Underhåll

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Schassen

Re: Underhåll

Inlägg av Schassen »

Såg såväl en däckfirma som en lackeringsfirma i Sävedalen idag när jag var där och bisiktigade bilen. Kollade med däckfirman om de även säljer däck till motorcyklar - svar Ja! Ett Bridgestone bakdäck till en Honda VTX 1300S kostar omkring 1400,00 kr (1700 inkl montering och balansering). 2500 kr som Honda Center vill ha - 1700 = en redusering à 800,00 kr.
Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 865
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Re: Underhåll

Inlägg av mattin »

Hej,

är det samma däck eller skiljer någon bokstav ?

/MATTIN
VTX1800F
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Underhåll

Inlägg av Nesse »

Sergeant skrev:
Raffe Gbg skrev:Har svårt att tro att däckbytet ingår om det handlar om en stor service. Här är en gammal tråd som ger en hel del input i ämnet.

http://www.vtxriders.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Däckbytet kostar som nämt 2 500 kr, till det tillkommer servicen à 6 200 kr ger slutsumma 8 700,00 kr. Själv tycker jag det låter mycket men vad vet jag.
Gaaah, DET låter alldeles för mycket... kolla andra firmor
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Underhåll

Inlägg av Schassen »

mattin skrev:Hej,

är det samma däck eller skiljer någon bokstav ?

/MATTIN
Vet ej, jag bara kollade som hastigast för att se om de över huvudtaget säljer däck till hojar vilket de gör. Så då passade jag på att få en uppskattad ungefärligt pris på däcket vilket var 1 700 kr monterat och balanserat om jag kommer med hjulet i näven, 1 400 kr om jag bara köper däcket och låter någon annan montera samt balansera det. Jag skall kolla det exakta numret (dimensionen) på däcket som sitter på och återkomma till Sävedalens Däck på måndag för att få ett exakt pris. På lördag tänkte jag snacka med killarna som hänger med på vår lördagstur för att ta reda på hur jag gör för att byta vissa saker på hojen själv vilket också bör kunna driva ner slutsumman för servicen. Jag har ingen erfarenhet av att göra något arbete på hojar, men det är dags att lära sig.
Schassen

Re: Underhåll

Inlägg av Schassen »

Nesse skrev:
Sergeant skrev:
Raffe Gbg skrev:Har svårt att tro att däckbytet ingår om det handlar om en stor service. Här är en gammal tråd som ger en hel del input i ämnet.

http://www.vtxriders.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Däckbytet kostar som nämt 2 500 kr, till det tillkommer servicen à 6 200 kr ger slutsumma 8 700,00 kr. Själv tycker jag det låter mycket men vad vet jag.
Gaaah, DET låter alldeles för mycket... kolla andra firmor
Jag skall kolla med Johans MC se vad de tar, men de har ingen lånehoj vilket Honda Center har. Båda ligger långt bort i förhållande till var jag bor, finns ingen i närheten av mitt hem som kan utföra service, däckbyten mm på hojar, inte som jag känner till i alla fall.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Underhåll

Inlägg av Nesse »

Jag har väl runt 3 mil till servicen, så frugan får hämta och lämna mig när det är dags... kräver lite planering men man får i övrigt så bra och snabb service så det är inget problem egentligen...

Olja, filter och stift borde du kunna byta själv. tändstift och filter är väl en bulkvara hos mc-handlarna och olja finns på t ex mekonomen (castrol t ex)... på't bara kompis, dags att skita ner sig lite :-P
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Underhåll

Inlägg av Schassen »

Nesse skrev:Jag har väl runt 3 mil till servicen, så frugan får hämta och lämna mig när det är dags... kräver lite planering men man får i övrigt så bra och snabb service så det är inget problem egentligen...

Olja, filter och stift borde du kunna byta själv. tändstift och filter är väl en bulkvara hos mc-handlarna och olja finns på t ex mekonomen (castrol t ex)... på't bara kompis, dags att skita ner sig lite :-P
Behöver först skaffa en sådan där hojlyft så att hojen är uppe i luften och samtidigt sitter i 90 grader
Skriv svar