Belysning

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Schassen

Belysning

Inlägg av Schassen »

Under min korta tid här i denna klubb har det diskuterats allt möjligt bl.a. extra belysning på hojen. Eftersom jag nyligen tog mitt mc kort har jag kvar min literatur och enligt åttonde upplagan av MC boken 2008 som ges ut av Sveriges Trafikskolors Riksförbund, Landskrona gäller följande:

Normalt får en tvåhjulig MC bara vara utrustad med en halvljusstrålkastare. Enligt EU-drektiv räknas två halvlusstrålkastare bara som en strålkastare om avståndet mellan strålkastarna är 20 cm eller mindre.

För hojar med sidovagn gäller samma regler som för tvåhjulingar dock med ett undantag nämligen att sidvagnen ska ha en parkeringslykta som visar vitt ljus framåt (positionslykta).

Trikes skall vara utrustade med en eller två halvljusstrålkastare.

Motorcykeln ska baktill ha baklykta med rött ljus, reflexanordning som kan återkasta rött ljus. Den får kombineras med baklyktan. Stopplyckta som visar rött ljusnär fram- eller bakbromsen används. Skylt lykta som belyser registreringsskylten med vitt ljus. En eventuell sidvagn skall vara försedd med en röd baklykta och röd reflex som får kombineras. Såväl baklyktan som framlyktan på en sidvagn ska sitta på den sidan som är längst från motorcykeln.

På dagen ska normalt halvljuset vara tänt, dock får även varsellyktor eller dimstrålkastare vara tända. Har du två varsellyktor ska de vara monterade så att de tillsammans med halvljuset eller dimstrålkastare bildar en ljustriangel.

I mörker får halvljuset inte kombineras med varsellykta eller dimstrålkastare dock får antingen halvljus eller dimstrålkastare användas dimma eller kraftig nederbörd (såväl i mörker som under dagsljus)

I lagen står inget om antalet helljusstrålkastare. Du får alltså ha hur många som helst.