EasyBrackets - packväskhållare

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

EasyBrackets - packväskhållare

Inlägg av birdie »

Tjenare,

Någon som har erfarenhet av detta fästsystem för packväskor?

Länk: http://www.nize.se/Bike&Customparts/web ... ackets.htm
och
Länk: http://www.easybrackets.com/index.htm

Var inne på HD butiken i Jönköping idag och såg detta system monterat på en ny HD Dyna Wide Glide -07, med stukade, sänkta Bamse väskor, på ömse sidor, från Lejonkulan.

Såg väldigt elegant och smidigt ut. Lätt att låsa upp och lätt att ta bort. Det enda som är kvar är två s k dockningsplintar (ersätter bultarna som håller bakskärmen) som inte förfular bakskärmen nämnvärt tycker jag. Den som inte vet om detta ser förmodligen inte ens dom här dockningsplintarna som sticker ut lite grann bara.

Värre är dom alternativen där det sitter kvar en båge. Inte speciellt vackert, tycker jag.

Är ute efter en singelväska och vill ha ett system där du snabbt och enkelt kan ta bort väskan och fästanordningen. Detta är nog det bästa jag har sett hitills.

M a o för stunden lutar det åt detta system - Easy Bracket samt en singelväska , stukad (urfasad för att stötdämparen skall få plats på ett snyggt sätt) Bamse (ej sänkt) från Lejonkulan. Prövade ett antal väskmodeller från Lejonkulan på min VTX 1800 C -05 och tyckte nog att Bamse modellen passade bäst. Den är inte för stor, inte för liten, inte för hög, inte för bred, inte för djup, m a o lagom och en fantastisk kvalitet!

Dessvärre pratar vi nog om dryga 6000 kr... Väska dryga 4000, EasyBracket, knappt 2000 kr. Ja, lite dyrt...! Men va f-n, det kostar att ligga på topp... Är inte detta vår slogan?

/birdie
Never up - never in!
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Men som jag fattade det så kan man alltså använda de befintliga väskor som man har idag (med lite tur kanske), eller var det bara specialväskor som man var tvungen att köpa till som passar?


Annars så var det en snygg lösning. Kanske kan få någon som kan svetsa att fixa detta...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av birdie »

Nesse,

Man kan säkert, med lite tur, använda sina gamla väskor.

Det som är viktigt är att baksidan på dina gamla väskor bör vara relativt styva. Det är där man fäster listen och dessutom är det en lite större plåtbit tillsammans med listen som hjälper till att stabilisera väskan på baksidan.

Man skulle kunna tro att väskan kommer långt ut från cykeln p g a listen, men det stämmer inte riktigt. Det som blir gränssättande är hur "tight" du kan placera väskan med tanke på bakre fjädringen. Här får vi hjälp av de s k stukade (urgröpning) väskorna som Lejonkulan (http://www.lejonkulan.com/) erbjuder. Så det ser riktigt "tight" och bra ut faktiskt! Väskorna passar VTX:n utmärkt, tycker jag.

Priset, knappt 2000 kr är sannolikt för båda sidor. Men som sagt, jag är bara intresserad av en singellösning på vä sida. M a o lite billigare, om man nu kan köpa för en sida bara! Lite tveksamt om man kan det, misstänker jag.

/birdie
Never up - never in!
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

Inlägg av Ryssen »

Tjena
Sidwaggan säljer dessa.
Mvh Ryssen
Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
Inlägg: 1373
Blev medlem: 09 nov 2005, 20:42
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd
Ort: Bandhagen, Stockholm

Inlägg av Peo »

har mina väskor fastsatta med easy bracket, enkel fastsättning.
man måsye dock styva upp baksidan på väskan. men det är lätt med en aluminumskiva eller en styv i plast. sen är det bara mäta lite, rikta in väskorna i samma höjd och borra å skruva... klart, enkelt och stadigt.

lycka till / Peo 8)
Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av birdie »

Det blev inte Easy Brackets, utan det blev en mer eller mindre permanent fastsättning. Hur som helst, så blev det väldigt bra! Väskan blev en stukad Bamse från Lejonkulan.
Kanon, jättenöjd :lol: !

Bild

/birdie
Never up - never in!
Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
Inlägg: 1373
Blev medlem: 09 nov 2005, 20:42
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd
Ort: Bandhagen, Stockholm

Inlägg av Peo »

Det ser fint ut med din väska. har du bara en på hojen?
jag tänkte också sätta på 1 stor först men ändrade mig till 2 normala.
bara tandborsten får plats så är jag nöjd...
Peo 8)
Skriv svar