Vilken växel vid vilken fart?
Moderator: Toolbox
Vilken växel vid vilken fart?
Kan tyckas vara en konstig fråga men vilken växel ska man använda vid vilken fart? Jämför med rekomendationer för exempelvis en bil:
1:an, 0-15 km/h
2:an, 15-30 km/h
... ni fattar.... :-)
1:an, 0-15 km/h
2:an, 15-30 km/h
... ni fattar.... :-)
Vilken växel i vilken fart
Hej Matte.
Har funderat lite på det själv, letade i instruktionsboken men där fanns inget av värde.Jag kommer att skaffa en varvräknare,det är enda vettiga lösningen om man vill vara säker.
Har funderat lite på det själv, letade i instruktionsboken men där fanns inget av värde.Jag kommer att skaffa en varvräknare,det är enda vettiga lösningen om man vill vara säker.
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4390
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
- Toolbox
- VTX-Shopen
- Inlägg: 637
- Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
- VTX-modell: vtx 1800 2002
- Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
- Kontakt:
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
vilken växel i vilken fart
Kul svar
Har läst att en hel del av er bikers var intresserade av en varvräknare.
Det blir ju en mätare till förståss, dvs högre ballfaktor.Jag har inget problem med att välja växel efter fart men man bör växla upp vid max vridmoment dvs 3000 rpm (1800:an)för att få bästa effekt. Rätta mej om jag har fel
Har läst att en hel del av er bikers var intresserade av en varvräknare.
Det blir ju en mätare till förståss, dvs högre ballfaktor.Jag har inget problem med att välja växel efter fart men man bör växla upp vid max vridmoment dvs 3000 rpm (1800:an)för att få bästa effekt. Rätta mej om jag har fel
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
He-he.. Sorry! Kunne inte låta bli att spinna vidare... :roll:
@ axa. Njaae... Det är väl riktigt som du säger med max vrid, men max effekt blir nånting annat. I vart fall om man tänker acceleration!...
Alla motorer är så klart glada om man inte kör på max hela tiden, utan växlar "i tid"! Men nog tycker jag att 1800'an är särdeles varv-villig! Det var väl det som överraskade meg mest vid första prov-turen! :shock:
Just faran för att blåsa kolvarna genom toppen har man ju mer eller mindre eliminerat på moderna maskiner med varvtalsspärren.
Jag menar nu också att alla motorer har gott av å bli "dratt ut" en gång i bland! Kanskje just sånna här maskiner som vi gärna ligger och tuffar med på lägsta möjliga varvtal!?...
Orre
@ axa. Njaae... Det är väl riktigt som du säger med max vrid, men max effekt blir nånting annat. I vart fall om man tänker acceleration!...
Alla motorer är så klart glada om man inte kör på max hela tiden, utan växlar "i tid"! Men nog tycker jag att 1800'an är särdeles varv-villig! Det var väl det som överraskade meg mest vid första prov-turen! :shock:
Just faran för att blåsa kolvarna genom toppen har man ju mer eller mindre eliminerat på moderna maskiner med varvtalsspärren.
Jag menar nu också att alla motorer har gott av å bli "dratt ut" en gång i bland! Kanskje just sånna här maskiner som vi gärna ligger och tuffar med på lägsta möjliga varvtal!?...
Orre