Luftfilter / Luftburk
Moderator: Toolbox
- alba
- Mästare
- Inlägg: 893
- Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
- VTX-modell: vtx 1800c
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
- Toolbox
- VTX-Shopen
- Inlägg: 637
- Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
- VTX-modell: vtx 1800 2002
- Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
- Kontakt:
- Knodden
- Mästare
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
- VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
- Ort: Bohus
Visst är det skillnader!Mimmie skrev:Jag tror nog ( helt övertygad ) att dom här skillnaderna på effekt mellan nästan orörda motorer mer beror på vilket humör bromsbänken är på än någon riktig effektskillnad.
Kolla in vilken effekttest som helst i Bike, där poänterar man alltid att alla värden bara gäller för detta test, det är för många parametrar som man ska ta hänsyn till för att det ska bli rättvist om man inte gör testet med samma bromsbänk och samma förutsättningar som temperatur/lufttryck samma dag.
Man är väl en jävla glädjedödare men så ser nog verkligheten ut.
Mvh
Tomas W
Det är MASSOR med faktorer som spelar in.
När man monterar motorer så finns det ju alltid olika tolleranser som man måste hålla sig mellan. Det kan alltså skillja ganska mycket mellan tillsynes LIKA maskiner (orörda). Detta måste även visa sig i form att vissa blir kanske ngt svagare än andra.
Rickard på RG engeenering berättade att i "Frieblade cup" (dvs alla hojjar var "lika" och ett hårt reglemente begränsade möjligheterna att ändra mycket mellan hojjarna.) så visade det sig att det kunde skillja så mycket som 10-15 BHP mellan tillsynes "lika" hojjar.
Sedan har jag hört att hur maskinen har behandlats vid ex "inkörning" mm även påverkar. En "mesig" inkörning ca 100mil sedan vipps så monterar man en PCIII och vill få ett monster :shock: verkar lite motsägelsefullt i mina öron.
När jag fick PCIII monterad så hade jag dryga 600 mil på mätarn.
Även detta tror jag påverkar.
När man bänkar så kör man ju alltid en FÖRE och en EFTER PCIII montage. FÖRE hade jag 101,9 BHP med enbart luftfilter och pipan! Vilket är MER än vad många får efter...
RG var faktiskt lite "överraskad" då det var en väldig hög siffra för en VTX1800. Efter bänkningen så sa han att det var det högsta värdet han fått på en VTX1800.
Jag tror att kombinationen av Luftburk och pipa blev väldig lyckad på min hoj. PLUS att jag har kanske haft tur att även fått en maskin som går väldigt bra från fabrik! Men det måste vara så att de monterar de något bättre spisarna i just de RÖDA hojjarna!!
När det gäller rykrör och få mycket kraft så tror jag fler kan stämma in att det enda som gäller ÄR ett 2-1 system av någon sort, gärna något "trattformad" då avsvalnande avgaser tar större plats och är pipan konisk så minskar ju motståndet i linje med att avgaserna svalnar, vilket ger ett jämt motstånd hela vägen ingen "flaskhals" någonstans. Och det är just att hitta det rätta motståndet till motorn som är lite svårt. En motor går i regel bättre med rätt motstånd istället för helt "raka rör".
V&H är bra, med min pipa är bättre...
Toolbox!
Men en K&N luftburk, och RH pipa är våra hojjar väldigt lika, så det beror nog på bromsbänken... om du inte kommer över 105:an!
Hur som helst Varmt lycka till!
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
- Knodden
- Mästare
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
- VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
- Ort: Bohus
Men då denna obsena mutant har en monstermaskin i form av en missplaserad V8 borde man inte då ta alla effektvärden och dela med frya så man ser vad den ger på en V-TWIN!alba skrev:105 kusar ???? Låter lite klent :roll:
Hörru T- Boxen tror du att du kommer runt ica maxiparkeringen med den här ? / Alba
Då är den inte såååå kaxxig längre....
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
- Toolbox
- VTX-Shopen
- Inlägg: 637
- Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
- VTX-modell: vtx 1800 2002
- Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
- Kontakt:
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
- Knodden
- Mästare
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
- VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
- Ort: Bohus
Nja.. Inte BARA hästar... Ibland snackar vi lite Newtonmetrar ossåNesse skrev:Fy f.n vad ni tjafssar om hästkrafter gubbar. Man skulle ju kunna misstänka att det saknas andra förmågor... Jag har 75 hk och kör med mun-mot-mun metoden om luften tar slut.
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
HÄSTKRAFTER OCH NEWTONMETER
Hej !
Har läst om vem som har mest hk och nm, det är intressant för de resultat som diskuteras var väl vid det tillfälle den cykeln bänkades och mycke vatten har väl runnit under broarna sedan dess. Nä jag tror som föregående att jag också har en 107 hk någonstans på kardanen samma som Nord. Det viktigaste måste väl vara att det är kul och att man kan hantera det på ett bra sätt på vägen.
Har läst om vem som har mest hk och nm, det är intressant för de resultat som diskuteras var väl vid det tillfälle den cykeln bänkades och mycke vatten har väl runnit under broarna sedan dess. Nä jag tror som föregående att jag också har en 107 hk någonstans på kardanen samma som Nord. Det viktigaste måste väl vara att det är kul och att man kan hantera det på ett bra sätt på vägen.
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
- Knodden
- Mästare
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
- VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
- Ort: Bohus
Re: HÄSTKRAFTER OCH NEWTONMETER
Jovisst är det så att [POWER IS NOTHING WITHOUT CONTROL!]Grothen skrev:Hej !
Har läst om vem som har mest hk och nm, det är intressant för de resultat som diskuteras var väl vid det tillfälle den cykeln bänkades och mycke vatten har väl runnit under broarna sedan dess. Nä jag tror som föregående att jag också har en 107 hk någonstans på kardanen samma som Nord. Det viktigaste måste väl vara att det är kul och att man kan hantera det på ett bra sätt på vägen.
Och att ha 107 Hk på kardanen eller vevaxel spelar väl ingen roll...
Iaf mina värden är på bakhjulet och viss är det så att nuffrora var på DEN bänken DÅ! Skulle man köra upp på en ennan bänk eller även samma bänk idag så hade jag troligen fått något andra värden.
Det som är lite roligt med kraften är trots allt att ge "sporthojjar" lite att fundera över vid lite rödljuskörning! Få pisk av en "glidare"....
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
- Knodden
- Mästare
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
- VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
- Ort: Bohus
Ledsen att göra dig besviken, MEN det är likadana spisar i dessa två hojjar.PerNord skrev:Men till alla er HK jägare vill jag bara ännu en gång påpeka att min 1800R har 10 HK mer än 1800C original. :roll:
Taget från 1800C vs 1800REngine is a 1,795 cc liquid-cooled 52-degree V-twin that hammers out immense power--106 bhp at 5,000 rpm and 120 ft.lbs. of torque at 3,500 rpm.
Dessutom är detta på vevaxel och inte på bakhjulet, och man "räknar" med någonstans runt 10-15% förlust i transmitionen etc.
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010