MC-lås

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

MC-lås

Inlägg av birdie »

Tja,

Lite bra tips beträffande mc-lås emottages tacksamt. Är lite lätt hispig efter stölden av dotterns mc...
Använder ni kätting, larm etc eller blir det bara styrlåset och ett skivbromslås :?: Kanske räcker om dyrgripen står i ett garage...

Vad sägs om följande:
ABUS DETECTO 8000 MED KÄTTING
Litet klämformat lås med integrerat larm att sättas i bromsskivan. Låshus i solitt rostfritt stål. Lägessensor som utlöser larmet när låset flyttas från sin ursprungligsläge, vilket gör att låset inte behöver angripas fysiskt för att larmet på 100 db skall utlösas. Till låset hör en 120 cm 12 mm kätting med löpögla och textilöverdrag.
Pris: ca 1700 kr.

ABUS GRANIT EXTREME 59 X-PLUS
Kättinglås som vid korrekt användning ger världens högsta säkerhet för din motorcykel, samtidigt som det är enkelt, smidigt och flexibelt!
Låset är 140 cm alt. 170 cm långt och består av en 12 mm sexkantskätting samt ett helt unikt POWERLINK låshus - inga lösa delar, vilket gör det enkelt att låsa med en hand. Flexibelt nylonhölje som gör låset mycket lätt att förvara och skyddar motorcykeln mot repor. ABUS X-Plus Cylinder med över 1.000.000 nyckelkombinationer gör låset dyrksäkert. Det är helt okänsligt mot domkrafter, bultsaxar och angrepp med kolsyra eller liknande. Extrema testvärden överträffar alla låskrav.
Pris: ca 3000 kr - 140 cm; ca 3 500 kr -170 cm.

Vad sägs :?:

/birdie
Never up - never in!
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av alba »

Tja Birdie ! Jag tror att jag har lösning till dej
Kolla så får du se vad du tycker

http://www.securitas.se/local/web/sec-s ... ent&lang=1

Jag tycker det ser ganska seriöst ut, men man vet aldrig :lol:
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Liknande har det väl diskuterats om...

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... id=2159632
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

MC-lås

Inlägg av birdie »

Tack för tips, boys :lol: !

Frågan är om jag inte köper det här:
http://www.brandsakra.se/shop/
Klicka på: Lås-ABUS och kolla på:
ABUS, Extreme Chain Plus 59 - längd 140 cm
Pris: 2 659 kr

Det känns som om det här skulle var besvärligt för tjuven :twisted: om man lägger kedjan via framhjulet, ram, framgaffel på något sätt... och något rejält fast föremål vid sidan om.
Det här löser ju förvisso inte problemet om man är borta från hemorten och måste parkera hojen utomhus. Kättingen är lite för stor och tung för att släpa med sig och då gäller väl bara ett monterat larm, gissar jag.

Men på hemmaplan om man är bortrest några veckor, så duger nog det här och gör det extra besvärligt!

/birdie
Never up - never in!
Skriv svar