VTX till Kroatien

Skriv din reseberättelse och ge eller fråga om resetips.

Moderator: Gusten

Skriv svar
Användarens profilbild
Wolves
Wannabe
Inlägg: 72
Blev medlem: 11 nov 2014, 17:28
VTX-modell: VTX 1800, 2004
Ort: Stallarholmen

VTX till Kroatien

Inlägg av Wolves »

Hej
Vi var tre tappra VTX are som bestämde oss för att åka ner till Kroatien. Resan gick bra och alla kom hem helskinnade.
Förutom att jag bytte bromsklossar (hade med) och att Mattin tappade laddregulatorn hände inga missöden. Pålitliga hojar :perfect:

Den som är intresserad av hur det såg ut kan gå in på Youtube. Sök på MC till Kroatien av Johnny Andren, så hittar ni ett antal filmer som är upplagda.

Kan behövas nu när abstinensen börjar sätta in.

Wolves
Användarens profilbild
XY
Guru prospect
Inlägg: 1145
Blev medlem: 08 maj 2006, 12:49
VTX-modell: Tidigare VTX 1800C, 2006
Ort: Älvsjö

Re: VTX till Kroatien

Inlägg av XY »

Ser härligt ut. Tack för att ni delar med er! :drinks:

:peace: /XY
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt
Rundown
Adept
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 sep 2014, 13:11
VTX-modell: VTX 1800 -02
Ort: Tunsta, Insjön, Dalarna

Re: VTX till Kroatien

Inlägg av Rundown »

Såg härligt ut
Rundown Tunsta Insjön

DREAMS DON´T WORK
UNLESS YOU DO!
Användarens profilbild
best
Mästare
Inlägg: 550
Blev medlem: 18 jul 2010, 10:44
VTX-modell: vtx 1800,2004 röd , Yamaha Cygnus 125cc med Toppbox
Ort: viskafors

Re: VTX till Kroatien

Inlägg av best »

Hur många mil blev det för er?, verkar som en trevlig resa. Vart det varmt i Kroatien
Benny
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: VTX till Kroatien

Inlägg av Orre »

Trevligt! 8) Tack för att ni delar ja!! :perfect:

Men jag vill också gärna ha lite mer info!
Reserutt, hur många mil man kommer var, vilka vägar man ska välja, och kanske undgå, vad gillade ni bäst... osv.osv.
Räknar med att man kanske kunde storma förbi dom flata norra delarna lite snabbare, och så hellre använda tid söderut? Eller? Vad är er upplevelse?
Har aldrig kört hoj på den kanten, så all info är välkommen!! :D

/Orre :peace:
Bild
Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 866
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Re: VTX till Kroatien

Inlägg av mattin »

Hej ,
Jadu Orre , det blev väl ca 500 mil tur o retur .

Vi hade bara lösa planer på hur resrutten skulle vara för ner resan. Polen, Tjeckien, Österrike , Italien eller slovenien och sist kroatien,
I övrigt hade vi inte bestämt något. Enda boende som var bokat i förtid var det i Świnoujście, då vi kom fram med färjan kl 20:00.
Vi bokade boende varje dag. Tyckte det var bra då vi inte visste hur dagen skulle bli, hur långt vi kom etc.
(Vi använde Booking.com/Hotel.com etc) Vi var ju bara 3 pers största delen av resan.

Vi valde Polen dels för att det var skoj att pröva Polen , men sedan också för att prisbilden på boende ,mat och dryck var mycket bättre än i Tyskland. Vi planerade inte nästa dagsetapp så mycket utan bestämde en ort/stad som vi ville köra mot och ställde in GPS.erna på den. Var det lagom att övernatta där så gjorde vi det annars fortsatte vi med nytt mål.Så här körde vi i stora drag:

Dag 1
körde vi Varberg-Trelleborg/ Trelleborg- Świnoujście (6 timmar tar färjan) 30 mil knappt

Dag 2
Vi körde från Świnoujście till Bozanov (norra Tjeckien) Ca 50 mil.Vi körde mycket på E65 , vi tänkte Polen som en transport sträcka, men det var
mycket vägarbeten , så en del omvägar , så det blev nog närmare 60 mil

Dag 3
Bozanov till Kaplice i södra Tjeckien. Ca 35 mil. Lite snirkligare vägar.

Dag 4
Kaplice till Steindorf am ossiacher see 35 mil ca , Regn hela dagen ! Dock enda dagen.

Dag 5
Steindorf till Opatija ( Kroatien) ca 20 mil, Den här dagen körde vi via Kranjska gora , till BLED.Sedan vidare genom Slovenien på fantastiska vägar.
Underbart landskap med kurviga vägar. Tror att på ett ställe så tog 5 mil oss 4 timmar. Kanonväder hela dagen och nästan för varmt att köra hoj. Dryga 30 grader.

Dag 6:
Opatija till Marina,Trogir (till huset vi hyrt) ca 40 mil. Nu tog vi oss på småvägar från Opatija till motorvägen E65. Vi fick blåsa på för att hinna ner till överenskommen tid med husägaren, så det blev betal motorväg. Väldigt varmt på motorväg och den går på ”högplatån” och inte ner vid kusten. Där fläktade det lite , vilket vi märkte på hemvägen.

Nu så spenderade vi en vecka utan att köra MC. Våra familjer mötte upp från flyget !

Hemresa:
Vi hade inte bestämt rutt, mer än att vi kör nära havet på vägen upp.

Dag 1
Marina,Trogir till Crickvenica. ca 30 mil Kanon väder , många slingrande vägar som går alldeles vid medelhavet a la highway one i USA.
Kargt men vackert. Kan varmt rekommendera denna väg.

Dag 2
Crickvenica till Bovec (slovenien ) 20-25 mil. Dagen började med fortsatt fin kustväg längs medelhavet, för att avslutas me kurviga vägar
i underbara slovenien. Bovec var en liten pärla . Fantastiska omgivningar och eget ölbryggeri !

Dag 3
Bovec till Bad Tölz (Tyskland) ca 40 mil. Vi körde in en kort sväng i Italien innan vi åkte norr ut och in i Österrike.

Dag 4:
Bad Tölz till Barleben ca 60 mil. I Bayern var vägarna och landskapet fint med kullar och kurviga vägar. Längre norrut blev det plattare och rakare.

Dag 5
Bareleben till Glostrup (strax söder om Köpenhamn) ca 45 mil. Vi körde från Barleben till Rostock (väg 14 har jag för mig var ett bra alt)
Sedan tog vi färjan Rostock-Gedser och sedan lite motorväg och sista biten.Småvägar fram till hotellet i Glostrup (Förort till Köpenhamn)

Dag 6
Glostrop- GBG/Fristad/Salem  HEM
Vi tog vägen via Helsingör/Helsingborg dvs en färja till....

Polen:
Polen var trevligt med ganska bra vägar. En del vägarbete De pratar inte alltid bra engelska , men hyfsat. Kort funkade bra när man skulle tanka. De tar inte kort överallt , men på väldigt mycket. Södra Polen var bäst (längs vår rutt.) Vi kom ner i sydöstra hörnet , lite väster om Wroclaw.

Tjeckien
Här var det mer Tyska än Engelska. Det funkade bra med kort här också , i alla fall för att tanka. Mycket fina vägar och det skall vara ännu finare vägar i Slovakien.

Österrike:
Fantastiska vägar och scenerier. Många gasthaus. Mysigt Kort funkar såklart.

Slovenien:
Överraskande bra på engelska. Fantastisk landskap. Inte så höga berg som i Österrike, men så behöver man inte
heller köra många mil för att komma runt den gigantiska Alptoppen. Slingrande vägar med gröna sluttningar / bergssidor.
Bovec var en pärla , strax nedan för national parken i Sloveniens Nord västra hörn. Där finns några måste vägar/pass att köra.
Kort funkade i stort sett överallt, men cash dvs Euro rekomenderas. Bled sjön kan jag rekomendera , men lite turist varning och
klart högre priser.

Kroatien:
Varmt som fasen , då vi åkte. Kustvägen är kanon. Lite som highway one. Slingrar sig in och ut vikar.Lite karg landskap.
National parkerna är fantastiska. Vi var i en som hetta KrKA. Magiskt !


Tänkvärt ?
Vill man åka så mycket som möjligt i södra Europa , så kan man ju skicka hojen på lastbil/Tåg och flyga/åka tåg ner
(Tror någon i klubben som klagade på att vi körde med vindruta :)) skickade ner hojen på lastbil)

De andra alternativen beror mycket vart man skall, hur mycket det får kosta , hur mycket körning man vill ha i norra Europa.
Många färje alternativ finns ju.

GPS gav ju frihet att hitta, vara spontan etc, fast man tappar lite var man är. någonstans.
Planera inte för långa dagsetapper. Det tar tid att köra, Tanka , fika , bensträckare etc.
Det är vägarbeten överallt (fast det fattar inte GPS alltid) och det kan regna som fasen
och då vill man kanske övernatta just där man är , när man är trött och blöt. Skall man köra motorväg så kan man
Ev köra längre , men det blir köer och stopp där med ibland. 30 mil per dag är OK. Det går att köra längre såklart.
Bra utrustning , för varmt och kyligt (om man skall köra alp pass). Svart ....är en ”varm” färg” !

Hoppas detta var lite av det du frågade efter (Exakta rutter har jag inte. Det är skönt att köra dir man känner för , med GPS hjälp förstås)

Annars får vi snacka mer nästa gång vi träffas.
/Mattin
Senast redigerad av mattin den 15 feb 2020, 18:49, redigerad totalt 1 gånger.
VTX1800F
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: VTX till Kroatien

Inlägg av Nesse »

:good: bra reseskildring, tack
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: VTX till Kroatien

Inlägg av Orre »

Härligt Mattin! :good: Många tack! :kissing:

Har själv i princip bara kört i Tyskland och Polen, och det är väl inget jag räknar som hoj-vägar precis... En gång kom jag till Schweiz, men kvaddade typisk bågen på väg upp Brenner passet... :fierce: Södra Tyskland (Swarzwald) kommer jag ihåg jag gillade!
Alperna är ju riktig fantastisk! Så även med båge vill jag tro det är värt en egen semester i sig!
Är lite spänd på dom östra delarna som du säger. Tjeckien/Slovakien. Hörs ju riktigt bra ut! Hur är det med Ungern?..

Ser ut på din beskrivning lite som jag tänkt, att man nog måste räkna två hela dagar transportsträcka ner över Tyskland/Polen innan man når några hoj-vägar. Man kunde kanske åka om Holland, men det är väl risk att det tar en jävla tid att komma igenom... :))

Gott att det blev en så bra tur! -Och att ni inte tog några riktiga lång-körare! Brukar själv kalkylera med ca.35 mil om dagen på tur. Annars blir det fort slitsamt...
Jag hör dom som kör stora sitt-rakt-upp-och-ned touring cyklar kan dra på upp mot 100 mil om dagen! :o Så det är så klart något att tänka på till en sån här tur... Men har man bara tid så...

Tänkte ni på buller? Alltså satte på org. blås eller så? Hör att vartfall Tyskarna är jäkla stränga!...

-Nu kan vi vart fall anmäla oss till en liten Sälen-tur! :teeth:
Simma lugnt!
/Orre 8)
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: VTX till Kroatien

Inlägg av Nesse »

@Orre, det är en helt annan grej att sitta på Varaderon i 50 mil än vtx:en. 72 mil ca är den längsta sträcka jag åkt,
på ca 12 timmar. Det var från några mil från Bud - atlantkustvägen - sunndalsöra - funäsdalen - vemdalen - ånge... Regnigt och vägarbeten med jobbiga lösgrusbelagda vägar :D
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 866
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Re: VTX till Kroatien

Inlägg av mattin »

Tjena,
Ungern vet jag inget om . Det jag hört är att norra Ungern är bra.

Rumänien skall väl ha en av de vackraste vägarna i Europa, , Transfågarasan.

Så kan tänka mig att södra Polen, östra Tjeckien samt Slovakien och Rumänien skulle vara bra områden att köra i.

Vi hade hört samma om Tysk polis och ljud. Vi bytte till Original. Till och med F:n hade C-pipa. Den e fanimig inte snygg alltså.
Fördelen är ju att när du kör 500 mil...så är det gött med original ljud.

Visst kan det ett måste någon gång att köra riktigt långt , på en dag , men det är ju inget att sträva efter.
Själv vill jag ju åka för att uppleva, för mig innebär det bensträckare, fotostopp, fika, lunch etc och det tar tid , så 50-60 är max tycker jag.
En begränsning med VTX är ju tankvolymen. Där är ju touring hojar mycket bättre. Vi hade en FJR 1300 med oss i några dagar
(kompis till Johnny) , han tankade varannan gång vi tankade.

/Mattin
VTX1800F
Skriv svar