"Hemliga Resan" RVG 2 stugor enligt Alternativ 3 beställda

Moderator: Geronimo

Schassen

"Hemliga Resan" RVG 2 stugor enligt Alternativ 3 beställda

Inlägg av Schassen »

Alternativ 1

Idag 25/5 2011 har Lilian och jag varit ute och rekognoserat vägar och en tänkt övernattningsplats som har hyfsade priser för såväl kojplats som mat. Ja, kojplats är nog fel begrepp, möjligheter till enkelrum och dubbelrum med middag på ankomstdagen och frukost på avfärdsdagen. OBS! Det är 4-stjärnigt, så det finns två restauranger, bar, simbassäng och jacuzzi.

På frågan när vi eventuellt gör denna resa svarade jag "eventuellt i augusti eller i september". Detta eftersom vi nu först skall till årsträffen, sedan en mindre tur förhoppningsvis i Västra Götalands regionen före semestrarna börjar, ja och sedan är det semester då de flesta är bortresta. Då blir det alltså antingen i aug eller sept.

Vägarna från Göteborg till det tilltänkta övernattningshotellet består av blandat småvägar och medelstora huvudleder och än så länge en liten sträcka motorväg som jag kall försöka utesluta men jag har ju lite tid på mig.

Vägarna från övernattningshotellet tillbaka till Göteborg kan även de om så önskas bestå av små krokiga, medelstora svängiga och större mer eller mindre raka vägar.

Sträckan har jag inte ännu beräknat, skall nu ut på google karta och följa Orres råd med att rita sträckan och förhoppningsvis få fram den totala sträckan i mil. Men en grov uppskattning är ca 25 mil dag ett och ungefär lika många mil dag två tillbaka även då den vägen är tänkt åtminstone delvis vara en annan väg.

Priser som jag har fått fram är:

Fre-lör eller lör-sön
Salladsbord och middag (exkl. dryck) 220:-
Logi "enkelrum": 750:- inkl. frukost
Logi "dubbelrum": 950:- inkl. frukost

Summa för enkelrum ger 970:-
Summa för dubbelrum ger 1 170:-

Lilian och jag åt middag där idag, och låt mig säga att maten var helt superb!!!!!!!!!!!

Givetvis skall jag se vad för andra övernattningsalternativ jag kan hitta och återkommer med dessa samt deras priser.

Är detta något som kan låta intressant för Medlemmarna i Hallands län, och Västra Götaland? Givetvis får alla som vill hänga på oavsett vart du bor hänga på men er totala resa blir ju väldigt lång bara för en mellanlång tur och en övernattning.

Tanken är att vi möts vid McDonalds i Hisings Kärra dag 1 och att vi tar avsked på Brobacka Kaffestuga i Alingsås i slutet av dag 2. Bra tillfälle för återspegling mm.

Detta är ett Best Western hotell.
Senast redigerad av Schassen den 22 jul 2011, 16:21, redigerad totalt 5 gång.
Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 865
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Re: Ang. tidigare nämnda "hemliga resan" förslaget V.Götaland

Inlägg av mattin »

Låter bra !

/Mattin
VTX1800F
Schassen

Re: Ang. tidigare nämnda "hemliga resan" förslaget V.Götaland

Inlägg av Schassen »

Nu har jag beräknat sträckan med olika alternativa etapper.

Alternativ 1 Om vi övernattar på det ställe som jag har nämnt här ovan så hamnar första dagens körning på ca 27,5 mil och dag 2 på ca 23,2 mil vilket summeras till ca 50,7 mil totalt.

Om vi övernattar på ett senare ställe som jag kommer att skriva om här nedanför (alternativ 2) så blir sträckan dag 1 ca 38,8 mil, och dag 2 ca 11,9 mil. Även detta summeras till 50,7 mil.

Min grova uppskattning var ca 25 mil/dag som skulle ge 50 mil totalt. Ganska bra uppskattat eller hur? :wink:
Schassen

Re: Ang. tidigare nämnda "hemliga resan" förslaget V.Götaland

Inlägg av Schassen »

Alternativ 2

Som jag har redan skrivit här ovan så blir sträckan för dag 1 i alternativ 2 längre än i alternativ 1. Detta beror på att resan går exakt samma vägar oavsett vart vi bestämmer oss för att övernatta.

Alternativ 2 är dock dyrare än alternativ 1, men i gengäld är miljön betydligt trevligare ut ifrån ett natur perspektiv. I Alternativ 1 övernattar vi inne i ett samhälle medan vi i alternativ 2 har nära till en sjö och lite andra natur upplevelser. I alternativ 2 kan vi få ett "Det skall vi fira paket" som består av följande:

Jag citerar "Firar ni något speciellt, högtidsdag eller något annat passar detta paket perfekt. Övernattning, liten fikabuffé, tre rätters middag med drink och kaffe samt stor lantfrukostbuffé."

Pris per person i dubbelrum: 1 dygn 1 510,00 kr

I detta alternativ övernattar vi i stugor (2 sängar per stuga), stugorna tillhör en hotellkedja som jag inte kan namnge därför att då vet ni vart vi skall.

Förutom priset så är ytterligare en nackdel med detta alternativ givetvis att körsträckan dag 1 är ca 39 mil. Fördel med detta alternativ är att körsträckan dag 2 då endast blir ca 12 mil.

OBS! Jag skall nu se vad för övernattningsmöjligheter som finns längs denna väg i form av t.ex. vandrarhem mm. vilket bör vara betydligt billigare men antagligen även betydligt sämre mat och service.
Schassen

Re: Ang. tidigare nämnda "hemliga resan" förslaget V.Götalan

Inlägg av Schassen »

Alternativ 3
Jag var ute och rekade diverse vägar mellan Lerum och X igår. Hittade många fina vägar, en del som man måste vara försiktig på men inga vägar som var fullt usla trots regn. Dessutom hittade jag ett alternativ tre till de två föregående alternativen gällande övernattning.

Det nya stället ligger högt upp på topp av ett berg med stugor. Tjejen som jobbade igår var ny och kunde inte all fakta så jag skall ringa och prata med dem som äger/driver stället för att få alla uppgifter, jag återkommer med detta.

Det som jag har fått fram är följande:
Det finns stugor med en respektive två sängar, stugor med en säng kostar 150,00 kr/natt och 2 sängar vet jag inte priset av ännu. Vill du använda deras sängkläder kostar detta 50,00 kr extra. Frukost visste hon inte det exakta priset på men räknar man på maximalt 100,00/person så bör detta vara med god marginal säger hon. Såväl på området som i relativ nära omnejd finns flera sevärdheter och intressanta fikaställen, varav en där det skall samlas både veteranbilar och hojar på onsdagar har jag fått veta. Då onsdagar i sig inte är av intresse för oss så kan det vara av intresse för var en av oss ur ett individ perspektiv för senare tillfällen.

Lila text är uppdaterad 2011-06-26
På området finns ett museum för flygplan, entré till detta är 35,00 kr

Om vi gör antagandet att en stuga med två sängar kostar dubbelt så mycket som en stuga med en säng så kan en kalkyl se ut enligt följande:

Sängplats 150,00 kr
Sängkläder 50,00 kr
Museum.....35,00 kr
Frukost.....100,00 kr (maxpris)
Summa.....335,00 kr


Dag 2 bjuder på såväl sköna vägar och vacker natur, kanske även en och annan sevärdhet, personliga intressen avgör.
Schassen

Re: Ang. tidigare nämnda "hemliga resan" förslaget V.Götalan

Inlägg av Schassen »

Alternativ 3 UPPDATERAT 2011-07-04

Dag 1, inga motorvägar till skillnad av dag 2, ca restid från Göteborg 3-4 timmar
Jag och Lilian har varit ute på min VTX idag då vi körde till den tilltänkta övernattningsstället för alternativ 3 ovan.

Övernattningspriset är 150,00 kr/säng
Sängkläder 50,00 kr
Museum.....35,00 kr (OBS! Museumet har öppet fram tom sista veckan i augusti)
Frukost.....55,00 kr (45,00 lägre än tidigare uppskattat)
Summa.....290,00 kr/person

Restaurangen har licens att sälja alkoholiserad öl och de har flera olika märken öl. Restaurangen är öppet till kl. 22:00

Betalning för rum och säng görs i receptionen vid ankomst.

P.g.a. att stugorna är beställda vissa datum har jag fått veta att de är lediga följande helger.

Vecka 32: Ankomst 13 augusti, avfärd 14 augusti
Vecka 34: Ankomst 27 augusti, avfärd 28 augusti
Vecka 37: Ankomst 17 september, avfärd 18 september
Vecka 38: Ankomst 24 september, avfärd 25 september

De hade även lediga stugor 6 - 7 augusti men då kan inte jag eftersom jag planerar att vara i Notodden då.

Dag 2 kör ni som ni själva vill eller den väg jag kör, detta val bjuder på såväl sköna vägar och vacker natur, kanske även en och annan sevärdhet, personliga intressen avgör.

Skriv ett inlägg för vilket datum som passar dig bäst. Ni som inte vill hänga på ombedes att inte skriva inlägg i tråden för att förenkla planeringen.

OBS! Ju tidigare ni hör av er ju tidigare kan jag boka stugor.

Tack

Schassen

Röster:
Vecka 32: Ankomst 13 augusti, avfärd 14 augusti (Schassen)
Vecka 34: Ankomst 27 augusti, avfärd 28 augusti (Schassen, Mattin & birdie)
Vecka 37: Ankomst 17 september, avfärd 18 september (Schassen, Geronimo & Mattin)
Vecka 38: Ankomst 24 september, avfärd 25 september (Schassen, Geronimo, birdie och Mattin)

OBS! Om det är någon som föredrar att vi gör detta på två veckodagar istället skriv det här så ringer jag och kollar läget gällande när stugorna är lediga.
Senast redigerad av Schassen den 17 jul 2011, 15:56, redigerad totalt 5 gång.
Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 865
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Re: "Hemliga Resan" RVG med förslag på datum "Se Alternativ

Inlägg av mattin »

Hej,

V34 låter bäst tycker jag !


/Mattin
VTX1800F
Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: "Hemliga Resan" RVG med förslag på datum "Se Alternativ

Inlägg av birdie »

Hej,
Jag är med!
Vecka 34 passar bäst.
Kan även vecka 38, men kanske detta är lite sent på säsongen?
/birdie
Never up - never in!
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: "Hemliga Resan" RVG med förslag på datum "Se Alternativ

Inlägg av Geronimo »

Vecka 34 jobbar jag på "Öppet Varv" på Ellös. Innan är det totalkört.

Tony
Low, long and fat
Schassen

Re: "Hemliga Resan" RVG med förslag på datum "Se Alternativ

Inlägg av Schassen »

När jag kommer hem från Regionsträffen RVG och Örebro ringer jag Campingen och beställer det antal stugor som vi behöver. Vill du hänga med på denna tripp och inte anmält dig än, gör så före 18 juli dvs. "SENAST 2011-07-17".
Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
Inlägg: 1373
Blev medlem: 09 nov 2005, 20:42
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd
Ort: Bandhagen, Stockholm

Re: Ang. tidigare nämnda "hemliga resan" förslaget V.Götalan

Inlägg av Peo »

trevligt det låter med alkoholiserad öl.....då behöver man inte dricka så mycke då eller???
hoppas ni får en trevlig tur...
Schassen skrev:Alternativ 3 UPPDATERAT 2011-07-04

Dag 1, inga motorvägar till skillnad av dag 2, ca restid från Göteborg 3-4 timmar
Jag och Lilian har varit ute på min VTX idag då vi körde till den tilltänkta övernattningsstället för alternativ 3 ovan.

Övernattningspriset är 150,00 kr/säng
Sängkläder 50,00 kr
Museum.....35,00 kr (OBS! Museumet har öppet fram tom sista veckan i augusti)
Frukost.....55,00 kr (45,00 lägre än tidigare uppskattat)
Summa.....290,00 kr/person

Restaurangen har licens att sälja alkoholiserad öl och de har flera olika märken öl. Restaurangen är öppet till kl. 22:00

Betalning för rum och säng görs i receptionen vid ankomst.

P.g.a. att stugorna är beställda vissa datum har jag fått veta att de är lediga följande helger.

Vecka 32: Ankomst 13 augusti, avfärd 14 augusti
Vecka 34: Ankomst 27 augusti, avfärd 28 augusti
Vecka 37: Ankomst 17 september, avfärd 18 september
Vecka 38: Ankomst 24 september, avfärd 25 september

De hade även lediga stugor 6 - 7 augusti men då kan inte jag eftersom jag planerar att vara i Notodden då.

Dag 2 kör ni som ni själva vill eller den väg jag kör, detta val bjuder på såväl sköna vägar och vacker natur, kanske även en och annan sevärdhet, personliga intressen avgör.

Skriv ett inlägg för vilket datum som passar dig bäst. Ni som inte vill hänga på ombedes att inte skriva inlägg i tråden för att förenkla planeringen.

OBS! Ju tidigare ni hör av er ju tidigare kan jag boka stugor.

Tack

Schassen

Röster:
Vecka 32: Ankomst 13 augusti, avfärd 14 augusti (Schassen)
Vecka 34: Ankomst 27 augusti, avfärd 28 augusti (Schassen, Mattin & birdie)
Vecka 37: Ankomst 17 september, avfärd 18 september (Schassen, Geronimo)
Vecka 38: Ankomst 24 september, avfärd 25 september (Schassen, Geronimo)

OBS! Om det är någon som föredrar att vi gör detta på två veckodagar istället skriv det här så ringer jag och kollar läget gällande när stugorna är lediga.
Nu är säsongen på G igen. 8)
Lufta era däck ofta och kör med hjärna å tänk. :thinking:
Ses utefter vägarna å på träffar :good:
Schassen

Re: "Hemliga Resan" RVG med förslag på datum "Se Alternativ

Inlägg av Schassen »

Vecka 34: Ankomst 27 augusti, avfärd 28 augusti (Schassen, Mattin & birdie) är populärast just nu
Schassen

Re: "Hemliga Resan" RVG med förslag på datum "Se Alternativ

Inlägg av Schassen »

Som birdie skrev, så kan ju v. 37 och v. 38 vara i det senaste laget men skulle det ligga is eller annan vit smörja på vägarna så kör vi inte. Har vi tur så kommer den efterlängtade sommaren då :shock: tänk positivt och önsketänkande 8)
Schassen

Re: "Hemliga Resan" RVG med förslag på datum "Se Alternativ

Inlägg av Schassen »

Ok, nu har jag snackat med campingen. v.37 finns inga stugor lediga längre dvs. 17-18 sept, däremot har jag nu då beställt 2 stugor med två bäddar i varje för v. 34 (27-28 aug).

Vecka 34: Ankomst 27 augusti, avfärd 28 augusti (Schassen, Mattin & birdie)

Schassen
Användarens profilbild
Martin
Guru prospect
Inlägg: 1300
Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
VTX-modell: VTX1300 2004
Ort: Skövde

Re: "Hemliga Resan" RVG 2 stugor enligt Alternativ 3 beställ

Inlägg av Martin »

Tjena, Schassen, som du vet, har jag ej kommit upp på biken än, kanske jag ansluter till er, men det vet jag inte förrän senare, återkommer om det är möjligt, får väl ligga i tält isf. Skulle va kul med denna resa, men du vet mitt problem. Sugen på detta, Jovars!

/Martin
Skriv svar