Supercharger till VTX 1800

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Mimmie

Supercharger till VTX 1800

Inlägg av Mimmie »

Fan va häftigt.

Läser just senaste MCM, där det finns ett repotage om att skruva dit ett komplett kompressor kit från Sprintex på en V-Rod.
Det är väl inte så upphetsande med en trimmad HD, men det fina i kråksången är att dom skriver att det ska komma ut ett kit till VTX 1800an senare i år.

Ljudet från en kompressormatad motor är oslagbart.

Här är lite info om hur det funkar på V-Roden.

http://sprintex.com.au/Harley_Davidson_ ... r_Kits.asp
http://www.zodiac-nl.hu/en/index.html
Mimmie

Re: Supercharger till VTX 1800

Inlägg av Mimmie »

Mimmie skrev:Fan va häftigt.

Läser just senaste MCM, där det finns ett repotage om att skruva dit ett komplett kompressor kit från Sprintex på en V-Rod.
Det är väl inte så upphetsande med en trimmad HD, men det fina i kråksången är att dom skriver att det ska komma ut ett kit till VTX 1800an senare i år.

Ljudet från en kompressormatad motor är oslagbart.
Fan vet om det finns något manligare än en V-tvin med kompressor !

Här är lite info om hur det funkar på V-Roden.

http://sprintex.com.au/Harley_Davidson_ ... r_Kits.asp
http://www.zodiac-nl.hu/en/index.html
Mimmie

Inlägg av Mimmie »

Eftersom det har varit ett sådant jävla tryck efter information om Sprintex supercharger till VTX 1800, kan jag inte undanhålla er bilderna på en prototyp som jag har fått från Sprintex och lagt in i bildarkivet.

Kanske inte så snygg installation, men man kan ju alltid hoppas att den serieproducerade versionen blir riktigt het.

Det här är Sprintex egna ord.

We did release some images of the VTX1800 prototype which was displayed
by Vance & Hines Motorsports at selected bike shows in the US,
(attached) however nothing has yet been released of the final version
which is in the final stages of prototyping now.

Hope this is of interest.

Stephen Wilkinson
Mimmie

Inlägg av Mimmie »

Trots att jag börjar bli medveten om att en bild på en Kromad rullator förmodligen skulle väcka mera habegär bland medlemmarna på det här forumet ger jag mig inte, jag har lagt in dom senaste bilderna på Sprintex kompressorkit till VTX 1800 an.

Jag förväntar mig inte att någon annan kommer att skriva något i den här tråden eftersom ni verkar ha fullt upp med att tjaffsa om vilken jävla färg på moppen som är bäst.

Det är svårt att tro att merparten av medlemmarna på det här forumet har minst tjugo år kvar innan hemmet kallar !
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Inlägg av Gusten »

Mimmie skrev:Trots att jag börjar bli medveten om att en bild på en Kromad rullator förmodligen skulle väcka mera habegär bland medlemmarna på det här forumet ger jag mig inte, jag har lagt in dom senaste bilderna på Sprintex kompressorkit till VTX 1800 an.

Jag förväntar mig inte att någon annan kommer att skriva något i den här tråden eftersom ni verkar ha fullt upp med att tjaffsa om vilken jävla färg på moppen som är bäst.

Det är svårt att tro att merparten av medlemmarna på det här forumet har minst tjugo år kvar innan hemmet kallar !
SNACKA OM FULLMATAD....NÄR MAN SKAFFAT EN SÅN SÅ ÄR MAN KUNG 8) 8) 8) ....DET ÄR BARA ATT BÖRJA SPARA... :twisted:
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av alba »

Gusten skrev:
Mimmie skrev:Trots att jag börjar bli medveten om att en bild på en Kromad rullator förmodligen skulle väcka mera habegär bland medlemmarna på det här forumet ger jag mig inte, jag har lagt in dom senaste bilderna på Sprintex kompressorkit till VTX 1800 an.

Jag förväntar mig inte att någon annan kommer att skriva något i den här tråden eftersom ni verkar ha fullt upp med att tjaffsa om vilken jävla färg på moppen som är bäst.

Det är svårt att tro att merparten av medlemmarna på det här forumet har minst tjugo år kvar innan hemmet kallar !
SNACKA OM FULLMATAD....NÄR MAN SKAFFAT EN SÅN SÅ ÄR MAN KUNG 8) 8) 8) ....DET ÄR BARA ATT BÖRJA SPARA... :twisted:
Jag tar en jag åxå / alba
Användarens profilbild
Tony. B
Adept
Inlägg: 147
Blev medlem: 25 apr 2006, 09:48
VTX-modell: 1800 C 05 Svart
Ort: Ekerö
Kontakt:

Inlägg av Tony. B »

Mycket kompressor snack men hur mycket effekt handlar det om :?: :wink:
Mimmie

Inlägg av Mimmie »

Tony. B skrev:Mycket kompressor snack men hur mycket effekt handlar det om :?: :wink:
Tjenare !

Effekten ökar med laddtrycket, om man har samma laddtryck som på kittet till V-roden, 8 Psi , ökar effekten med 40- 50 %

150 Hk på bakhjulet
240 Nm också på bakhjulet ( kul va )

Den här typen av kompressor klarar av att ladda upp till 20 Psi

Det fina i kråksången är att effekten höjs lika mycket över hela varvtalsområdet, inte som konventionellt trimmade motorer som man måste varva som fan för att det ska hända något.

Föreställ er hur det känns att grensla en VTX som beter sig som om den va borrad till 3.6 liter.
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av alba »

En liten reflektion

Det skrivs om kompressor .. den blir inte snäll att köra med ...
föreslår turbo istället .. ger samma effekt men är snällare på lägre
varv vilket betyder mer körbar i vanlig trafik ..
Eller är jag tråkig Svensson nu ? :lol:

(Man bör få en turbo monterad å klar för ca:20-25 loppor inkl allt !) :roll:
Mimmie

Inlägg av Mimmie »

alba skrev:En liten reflektion

Det skrivs om kompressor .. den blir inte snäll att köra med ...
föreslår turbo istället .. ger samma effekt men är snällare på lägre
varv vilket betyder mer körbar i vanlig trafik ..
Eller är jag tråkig Svensson nu ? :lol:

(Man bör få en turbo monterad å klar för ca:20-25 loppor inkl allt !) :roll:
Hejsan.
Vill inte verka överlägsen, men att en turbo skulle vara snällare stämmer i knappast, trött som gammal kärring på låga varv för att sedan skena som en tok när den har fått upp laddtrycket.

Vill man ha ut så mycket effekt som möjligt är turbo ett bra val, tittar man på dragracing däremot så kör merparten som överladdar med kompressor eftersom den reagerar så fort du gasar (behöver inte vänta på att få upp laddtryck ) det är lättare att ställa in slirkopplingar eftersom du inte behöver varva som en tok när du ska iväg.

Det fina med en kompressor installation är att effekten är linjär, gör en jämförelse mellan en 2 liters fyrsylindrig motor på 150 HK och en V8a på 300 Hk. Inte kan väl någon påstå att V8an skulle vara svårare att köra bara för att den har mer effekt.
Man får väl va lite känsligare i gashanden.

Ps: 1
nu har jag inte tänkt att skaffa en kompressor för att köra som en galning vid rödlysena, bara vetskapen om att VTX ens redan grymma vridmoment kommer bli ännu GRYYMMMMAAAAAARRRREEEEEEE gör mig knäsvag.

Ps. 2
Tror du blir tvungen att hota någon med en bazooka om du ska få en turbo inkl montering för 25 000 Kr

HDL har ett kit som kostar minst 50 000 UTAN installation.
http://hondadirectlineusa.com/stores/pr ... =458081087

Jag har letat på nätet och inte hittat någon vettig information om turboinstallationer til VTX en.
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Inlägg av Toolbox »

har vi något pris på kompressorn :?:



/Toolbox 8)
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av alba »

Mimmie skrev:
alba skrev:En liten reflektion

Det skrivs om kompressor .. den blir inte snäll att köra med ...
föreslår turbo istället .. ger samma effekt men är snällare på lägre
varv vilket betyder mer körbar i vanlig trafik ..
Eller är jag tråkig Svensson nu ? :lol:

(Man bör få en turbo monterad å klar för ca:20-25 loppor inkl allt !) :roll:
Hejsan.
Vill inte verka överlägsen, men att en turbo skulle vara snällare stämmer i knappast, trött som gammal kärring på låga varv för att sedan skena som en tok när den har fått upp laddtrycket.

Vill man ha ut så mycket effekt som möjligt är turbo ett bra val, tittar man på dragracing däremot så kör merparten som överladdar med kompressor eftersom den reagerar så fort du gasar (behöver inte vänta på att få upp laddtryck ) det är lättare att ställa in slirkopplingar eftersom du inte behöver varva som en tok när du ska iväg.

Det fina med en kompressor installation är att effekten är linjär, gör en jämförelse mellan en 2 liters fyrsylindrig motor på 150 HK och en V8a på 300 Hk. Inte kan väl någon påstå att V8an skulle vara svårare att köra bara för att den har mer effekt.
Man får väl va lite känsligare i gashanden.

Ps: 1
nu har jag inte tänkt att skaffa en kompressor för att köra som en galning vid rödlysena, bara vetskapen om att VTX ens redan grymma vridmoment kommer bli ännu GRYYMMMMAAAAAARRRREEEEEEE gör mig knäsvag.

Ps. 2
Tror du blir tvungen att hota någon med en bazooka om du ska få en turbo inkl montering för 25 000 Kr

HDL har ett kit som kostar minst 50 000 UTAN installation.
http://hondadirectlineusa.com/stores/pr ... =458081087

Jag har letat på nätet och inte hittat någon vettig information om turboinstallationer til VTX en.
Jaha du tänker så !!! Va sa du att du hade för färg på hojen ? :wink: / Alba
Mimmie

Inlägg av Mimmie »

alba skrev:
Mimmie skrev:
alba skrev:En liten reflektion

Det skrivs om kompressor .. den blir inte snäll att köra med ...
föreslår turbo istället .. ger samma effekt men är snällare på lägre
varv vilket betyder mer körbar i vanlig trafik ..
Eller är jag tråkig Svensson nu ? :lol:

(Man bör få en turbo monterad å klar för ca:20-25 loppor inkl allt !) :roll:
Hejsan.
Vill inte verka överlägsen, men att en turbo skulle vara snällare stämmer i knappast, trött som gammal kärring på låga varv för att sedan skena som en tok när den har fått upp laddtrycket.

Hejdu hejdu.

Vilken färg jag har på moppen svarar jag inte på, men jag tycker att den är snyggast.

Vill man ha ut så mycket effekt som möjligt är turbo ett bra val, tittar man på dragracing däremot så kör merparten som överladdar med kompressor eftersom den reagerar så fort du gasar (behöver inte vänta på att få upp laddtryck ) det är lättare att ställa in slirkopplingar eftersom du inte behöver varva som en tok när du ska iväg.

Det fina med en kompressor installation är att effekten är linjär, gör en jämförelse mellan en 2 liters fyrsylindrig motor på 150 HK och en V8a på 300 Hk. Inte kan väl någon påstå att V8an skulle vara svårare att köra bara för att den har mer effekt.
Man får väl va lite känsligare i gashanden.

Ps: 1
nu har jag inte tänkt att skaffa en kompressor för att köra som en galning vid rödlysena, bara vetskapen om att VTX ens redan grymma vridmoment kommer bli ännu GRYYMMMMAAAAAARRRREEEEEEE gör mig knäsvag.

Ps. 2
Tror du blir tvungen att hota någon med en bazooka om du ska få en turbo inkl montering för 25 000 Kr

HDL har ett kit som kostar minst 50 000 UTAN installation.
http://hondadirectlineusa.com/stores/pr ... =458081087

Jag har letat på nätet och inte hittat någon vettig information om turboinstallationer til VTX en.
Jaha du tänker så !!! Va sa du att du hade för färg på hojen ? :wink: / Alba
:D :D
Sidewagon
Senior adept
Inlägg: 276
Blev medlem: 29 aug 2005, 14:00
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Uppsala, kör VTX 02 2,0 liter

Överladdad

Inlägg av Sidewagon »

Tja har följt tugget!
Man köper ett turbo kitt till VTX 1800 för 4750 dollar,och de monter en riktig baiker själv.
Ha de
Mimmie

Re: Överladdad

Inlägg av Mimmie »

:oops:
Senast redigerad av Mimmie den 21 sep 2007, 06:00, redigerad totalt 3 gång.
Skriv svar