Supercharger till VTX 1800

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Mimmie

Inlägg av Mimmie »

Toolbox skrev:har vi något pris på kompressorn :?:



/Toolbox 8)
Tja ba.

Eftersom kittet inte är salufört ännu så finns det inget pris.
Det enda man kan jämföra med är deras kit till V-rod´en som kostar 5000 Euro i Holland ( Zodiac ) plus deras moms 19 % = ca 55 000 inkl frakt.
Ska enligt dom själva va möjlig att montera själv på 8 timmar.

Kan tyckas vara dyrt, men jämför man med Moto Speed´s 2 liters kit som dom tar 36 000 kr för + att du behöver en Power Comander +annat insug+ett annat avgassystem.

Om du köper alla dom prylarna så är skillnaden på priset inte så stort, men det är en JÄVLA skillnad på effekt och vridmoment.

Dessutom är Hondas 5 åriga garanti förverkad när Moto Speed har modifierat den, men kompressorn kan du ju skruva av, montera orginal bitarna och lämna in den för garanti reparation.

Ps: det ovan gäller ju givetvis bara om dom upptäcker att den är trimmad, men det är klart, upptäcker dom inte det, är det kanske bortkastade pengar och ge dom till Moto Speed.

Sidewagon skrev:Tja har följt tugget!
Man köper ett turbo kitt till VTX 1800 för 4750 dollar,och de monter en riktig baiker själv.
Ha de
Tjenare.

Om uppgifterna stämmer så tillverkas inte turbokittet som finns på HDL´s hemsida.

Har tittat på Velocity Racing´s hemsida, men där finns inga uppgifter om något kit till Honda VTX 1800.

Du har helt rätt, en riktig biker modifierar givetvis sin moppe själv, allt annat är fusk !

Ps: det är iallafal betydligt dyrare än dom 20-25 000 som Alba pratar om.

Ps: 2

Jag kanske inte ska uppskatta vad Moto Speeds 2 Liters kit kostar totalt, det kanske är något som Sidewagon kan svara på ?
Sidewagon
Senior adept
Inlägg: 276
Blev medlem: 29 aug 2005, 14:00
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Uppsala, kör VTX 02 2,0 liter

Två liter

Inlägg av Sidewagon »

Tja
Kittet kosta 03 35000 för steg tre där ingår alltig utom avgas.va dom tar i dag vet ja ej. men va jag betala vill ja inte gå in på för jag lämna dit
cylindrarna och dom delar som skulle modifieras skruv sen ihop prylarna och körde till bänken o testa,har i år monterat ett nytt in sug med luftintag på båda sidorna gav inte den effektökning som jag hoppats på men klart godkänt fick ett vrid på 190/vid 3000 varv.
Och om turbo kittet finns eller inte så höll jag i bitarna i USA i somras!
Ha det
Mimmie

Re: Två liter

Inlägg av Mimmie »

Sidewagon skrev:Tja
Kittet kosta 03 35000 för steg tre där ingår alltig utom avgas.va dom tar i dag vet ja ej. men va jag betala vill ja inte gå in på för jag lämna dit
cylindrarna och dom delar som skulle modifieras skruv sen ihop prylarna och körde till bänken o testa,har i år monterat ett nytt in sug med luftintag på båda sidorna gav inte den effektökning som jag hoppats på men klart godkänt fick ett vrid på 190/vid 3000 varv.
Och om turbo kittet finns eller inte så höll jag i bitarna i USA i somras!
Ha det
Tjenare !

Så här skrivs det i en artikel om moppen som länken nedanför går till

This bike was the third and last Honda VTX turbo they will build. One was build for Honda as a full race bike plus one other customer built bike and then this one. Velocity now says there is just so many hours of custom fabrication involved that they will not build any more at any price. Everything on this bike had to be hand fitted and welded and then sent out for chroming. Including the full turbo exhaust setup that was also fabricated by Velocity. Chrome guards were also built for everything.

http://www.vtxoa.com/forums/viewtopic.p ... ight=turbo

Jag tvivlar inte en sekund att du har haft ett turbokitt till en VTX i din hand, jag har även sett ett antal bilder på http://www.vtxoa.com/ med turbo bestyckade moppar.

Det jag refererade till va bara sådant jag har läst.
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av alba »

Mimmie skrev:
Toolbox skrev:har vi något pris på kompressorn :?:



/Toolbox 8)
Tja ba.

Eftersom kittet inte är salufört ännu så finns det inget pris.
Det enda man kan jämföra med är deras kit till V-rod´en som kostar 5000 Euro i Holland ( Zodiac ) plus deras moms 19 % = ca 55 000 inkl frakt.
Ska enligt dom själva va möjlig att montera själv på 8 timmar.

Kan tyckas vara dyrt, men jämför man med Moto Speed´s 2 liters kit som dom tar 36 000 kr för + att du behöver en Power Comander +annat insug+ett annat avgassystem.

Om du köper alla dom prylarna så är skillnaden på priset inte så stort, men det är en JÄVLA skillnad på effekt och vridmoment.

Dessutom är Hondas 5 åriga garanti förverkad när Moto Speed har modifierat den, men kompressorn kan du ju skruva av, montera orginal bitarna och lämna in den för garanti reparation.

Ps: det ovan gäller ju givetvis bara om dom upptäcker att den är trimmad, men det är klart, upptäcker dom inte det, är det kanske bortkastade pengar och ge dom till Moto Speed.

Sidewagon skrev:Tja har följt tugget!
Man köper ett turbo kitt till VTX 1800 för 4750 dollar,och de monter en riktig baiker själv.
Ha de
Tjenare.

Om uppgifterna stämmer så tillverkas inte turbokittet som finns på HDL´s hemsida.

Har tittat på Velocity Racing´s hemsida, men där finns inga uppgifter om något kit till Honda VTX 1800.

Du har helt rätt, en riktig biker modifierar givetvis sin moppe själv, allt annat är fusk !

Ps: det är iallafal betydligt dyrare än dom 20-25 000 som Alba pratar om.

Ps: 2

Jag kanske inte ska uppskatta vad Moto Speeds 2 Liters kit kostar totalt, det kanske är något som Sidewagon kan svara på ?
HHHmmm
Det beror väl på var man har sina kontakter i usa!!!!!, men jag borde givetvis hänvisat till listpriset. ursäkta min blunder,
Mimmie

Inlägg av Mimmie »

alba skrev:
Mimmie skrev:
Toolbox skrev:har vi något pris på kompressorn :?:



/Toolbox 8)
Tja ba.

Eftersom kittet inte är salufört ännu så finns det inget pris.
Det enda man kan jämföra med är deras kit till V-rod´en som kostar 5000 Euro i Holland ( Zodiac ) plus deras moms 19 % = ca 55 000 inkl frakt.
Ska enligt dom själva va möjlig att montera själv på 8 timmar.

Kan tyckas vara dyrt, men jämför man med Moto Speed´s 2 liters kit som dom tar 36 000 kr för + att du behöver en Power Comander +annat insug+ett annat avgassystem.

Om du köper alla dom prylarna så är skillnaden på priset inte så stort, men det är en JÄVLA skillnad på effekt och vridmoment.

Dessutom är Hondas 5 åriga garanti förverkad när Moto Speed har modifierat den, men kompressorn kan du ju skruva av, montera orginal bitarna och lämna in den för garanti reparation.

Ps: det ovan gäller ju givetvis bara om dom upptäcker att den är trimmad, men det är klart, upptäcker dom inte det, är det kanske bortkastade pengar och ge dom till Moto Speed.

Sidewagon skrev:Tja har följt tugget!
Man köper ett turbo kitt till VTX 1800 för 4750 dollar,och de monter en riktig baiker själv.
Ha de
Tjenare.

Om uppgifterna stämmer så tillverkas inte turbokittet som finns på HDL´s hemsida.

Har tittat på Velocity Racing´s hemsida, men där finns inga uppgifter om något kit till Honda VTX 1800.

Du har helt rätt, en riktig biker modifierar givetvis sin moppe själv, allt annat är fusk !

Ps: det är iallafal betydligt dyrare än dom 20-25 000 som Alba pratar om.

Ps: 2

Jag kanske inte ska uppskatta vad Moto Speeds 2 Liters kit kostar totalt, det kanske är något som Sidewagon kan svara på ?
HHHmmm
Det beror väl på var man har sina kontakter i usa!!!!!, men jag borde givetvis hänvisat till listpriset. ursäkta min blunder,
Tjenis.

Inga problem för mig iallafall.
Mimmie

Inlägg av Mimmie »

Tjenare!

Så här skriver en lirare som påstår sig jobba med kompressorkittet till VTX en i ett annat forum.


Supercharged VTX
G'day All,

I know at least one new killer model on the horizon for new VTX line-ups... Its a Sprintex Supercharged VTX1800. I work for the company that has developed this and have been test riding it and let me tell you, its a mind blower.
This thing has more legs than a ZZ Top video and you have more trouble finding a highway long enough to even come close to winding it right out. Most people wouldnt get the chance to ride a bike like this and to think that one day anyone could walk in to their local dealer and ride out on one of these is awesome. The power of the twin screw supercharger is very smooth and wont give anyone any scary or unsafe bursts like a turbo could and if you just like to cruize then you can, knowing if you need to overtake that semi in front you can do it in the blink of an eye.
Sanell

Inlägg av Sanell »

Jajaa, en massa snack bara :lol: delar här med mig av mitt turboprojekt som jag påbörjade för en vecka sedan. http://www.hellhopp.se/turbo.htm har sedan bilden togs den 21/9 flyttat turboaggregatet lite grann och jag jobbar just nu med bränsleinsprutningen och har lite olika vägar att gå. Notera att bilden visar min prototyp som jag faktiskt provkörde lite försiktigt i Fredags 8)
Mimmie

Inlägg av Mimmie »

Äntligen !

Tror knappt mina ögon, en medem i VTX riders som har fattat att allt inte handlar om Sissybars, vilken färg det är på moppen, eller om man ska beställa ett VTX spänne till skärpet, när förmodligen ett par hängslen gör mer nytta.

Ditt turboprojekt gör mig ännu mer taggad till att få på en kompressor på cykeln.

Tyvärr går inte planet till Miami förrän 18/3/2008 Fy Fan vad jag längtar !
( grabbarna på Sprintex är övertygade att kittet finns till salu i USA då )

Ser fram mot bilder och håriga beskrivningar hur turboprojektet framskrider och framförallt hur den går.

Äntligen Äntligen Äntligen Äntligen Äntligen
Mimmie

Inlägg av Mimmie »

Senaste Mailet från Sprintex.

Hi Thomas

At present Honda are displaying the bike at all the Australian bike
shows and this weekend it is at the Sydney bike show.

The kit is currently going through the production planning stages and as
such is with our engineers.

Once it completes this stage it will go through final testing then be
released to the market which is still planned for early next year.

All the best

Stephen Wilkinson

Stephen Wilkinson
Sales & Marketing Manager
axa

Re: Överladdad

Inlägg av axa »

Sidewagon skrev:Tja har följt tugget!
Man köper ett turbo kitt till VTX 1800 för 4750 dollar,och de monter en riktig baiker själv.
Ha de


:D :D :D :D :D :D :D
Skriv svar