Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...

Inlägg av Nesse »

faan vad vetenskapligt det skulle bli nu då... Sätt dig på en vtx och provkör. :-P
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...

Inlägg av Klesell »

Nesse skrev:faan vad vetenskapligt det skulle bli nu då... Sätt dig på en vtx och provkör. :-P

rakt på sak och helt sant :) Jag ska göra ett gott försök!
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...

Inlägg av Orre »

Klesell skrev:
Nesse skrev:faan vad vetenskapligt det skulle bli nu då... Sätt dig på en vtx och provkör. :-P
rakt på sak och helt sant :) Jag ska göra ett gott försök!
BRA! NU är vi vid pudelns kärna! :D
Det är väl ändå så man välger båge! -KÄNSLAN!!... :wink: 8)
(Som enligt min mening absolut gäller inte bara när man sitter i sadeln!...)

Så har vi förhåppningsvis snart en ny medlem i klubben! -Som kan snacka teori med ormen!... (Med Sveriges långsamaste VTX) :roll: :lol:
Bild
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...

Inlägg av Knodden »

snake skrev:Ungefär så här.

80 - 2000 rpm
100 - 2500 rpm
120 - 3000 rpm

En VTX 1800 går ung. 200 knyck. Den drar som en oxe upp till 170-180. Sedan börjar den mattas lite grann. Men det blåser som f-n i de farterna. Inget att rekommendera.
Fick ju testa lite...
Drog på lite vid ett rödljuse och hade fri väg framför (ganska rak dessutom)
0-200 (på mätan) ca 800 meter.... och det var med lite hjulspinn i början!! :twisted:
Tiden .. INGEN ANING med fläktade friskt...
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...

Inlägg av Klesell »

Såja. Efter en tids frånvaro här så kan vi nu konstatera att Ämnesraden är fel. Jag är numera en "halvny medlem MED hoj" :)

En 1800 från 05, gått knappt 1500 mil. Ska in på mcvaruhuset och kolla lite på luftburk, hyperch, pcIII och sen måste jag få tag på en ruta, jag måååååste ha en ruta :) Nån som har tips/begagnad att sälja?

Tror jag vill ha ner fotpinnarna lite också, eller fram kanske..


Nu börjar tillbehörsjakten ;)



mvh
Klesell - jätteglad nybliven VTX-ägare!
Användarens profilbild
XY
Guru prospect
Inlägg: 1145
Blev medlem: 08 maj 2006, 12:49
VTX-modell: Tidigare VTX 1800C, 2006
Ort: Älvsjö

Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...

Inlägg av XY »

Klesell skrev:Såja. Efter en tids frånvaro här så kan vi nu konstatera att Ämnesraden är fel. Jag är numera en "halvny medlem MED hoj" :)

En 1800 från 05, gått knappt 1500 mil. Ska in på mcvaruhuset och kolla lite på luftburk, hyperch, pcIII och sen måste jag få tag på en ruta, jag måååååste ha en ruta :) Nån som har tips/begagnad att sälja?

Tror jag vill ha ner fotpinnarna lite också, eller fram kanske..


Nu börjar tillbehörsjakten ;)



mvh
Klesell - jätteglad nybliven VTX-ägare!
Kul, välkommen!!

Har haft en 1800 i tre år nu och jag kan bara säga: Du måste inte ha en ruta!!! Köp ett växthus så får du en hel hög rutor men njut av 1800 utan ruta! :wink:

Bästa hälsningar och återigen välkommen! /XY
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...

Inlägg av Raffe Gbg »

XY skrev:
Klesell skrev:Såja. Efter en tids frånvaro här så kan vi nu konstatera att Ämnesraden är fel. Jag är numera en "halvny medlem MED hoj" :)

En 1800 från 05, gått knappt 1500 mil. Ska in på mcvaruhuset och kolla lite på luftburk, hyperch, pcIII och sen måste jag få tag på en ruta, jag måååååste ha en ruta :) Nån som har tips/begagnad att sälja?

Tror jag vill ha ner fotpinnarna lite också, eller fram kanske..


Nu börjar tillbehörsjakten ;)



mvh
Klesell - jätteglad nybliven VTX-ägare!
Kul, välkommen!!

Har haft en 1800 i tre år nu och jag kan bara säga: Du måste inte ha en ruta!!! Köp ett växthus så får du en hel hög rutor men njut av 1800 utan ruta! :wink:

Bästa hälsningar och återigen välkommen! /XY

Och jag har haft Shadow 750 i sex år och vtx 1300 en säsong, för att nämna mina två senaste hojar - och jag skulle inte vilja vara utan ruta. Så här är meningarna klart delade. Jag åkte ett par hundra mil utan ruta på vtx:en, så jag vet skillnaden. Lycka till med hojen, med eller utan ruta. :)
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...

Inlägg av Nesse »

Har haft min 1300 i fem säsonger utan ruta. Har åkt en hel del på motorväg i både +5 grader och +35 grader, det enda problemet är när det är +5 att man bli kall om händerna. Jag tycker både estetiskt att det ser bättre ut utan ruta och att det är mer känsla att känna fartvinden - vilket kanske gör att jag kör lite lugnare. Men att ligga i 120 på motorväg är ändå inget problem, det gäller att hitta rätt körställning bara. BTW maxhastigheten för en 1300 är klockad till 178 km/h enligt Transportstyrelsen.

Välkommen i gänget med din hoj, med eller utan ruta - smaken är ju personlig och det skulle vara ganska tråkigt om alla hojar så likadana ut...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Hell Boy

Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...

Inlägg av Hell Boy »

kuriosa..
Tog en sväng på big red i helgen Malmö-Alingsås Alingsås-Malmö ca 68mil =)

Skitsamma!! Utanför varberg har dom iaf lagt ny asfalt på e6an och det var ingen trafik så ja tänkte att nu jä...ar ska den testas.
Jag tryckte på från standard 130km/h upp till 180km/h på 2-3 sek sen gav jag den lite till..... upp till 195km/h innan hjälmen ville flytta bak huvet en bit (givetvis utan vindruta)

hursomhelst så var det iaf lätt en bra bit kvar innan den skulle nå botten kan ja lova, så att min kommer upp över 220+ är inga problem!!

Jag har en RÖD 1800c med pc, v&h rör och ett thunder luftinsug som är bänkat till 102hk.
vet inte hur mycket färgen spelar in, men att dom röda är snabba är det ingen tvekan om
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...

Inlägg av Nesse »

Eftersom det finns ett varvskydd så kommer man inte upp i hur hög hastighet som helst... man kan ju kanske ändra utväxling och bygga om en del om man är händig. Snaken hade väl räknat ut hur snabbt den kunde gå och det var nog strax över 207 km/h i teorin. Sedan ska man komma ihåg att det sitter en glädjemätare på hojen också, så enligt den kan man nog köra fortare än så... Det enklaste är väl att reta upp farbror blå och få dem att mäta hastigheten när man gasar på allt vad tygen håller :lol:
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...

Inlägg av Klesell »

Hell Boy skrev:kuriosa..
Tog en sväng på big red i helgen Malmö-Alingsås Alingsås-Malmö ca 68mil =)

Skitsamma!! Utanför varberg har dom iaf lagt ny asfalt på e6an och det var ingen trafik så ja tänkte att nu jä...ar ska den testas.
Jag tryckte på från standard 130km/h upp till 180km/h på 2-3 sek sen gav jag den lite till..... upp till 195km/h innan hjälmen ville flytta bak huvet en bit (givetvis utan vindruta)

hursomhelst så var det iaf lätt en bra bit kvar innan den skulle nå botten kan ja lova, så att min kommer upp över 220+ är inga problem!!

Jag har en RÖD 1800c med pc, v&h rör och ett thunder luftinsug som är bänkat till 102hk.
vet inte hur mycket färgen spelar in, men att dom röda är snabba är det ingen tvekan om
Vilken jäkla tur! Min är också RÖD! ;)

Hursomhelst, kul läsning :) Nu kommer jag nog inte heller köra i de hastigheterna (annat än kanske, som du, för att testa asfalten ) men bra att veta ändå.

Fixade dessutom pris på bänkning, PC3, hyperchargermontering och lite sånt härom veckan.

Vore det kanske intressant att skriva ut vad jag fick för priser? Jag frågade de 4 större verkstäderna i 08-området.


mvh
Klesell
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...

Inlägg av Ryssen »

Tja
spotta ut det bara :P
Skriv svar