Handla en VTX

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
Erza
Wannabe
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 maj 2010, 12:29
VTX-modell: VTX 1800 2005
Ort: Sandviken

Handla en VTX

Inlägg av Erza »

Tjo.. Jag har en polare som jag har lurat till att bli vtx ägare. Försöker iaf. Han har kikat på en vtx 1800 -02(-01)? Men enligt reg beviset är det en -01,tagen i bruk 01-09? Jag trodde vtxen introducerades -02. Så vad ska man tänka om det? Är det något speciellt med den första årgången man ska titta xtra på(barnsjukdomar)? Sen så är det en import oxo. Togs ibruk -03 i sverige. Men det är kanske inte heller något man behöver hänga upp sig på?? Sen så vet jag att det är många här som har hojar som har gått över 4-5 tusen mil. Samma där. Vad är det man ska tänka på när det blir lite mil på hojen. Har ni haft några problem med era som har fått lite mil på mätaren. Jag anser att det inte är så mycket att hänga upp sig på om hojen är i bra skick. Men tänkte höra med er som har dom milen på mätaren. Tack ska ni ha.. Vi ses i Norge!!!!
Shut Up and Jump!!
Schassen

Re: Handla en VTX

Inlägg av Schassen »

Jag har fått för mig att VTX 1800 togs i bruk 2002 men VTX 1300 togs i bruk 2003, din information får mig att känna behov att undersöka detta närmare. Är hojen som din polare vill köpa en försäljning via privat person eller MC Handlare? Vad säger MC Handlarna i detta sammanhang? Kontakta en Honda handlare, de om ingen annan borde ju ha svar på dina funderingar. Personligen är jag inne på din linje vad milantalen beträffar. Man kör ju vanligtvis en bil bra mycket fler mil än 4 - 5 tusen mil och med den kör man året om. Hojen körs ju bara på våren, sommaren och tidig höst (i bästa fall). Som du säger tror jag man får se till hojens helhet och inte låta sig bli insnöad för mycket på några futtiga tusen mil. Jag tror (vet inte exakt) att min 1300 har gått ca 3,4 - 3,6 tusen mil varav jag har kört 1/3 av detta. Den går hur fint som helst, men det är en 1300 det, 1800:an kan jag dessvärre inte uttala mig om... än.
Sidewagon
Senior adept
Inlägg: 276
Blev medlem: 29 aug 2005, 14:00
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Uppsala, kör VTX 02 2,0 liter

Re: Handla en VTX

Inlägg av Sidewagon »

Tja
VTX 1800 visades på MC mässan i sverige 2001 och några få blev lev till kund.I USA finns ganska många 01or
Min är en 01a men uttagen 02
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Handla en VTX

Inlägg av Raffe Gbg »

Lite förbryllande om man läser Wikipedias information i ämnet VTX, där det påstås att första 1800-modellen som släpptes på marknaden var 02:an. Men den kanske tillverkades 2001 men kallades 02:a? Så funkar det väl med bilar har jag för mig. Fast jag har bara köpt en sprillans ny bil i hela mitt liv, så jag är inte tvärsäker...
Min 08 1300 ska för övrigt besiktas senast i november i år, och det beror på att importören reggade hojen 07, säkerligen för att komma undan de nya, hårdare avgasbestämmelserna. Annars är det fyra år efter första registrering som gäller, och därefter vartannat år. Fast det visste väl alla redan? :wink:

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VTX_Series
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Erza
Wannabe
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 maj 2010, 12:29
VTX-modell: VTX 1800 2005
Ort: Sandviken

Re: Handla en VTX

Inlägg av Erza »

Jag fick det där med årsmodellen förklarat av en handlare. Han menade på att Vtx 1800 lanserades som modell -02, men en många hojar blir ju tillverkad -01 för att finnas i butik när den lanseras. Så denna togs ibruk hösten -01 men räknas till modell -02. I försäkringsbolagets papper står den dock som en -02a.
Shut Up and Jump!!
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Handla en VTX

Inlägg av Gusten »

Min föredetta vtx gick 9500 mil en -02:a fanns inga fel alls på den när jag sålde den. Vet att Skalman åkte 10000 mil på sin innan växellådan rasade. Växellådan rasade även på Alien Riders. Det är väl dom grova saker jag har hört om dom. Jag skulle inte vara rädd för att köpa den om det är rätt pris på den.

//Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Handla en VTX

Inlägg av Raffe Gbg »

Chefsmekanikern på Hondaservice i Göteborg hade aldrig hört talas om en rasad växellåda på en VTX 1800, så det måste ha varit ren otur med dom där båda antar jag.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Handla en VTX

Inlägg av Nesse »

otur, ja antagligen, men två ras är ändå två...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Handla en VTX

Inlägg av Schassen »

Men som du ofta säger Nesse, nej förresten det är Raffe som säger det, skit samma, VTX 1800 är överrepresenterade i Sverige och inte minst i denna klubb. Av alla VTX 1800 i klubben/Sverige och 2 rasar låter som en droppe i havet om ni förstår min mening. Taskigt för ägarna givetvis men det finns alltid söndags exemplar av allt som finns att köpa. Vilka årsmodeller var de som rasade? Kan det vara så enkelt? Nä, antagligen inte.
Skriv svar