Höjd på risers.

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
Skipper
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jan 2011, 15:50
VTX-modell: VTX 1300S, 2004
Ort: Karlshamn

Höjd på risers.

Inlägg av Skipper »

Hur mäter man höjden på risers, upp till underkanten av styret eller mitten av styret?
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Höjd på risers.

Inlägg av Västerlanda »

Detta hjälper Dig nog. Skeppar´n .

:good: :good:

http://www.valueaccessories.net/Tech%20 ... lation.htm
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Skipper
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jan 2011, 15:50
VTX-modell: VTX 1300S, 2004
Ort: Karlshamn

Re: Höjd på risers.

Inlägg av Skipper »

Om jag läser och förstår rätt så är det total höjden på risern som räknas. På min orignalriser är höjden 3,5" då är det ju ingen större höjdskillnad om man köper en med 4" höjd. trodde att det räknades upp till styret där är det bara 2" orginal .
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Höjd på risers.

Inlägg av Hasse-c »

Tänk på att det är inte bara höjden som risern ändrar styret flyttas olika långt bakåt beroende på vilken riser du använder. Så en liten höjdskillnad kan göra en hel del, Tror att tanken med att inte göra för mycket höjdskillnad är att du ska slippa byta till längre kablar, vajrar o bromsslangar. 8)
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Höjd på risers.

Inlägg av Raffe Gbg »

Skipper skrev:Om jag läser och förstår rätt så är det total höjden på risern som räknas. På min orignalriser är höjden 3,5" då är det ju ingen större höjdskillnad om man köper en med 4" höjd. trodde att det räknades upp till styret där är det bara 2" orginal .
Hej där Skipper. Jag satte på Aeromach risers på min 1300 eftersom jag kände att jag fick sträcka mig lite efter originalhandtagen och inte var riktigt bekväm med körställningen. Det intressanta är väl hur "after market risers" skiljer sig från originalen och dom här är två tum högre och flyttar handtagen 1,5 tum närmare dig. Kostade ungefär 150 US dollar, plus frakt och skatt förstås, och jag beställde dom från Phat Performance Parts, som hävdar att man kan behålla originalkablarna. Det kunde jag också, men rutan gjorde att vajrarna skavde lite så jag har bytt dom mot längre.

http://www.phatperformanceparts.com/Aer ... -4345c.htm
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Skipper
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jan 2011, 15:50
VTX-modell: VTX 1300S, 2004
Ort: Karlshamn

Re: Höjd på risers.

Inlägg av Skipper »

Det verka ju som det finns minst 2 olika sätt att mäta höjden på riserna. Om man läser på valueaccessories.net sidan så pratar dom total höjden och läser man om Aeromach risers så är det höjden till styret.
Så nu är jag inte mycket klokare.
Jag får väl vara nöjd med dom jag har och bara polera upp dom.
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Höjd på risers.

Inlägg av Raffe Gbg »

Skipper skrev:Det verka ju som det finns minst 2 olika sätt att mäta höjden på riserna. Om man läser på valueaccessories.net sidan så pratar dom total höjden och läser man om Aeromach risers så är det höjden till styret.
Så nu är jag inte mycket klokare.
Jag får väl vara nöjd med dom jag har och bara polera upp dom.
Jag tolkar det så att Aeromach risers gör att ditt styre höjs upp cirka 5 cm jämfört med originalen och dessutom flyttas styret cirka 4 cm närmare dig. Svårare än så är det inte, och då spelar ju det faktiskt ingen roll exakt hur höga originalen eller Aeromach är, det är ju skillnaden som betyder något, inte sant?
Sedan kan du förstås vrida själva styret uppåt eller nedåt för att hitta det optimala läget just för dig. Men polera är väl aldrig fel. Billigt också. :drinks:
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Skipper
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jan 2011, 15:50
VTX-modell: VTX 1300S, 2004
Ort: Karlshamn

Re: Höjd på risers.

Inlägg av Skipper »

Ja, så tolkar jag också att Aeromach risers ändrar från orginalet. Men oftast står det bara höjden 4" eller 6". Och det var därför jag undrade lite hur man mäter höjden. Visst det kanske inte skiljer mer än 1,5" om man mäter hela höjden eller upp till styret. Men ibland kan ju en 1,5" vara stor skillnad.................
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Höjd på risers.

Inlägg av Västerlanda »

Hepp
Har NU varit garaget o kontrollerat. Org. risers är 2", ingen pullback. (botten av styret)
Mätte med dessa, som vi har liggande, som skall monteras på Airi´s RÖDA.
http://www.baronscustom.com/catalog/dis ... index.html
Ger som står 4" rise o 1,5" pullback. Alltså 5cm höjning o ca 3.75 cm böjning , mätt från botten av styret o gaffelvinkel (reik) :good: :good:
Så nu kommer Airi att nå till styret oxå :yahoo: :yahoo:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Skriv svar