Reflex bak med ryggstöd

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

vtxuffe

Reflex bak med ryggstöd

Inlägg av vtxuffe »

Såg i en tidigare tråd att Nesse varnar för att åka utan reflex bak, och Bobby länkade till Polisens "böteslista". Tusen kronor i böter för avsaknad/bristfällig reflex under mörker (hälften under dagtid)!

Har ett ryggstöd av fabrikat Fehling inklusive paktehållare. Mitt dilemma är att reflexen blir helt skymd (och att den dessutom sitter i vägen om inte reflexfästet böjs något).

Kan inte vara ensam problemet? Någon som har en lösning?

Funderar själv på att inhandla reflex på Biltema, ett självhäftande att klistra fast på staget bakom ryggkudden (art.nr 33-3120). Kanske i minsta laget (ligger i 12-pack, hälften röda, hälften gula, för 19,90 och mäter cirka 4x1,5 cm) och det framgår inte om de är E-märkta. Lagligt :?:

/Uffe
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Reflex bak med ryggstöd

Inlägg av Bobby »

Välkommen!
Jag hade reflextejp klistrad längst ner på min nrplåt på min gamla hoj, men det räckte inte sa besiktningsmannen. Finns säkert regler för hur stor den ska vara. Iofs blev jag stoppad en gång i rutinkontroll och de sa inget. Tror inte de var så bra på hojjar så jag kanske hade tur.
Själv kör jag utan reflex och köpte en liten plåt på mc-mässan. Tänkte ha med min originalplåt så jag kan häkta den på den nya om man vet att det är högrisk att bli kollad. Händer ibland vid stora träffar som VV har jag hört.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Reflex bak med ryggstöd

Inlägg av Västerlanda »

Kolla detta, finns i forumet sedan tidigare 8) 8)
(Bikerboy skrev:
Finns det ett "minsta mått" för den röda reflexen bak??? nån som vet??)


Se länk s 59. Står bara att den ska vara typad, inte triangelformad. Inga mått angivna. Orginalet är 70 x 30 mm

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023%20.pdf

_________________
VÄSTERLANDA
STOR, SVART o HÖGLJUDD
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
vtxuffe

Re: Reflex bak med ryggstöd

Inlägg av vtxuffe »

Hej Bobby och Västerlanda!

Anade att det finns en hel del restriktioner angående reflexen bak. Men får väl köra på som tidigare, det vill säga utan. Lär ju torska i alla fall på grund av ljudnivån (låter som raka rör!) om man skulle bli stoppad :roll:

/Uffe
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Reflex bak med ryggstöd

Inlägg av Gusten »

vtxuffe skrev:Hej Bobby och Västerlanda!

Anade att det finns en hel del restriktioner angående reflexen bak. Men får väl köra på som tidigare, det vill säga utan. Lär ju torska i alla fall på grund av ljudnivån (låter som raka rör!) om man skulle bli stoppad :roll:

/Uffe
Min VTX har rullat över 7000 mil med olagliga pipor,liten skylt,inga reflexer,etc,etc...har inte blivit tagen än för något..(ta i trä)...tror inte du behöver vara orolig :lol: ....men se till att ha alla grejor lagliga på besiktningen :wink:

Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Re: Reflex bak med ryggstöd

Inlägg av Toolbox »

Gusten skrev:
vtxuffe skrev:Hej Bobby och Västerlanda!

Anade att det finns en hel del restriktioner angående reflexen bak. Men får väl köra på som tidigare, det vill säga utan. Lär ju torska i alla fall på grund av ljudnivån (låter som raka rör!) om man skulle bli stoppad :roll:

/Uffe
Min VTX har rullat över 7000 mil med olagliga pipor,liten skylt,inga reflexer,etc,etc...har inte blivit tagen än för något..(ta i trä)...tror inte du behöver vara orolig :lol: ....men se till att ha alla grejor lagliga på besiktningen :wink:

Gusten 8) 8) 8)
Vem Fa..... törs stoppa en GUSTEN :D :D
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Reflex bak med ryggstöd

Inlägg av Bobby »

Gusten skrev:
vtxuffe skrev:Hej Bobby och Västerlanda!

Anade att det finns en hel del restriktioner angående reflexen bak. Men får väl köra på som tidigare, det vill säga utan. Lär ju torska i alla fall på grund av ljudnivån (låter som raka rör!) om man skulle bli stoppad :roll:

/Uffe
Min VTX har rullat över 7000 mil med olagliga pipor,liten skylt,inga reflexer,etc,etc...har inte blivit tagen än för något..(ta i trä)...tror inte du behöver vara orolig :lol: ....men se till att ha alla grejor lagliga på besiktningen :wink:

Gusten 8) 8) 8)

Sen kanske det beror på var man bor och hur många kontroller polisen brukar ha där man kör. Du kanske kan fästa den på stötdämparbenet om det inte blir för fult? :roll:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Skriv svar