad tror ni om det
Jag har kollat runt lite och Triangle däck hittar jag inte.
Jag funderar på att testa Uniroyal Rain sport 2, 205-55-16 www.dackonline.se
Har även tittat på Bridgestone EXP S02 N3 hos www.alven-ingvarsson.se
vad tror ni om det
Hsun-1800 röd så klart.
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: Bildäck - The darkside...
Kul Håkan! Helt klart värt att prova!
Har inte blivit så mycket hojåka i höst... Men efter 70-mila-turen med spätta till Hällekis kändes däcket helt klart "rundare"! (Alltså typ mindre övergång mellan stående och liggande....)
Spättan (ja Sissel då alltså) tyckte att HON fick ont i ryggen av att sitta och hålla emot när det "vill luta av sig själv"??...
Detta tyckte nog jag var lite konstigt, eftersom jag själv tyckte att den där "flata" känslan försvann mer och mer med milen, och så småningom inte kändes alls!...
(Säg det inte, men hade jag inte berättat vitt och brett om mina upplevelser med det nya däcket, och hellre hållit käft om att jag köpt nya däck, så är jag inte så säker på att hon hade märkt något alls...)
Alltså, den där känslan jag har beskrivit om att hojen "lutar efter underlaget" ser ut att bli mer och mer borta med milen!
-Jag kan dock inte SE att däck-kanterna har blivit slitna!?...
Oavsett så tror jag ganska säkert att detta kommer att vara mycket mindre kännbart på ett smalare däck!
-Det kan väl Bobby gå i god för!
@Håkan. Båda de däcken du har kollat på ser ju bra ut! Det är ju inte så jäkla dyrt att prova heller, men det är ju bra om någon vet om det är ett mjukt och fint däck! -Nåt hårt och glatt plast-däck vill du ju absolut inte ha!!
Sen måste du ju veta om någon som vill lägga om däck du handlat på nätet!...
Och så ska ju däcket få plats! Här kan det nog vara lite individuella skillnader på nån millimeter hit och dit, men mitt 200/60-16 Avon Cobra mätte jag till 195mm. och så hade jag ca. 4mm. klarning till original-skärmen.
/Orre
Ps.) Här är en info-sida på temat: http://darkside.nwff.info/?p=tires
Har inte blivit så mycket hojåka i höst... Men efter 70-mila-turen med spätta till Hällekis kändes däcket helt klart "rundare"! (Alltså typ mindre övergång mellan stående och liggande....)
Spättan (ja Sissel då alltså) tyckte att HON fick ont i ryggen av att sitta och hålla emot när det "vill luta av sig själv"??...
Detta tyckte nog jag var lite konstigt, eftersom jag själv tyckte att den där "flata" känslan försvann mer och mer med milen, och så småningom inte kändes alls!...
(Säg det inte, men hade jag inte berättat vitt och brett om mina upplevelser med det nya däcket, och hellre hållit käft om att jag köpt nya däck, så är jag inte så säker på att hon hade märkt något alls...)
Alltså, den där känslan jag har beskrivit om att hojen "lutar efter underlaget" ser ut att bli mer och mer borta med milen!
-Jag kan dock inte SE att däck-kanterna har blivit slitna!?...
Oavsett så tror jag ganska säkert att detta kommer att vara mycket mindre kännbart på ett smalare däck!
-Det kan väl Bobby gå i god för!
@Håkan. Båda de däcken du har kollat på ser ju bra ut! Det är ju inte så jäkla dyrt att prova heller, men det är ju bra om någon vet om det är ett mjukt och fint däck! -Nåt hårt och glatt plast-däck vill du ju absolut inte ha!!
Sen måste du ju veta om någon som vill lägga om däck du handlat på nätet!...
Och så ska ju däcket få plats! Här kan det nog vara lite individuella skillnader på nån millimeter hit och dit, men mitt 200/60-16 Avon Cobra mätte jag till 195mm. och så hade jag ca. 4mm. klarning till original-skärmen.
/Orre
Ps.) Här är en info-sida på temat: http://darkside.nwff.info/?p=tires
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: Bildäck - The darkside...
Heia!
Lite off topic i en gammal tråd, mest som kuriosa...
Köpte två nya däck till bilen i vinter, och först nu när jag tagit av alla 4 ser jag vilken enorm skillnad det är!
Bägge ska liksom vara 235mm. breda... Korea-däcken jag köpte dock med 5% lägre profil.
Det är alltså 2st. Nokian Hakkapeliitta, som jag mäter till ca.243mm! -varav ca.205mm. faktisk slityta...
2 st. Nexen, som jag mäter till ca.231mm. -varav ca.200mm. faktisk slityta.
Höjden mäter jag till 687 mot 671mm. Alltså 16mm. skillnad! (5% av 235mm. skulle enligt kalkylatorn inte vara mer än knappa 12mm.!?...)
Ja ja... Däcken står på fälg, och det är så klart en del variabler mtp. fälg-storlek och luft-tryck, men ändå överraskande stora skillnader!
Som jag skrev över måtte jag lämna tillbaka ett 240 däck som visade sig att vara 255mm. och därmed inte fick plats i svingen. Så på hojen står nu ett 225 däck som är exakt 240mm.!...
Det om det...
Nu är det dags för besiktning igen, och eftersom jag inte fick genom mitt bildäck sist har jag efter tips från Leffe beställt "Michelin Commander II" både fram och bak. Ska bli spännande att se hur det uppför sig!
Vi ses i Sälen!
/Orre
Lite off topic i en gammal tråd, mest som kuriosa...
Köpte två nya däck till bilen i vinter, och först nu när jag tagit av alla 4 ser jag vilken enorm skillnad det är!
Bägge ska liksom vara 235mm. breda... Korea-däcken jag köpte dock med 5% lägre profil.
Det är alltså 2st. Nokian Hakkapeliitta, som jag mäter till ca.243mm! -varav ca.205mm. faktisk slityta...
2 st. Nexen, som jag mäter till ca.231mm. -varav ca.200mm. faktisk slityta.
Höjden mäter jag till 687 mot 671mm. Alltså 16mm. skillnad! (5% av 235mm. skulle enligt kalkylatorn inte vara mer än knappa 12mm.!?...)
Ja ja... Däcken står på fälg, och det är så klart en del variabler mtp. fälg-storlek och luft-tryck, men ändå överraskande stora skillnader!
Som jag skrev över måtte jag lämna tillbaka ett 240 däck som visade sig att vara 255mm. och därmed inte fick plats i svingen. Så på hojen står nu ett 225 däck som är exakt 240mm.!...
Det om det...
Nu är det dags för besiktning igen, och eftersom jag inte fick genom mitt bildäck sist har jag efter tips från Leffe beställt "Michelin Commander II" både fram och bak. Ska bli spännande att se hur det uppför sig!
Vi ses i Sälen!
/Orre
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.