... nope, men vägen mellan Kongsberg och Notodden åkte jag i fjol när det var blött, med Dunlopdäcken, och fick släpp både fram och bak, så jag tycker inte om Dunlop längre. Men på torr väg är det inga större problem med dem. Bara så du vet. Kolla även på Sporthoj.com, de kanske har nån koll på däck med bra fäste, kanske inte till våra hojar, men ändå...Sergeant skrev:
Det finns väl ingen lag som säger att jag måste ha samma märke däck fram och bak, eller???????
Dags att byta bakdäcket
Moderator: Toolbox
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Dags att byta bakdäcket
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Re: Dags att byta bakdäcket
OK! Tack för alla förslagNesse skrev:... nope, men vägen mellan Kongsberg och Notodden åkte jag i fjol när det var blött, med Dunlopdäcken, och fick släpp både fram och bak, så jag tycker inte om Dunlop längre. Men på torr väg är det inga större problem med dem. Bara så du vet. Kolla även på Sporthoj.com, de kanske har nån koll på däck med bra fäste, kanske inte till våra hojar, men ändå...Sergeant skrev:
Det finns väl ingen lag som säger att jag måste ha samma märke däck fram och bak, eller???????
-
- Senior adept
- Inlägg: 234
- Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
- VTX-modell: VTX 1800 2007
- Ort: Rottne
Re: Dags att byta bakdäcket
Det kanske inte alltid som det är däckfabrikatet man ska skylla på dagens däck borde vara ganska väl testade i både vått ock torrt.
Vad jag har hört ska man vara väldigt försiktig när det precis börjar regna allra helst när det inte har regnat på en legäre tid. Då kan det bli glashalt på vägen, det var en MC förare som omkom i somras av det fenomenet vägen blev glashal flera mc åkare fick hjul släpp på samma vägsträcka, men dessa kom undan med en påminnelse att man borde ta det lugnt! :roll:
Vad jag har hört ska man vara väldigt försiktig när det precis börjar regna allra helst när det inte har regnat på en legäre tid. Då kan det bli glashalt på vägen, det var en MC förare som omkom i somras av det fenomenet vägen blev glashal flera mc åkare fick hjul släpp på samma vägsträcka, men dessa kom undan med en påminnelse att man borde ta det lugnt! :roll:
- mattin
- Regionskontakt Västra Götaland
- Inlägg: 868
- Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
- VTX-modell: VTX1800F,2006
- Ort: Göteborg
Re: Dags att byta bakdäcket
Hej,
Ooops det var ju 1300 ni diskuterade. Sorry... Tanken var att ge schassen ett annat alternativ till Service ställe. Inget ont om Honda dock.
/Mattin
Ooops det var ju 1300 ni diskuterade. Sorry... Tanken var att ge schassen ett annat alternativ till Service ställe. Inget ont om Honda dock.
/Mattin
VTX1800F
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Dags att byta bakdäcket
@Hasse-C. Jo det skiljer mycket på greppet på vått underlag mellan märkena. men visst är det som du säger, en liten skur på en dammig asfalt kan få det att bli snorhalt oavsett vilket däck man har... Jag kör på däck, gjorda för att klara regn, numera.
@Mattin - det var jag som var ouppmärksam bara när jag kommenterade sitt däck :-P
@Mattin - det var jag som var ouppmärksam bara när jag kommenterade sitt däck :-P
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- Västerlanda
- Guru prospect
- Inlägg: 1195
- Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
- VTX-modell: VTX 1800C -06
- Ort: VÄSTERLANDA
Re: Dags att byta bakdäcket
Enl Sheriffen Nesse får Vi i forts skilja på inlägg gällande 1300 kontra 1800 :shock: :shock: '
Dessutom kan inlägg raderas av NGN ( ingen nämnd ), men samtidigt får vissa skriva Vad som helst :?: :?: :?:
Har IDAG tagit en liten dos av HUGGORMS´gift
Dessutom kan inlägg raderas av NGN ( ingen nämnd ), men samtidigt får vissa skriva Vad som helst :?: :?: :?:
Har IDAG tagit en liten dos av HUGGORMS´gift
VÄSTERLANDA
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Dags att byta bakdäcket
Ingen lite dos tror jag... :shock:Västerlanda skrev:...
Har IDAG tagit en liten dos av HUGGORMS´gift
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- Raffe Gbg
- Mästare
- Inlägg: 751
- Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
- VTX-modell: VTX 1300, 2008
- Ort: Göteborg
Re: Dags att byta bakdäcket
Går det däcket att montera utan modifiering av skärmen på en 1300 R? Och är det lagligt att ha den dimensionen? Jag har hört mycket gott om Metz 880 egenskaper, dock kan man inte räkna med att få ut lika lång körsträcka som t ex det hårdare Dunlop-däcket. Om jag är korrekt underrättad.nalle skrev:Kan rekomendera Metzeler ME880. Har det på min 1300. Är mycket nöjd
Och vad har du fram för att matcha Metz 880 bak på ett bra sätt?
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
"Det är mycket bättre att vara glad"
-
- Adept
- Inlägg: 153
- Blev medlem: 18 jul 2008, 09:52
- VTX-modell: VTX 1800c-07
- Ort: Huddinge Kör VTX 1800c röd 07
Re: Dags att byta bakdäcket
Det går hur bra som hellst. Är ju 170/80-15 med vita sidor. Det föra som satt rullade 1500 mil. Fram sitter det ett Dunlop D404 WW med vita sidor. Metzeler gör inte däck med vita sidor fram längre. Men det funkar bra ändå.
Re: Dags att byta bakdäcket
Eftersom min service är "overdue" och jag har begränsat med tid på mig att få min service så köper jag antagligen ett bakdäck till min vtx på Sävedalens däck "denna gång". Nästa gång går jag väl förmodligen genom Internet.
- kapten
- Mästare
- Inlägg: 567
- Blev medlem: 01 mar 2009, 08:01
- VTX-modell: VTX1300S 2007
- Ort: Strängnäs
Re: Dags att byta bakdäcket
Kan du ge mej fabrikat dimention mm. Blev mäkta inponerad av det jag såg i Tönsberg och dess omgivningar av ditt backdäck.Bobby skrev:Jag rekommenderar bildäck bak. Bäst kontaktyta, räcker längre, är snyggare och kostar minst.
Har du originaldäck fram eller bak så säger jag bara BYT NU! Dem är rent av farliga när det är blött ute.
kapten.
kapten och Mimmi
----------------------------------------------
Var glad att du lever det är många som inte är födda än.......
VTX 1300 -07 SVART
----------------------------------------------
Var glad att du lever det är många som inte är födda än.......
VTX 1300 -07 SVART
Re: Dags att byta bakdäcket
Tänk på att du lutar med hojen när du svänger, det är ju inte för intet att hojdäck tillverkas annorlunda än däck för bilar. Dessutom finns det ju breda däck för hojar också. Kolla med en Honda försäljare, de borde väl veta hur brett däck du kan montera bak på hojen. Personligen tycker jag att 1300:an har fel stuk för att ha riktigt breda däck bak eller fram. Standard är breda nog enligt min mening. Om du däremot kör en Hammer eller Vegas eller dylikt så ser ett brett bakdäck snyggt ut och framför allt ser det ju ut som om det passar hojen ur ett helhetsperspektiv. Detta är min uppfattning.kapten skrev:Kan du ge mej fabrikat dimention mm. Blev mäkta inponerad av det jag såg i Tönsberg och dess omgivningar av ditt backdäck.Bobby skrev:Jag rekommenderar bildäck bak. Bäst kontaktyta, räcker längre, är snyggare och kostar minst.
Har du originaldäck fram eller bak så säger jag bara BYT NU! Dem är rent av farliga när det är blött ute.
kapten.
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
Re: Dags att byta bakdäcket
Jo, visst lutar en hoj när den svänger, helt riktigt. Jag har minst en dm grepp medan ett hojdäck har ett tändsticksplån till anlagsyta.Schassen skrev:Tänk på att du lutar med hojen när du svänger, det är ju inte för intet att hojdäck tillverkas annorlunda än däck för bilar. Dessutom finns det ju breda däck för hojar också. Kolla med en Honda försäljare, de borde väl veta hur brett däck du kan montera bak på hojen. Personligen tycker jag att 1300:an har fel stuk för att ha riktigt breda däck bak eller fram. Standard är breda nog enligt min mening. Om du däremot kör en Hammer eller Vegas eller dylikt så ser ett brett bakdäck snyggt ut och framför allt ser det ju ut som om det passar hojen ur ett helhetsperspektiv. Detta är min uppfattning.kapten skrev:Kan du ge mej fabrikat dimention mm. Blev mäkta inponerad av det jag såg i Tönsberg och dess omgivningar av ditt backdäck.Bobby skrev:Jag rekommenderar bildäck bak. Bäst kontaktyta, räcker längre, är snyggare och kostar minst.
Har du originaldäck fram eller bak så säger jag bara BYT NU! Dem är rent av farliga när det är blött ute.
kapten.
Jag ska kolla upp dimensionerna. Kolla in http://mcdarksiders.forumotion.com/f11-vtx-1300-tech om du vill veta mer om bildäck på hojar.
Bildäck är överdimensionerade för hojar. De klarar mycket mer åt alla håll och har mycket mer slityta.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
-Toy Boy