Metallklumpar i styret.

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Mimmie

Metallklumpar i styret.

Inlägg av Mimmie »

Är det någon som har provat med metallvikter i ändarna på styret ?
Har sett att det en del motorcyklar har sådana, ska tydligen ta bort vibrationer, vilket kanske innebär att man ser något i backspeglarna.
Hondini

Vikter i styrändarna

Inlägg av Hondini »

Hej Mimmie
Jo om det vibrerar så beror det sk egensvängning mellan olika delar av hojen. Vibrerar styret så placerar man vikter i styrändarna eller i styret. På exvis BMWs R-modeller är det helt nödvändigt med "rätt" vikt i styrändarna, annars så domnar och vitnar händerna.
Hos "Lelles" så finns styrvikter av olika vikt att köpa. Vilken vikt som ger bäst dämpning får du prova dig fram till. Men att det dämpar är helt klart. Det sk resonansvärdet flyttas pga det nya viktsförhållandet men finns förmodligen kvar men vid ett annat och förhoppningsvis högre varvtal. Med "rätt" styrvikt flyttar du resonansen så högt att den åtminstone inte finns vid de normala hastigheterna och varvtalen du kör på.
Ha det mjukt hälsar
Hondini
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Inlägg av Gusten »

Jag har blinkersar från Kellerman i styrändarna,men nog vibrerar det ändå.Men det ska vibrera, cykeln är byggd på det viset :lol:
Användarens profilbild
Joe
Adept
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 aug 2005, 13:11
VTX-modell: VTX 1800
Ort: Örebro, VTX 1800C

Inlägg av Joe »

Gusten skrev:Jag har blinkersar från Kellerman i styrändarna,men nog vibrerar det ändå.Men det ska vibrera, cykeln är byggd på det viset :lol:
Fattar inte riktigt vad Gusten menar.... Men nog hjälper vikter i styrändarna. Som påpekats tidigare så finns vibrationer kvar vid vissa varvtal fast mindre. Köp och prova, kostar inte så mycket om jag minns rätt.

Joe
Ju mer man vet ju mer vet man vad man inte vet
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Inlägg av Gusten »

Joe skrev:
Gusten skrev:Jag har blinkersar från Kellerman i styrändarna,men nog vibrerar det ändå.Men det ska vibrera, cykeln är byggd på det viset :lol:
Fattar inte riktigt vad Gusten menar.... Men nog hjälper vikter i styrändarna. Som påpekats tidigare så finns vibrationer kvar vid vissa varvtal fast mindre. Köp och prova, kostar inte så mycket om jag minns rätt.

Joe
Mina blinkersar är i massiv mässing...och därmed extra vikt i styränden....hänger du med JOE :roll:
Skriv svar