Roadhouse

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Skriv svar
axa

Roadhouse

Inlägg av axa »

Hej!!
Funderar på att skaffa en ny pipa till min 1800:a.
Har fastnat för ett Roadhouse,det finns både lång och kort modell men vilken har den mörkaste tonen.En annnan fråga är om man kan besikta med systemet på. :roll:
Användarens profilbild
XY
Guru prospect
Inlägg: 1145
Blev medlem: 08 maj 2006, 12:49
VTX-modell: Tidigare VTX 1800C, 2006
Ort: Älvsjö

Re: Roadhouse

Inlägg av XY »

axa skrev:Hej!!
Funderar på att skaffa en ny pipa till min 1800:a.
Har fastnat för ett Roadhouse,det finns både lång och kort modell men vilken har den mörkaste tonen.En annnan fråga är om man kan besikta med systemet på. :roll:
Hej!

Vänta till Sundsvall och lyssna själv. Jag har en lång, mest för utseendets skull.. :D

Vi ses! /XY
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Du kan besikta med Roadhouse om du stoppar i en annan insats. Jag har en "besiktiningsinsats" (quiet baffle) som jag satte en strypbricka längst fram så den går tyst och fint. Inga problem. Kostade en tusenlapp att köpa insatsen, men det tar 5 minuter att byta inför besiktning så jag tyckte det var värt varenda öre.

Annars kan du ju alltid låna min insats när det är dags för besiktning. Den passar både det korta och långa systemet.

/snake
Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 866
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Inlägg av mattin »

Hej Snake,

först, är bullerprovet avklarat för Runen ? Hur gick det ?
Fick du göra något unikt ?

Vilka Roadhouse har du? Är de köpta i Svedala?
Hur såg strypbrickan ut , bara litet hål eller konisk LR , LR LR?

/ Martin
VTX1800F
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

mattin skrev:Hej Snake,

först, är bullerprovet avklarat för Runen ? Hur gick det ?
Fick du göra något unikt ?

Vilka Roadhouse har du? Är de köpta i Svedala?
Hur såg strypbrickan ut , bara litet hål eller konisk LR , LR LR?

/ Martin
Hej!

Runen är klar. 79 dB av 80 tillåtna. Inga trix behövdes. Den gick igenom testet ändå. Registreringsbesiktning också klar, så nu har jag fått riktig nummerskylt!

Jag har Roadhouse Long. Sedan en quiet baffle som är gjord för en shorty. Systemet köpte jag direkt från USA. Insatsen köpte jag av Nisse på Super-X i Norrköping.

Jag tog en tunn, något välvd, plåtbricka med ett litet hål i och satte fast den med tre skruvar i framkant på insatsen. Jag klämde fast brickan mellan godset i röret och skuvarna. Alltså inget skruvhål i brickorna. Jag kan ta ett foto nästa gång jag är i garaget så får du se hur det ser ut.
axa

roadhause

Inlägg av axa »

Vad säger garantireglerna om att byta pipa till en annan än honda original
sen måste man helst ha ett annat luftfilter och kopplingsfjädrar ochså. :roll: gäller den 5-åriga garantin då :?:
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: roadhause

Inlägg av Orre »

axa skrev:Vad säger garantireglerna om att byta pipa till en annan än honda original
sen måste man helst ha ett annat luftfilter och kopplingsfjädrar ochså. :roll: gäller den 5-åriga garantin då :?:
Vad det gäller garantien tror jag inte det är lov att kopla bort katalysator'n? Det är väl för övrigt lovvidrigt också, så det godkänns väl inte på besiktningen? Men å andra sidan ser det ju ut som om det bara är buller man hänger upp seg på på besiktningen?
Det är säkert andra här som vet?.. :?

Jag valde ett RoadHouse Slip-on. Är bytt på en kvart utan att röra katta. Jag är jättenöjd med det! 8) Se denna tråd.

Koppling är slit-del och går utom garantien.
Luftfilter är ju dock nog så väsentligt!.. Dessutom är det ju en "plomb" som bidrar till att syckeln ger de prestanda som framgår av reg.beviset, (under 100 hk) så här är vi nog i en grå-zon som man snackar tyst om i sammanhanget... Du kan ju fråga hur just ditt verkstad ser på saken. Det är ju dom som ska "godkänna" en ev. garantiskada.
Så är det ju ganska enkelt att byta tillbaka då... :wink:
Bild
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: roadhause

Inlägg av snake »

orre skrev: Jag valde ett RoadHouse Slip-on. Är bytt på en kvart utan att röra katta. Jag är jättenöjd med det! 8) Se denna tråd.
Byter du till roadhouse så har du tagit bort katalysatorn. Den sitter i bakre delen.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: roadhause

Inlägg av Orre »

snake skrev:Byter du till roadhouse så har du tagit bort katalysatorn. Den sitter i bakre delen.
Oops.. :oops: Trodde den satt i anslutning til sensorn?..
@snake Menar jag har läst nånstans att du har et RoadHouse med katalysatorn kvar? Hur funkar det? Sälger RoadHouse blås med katalysator?
Bild
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: roadhause

Inlägg av snake »

orre skrev:
snake skrev:Byter du till roadhouse så har du tagit bort katalysatorn. Den sitter i bakre delen.
Oops.. :oops: Trodde den satt i anslutning til sensorn?..
@snake Menar jag har läst nånstans att du har et RoadHouse med katalysatorn kvar? Hur funkar det? Sälger RoadHouse blås med katalysator?
Det finns bara rör fram till ljuddämparen. Det som blir kvar vid byte till Roadhouse är är O2-sensorn (lambda sensor). Du kan alltså fortfarande få en hyffsad optimering av bränsleblandningen, men den slutgiltiga reningen försvinner. En bil har normalt två O2-sensorer. En före katalysatorn och en efter. På så vis kan man detektera om katalysatorn pajat. Det finns inte på en VTX. Den har bara sensorn före rening. Styrdatorn märker alltså inte att katalysatorn saknas, vilket är bra! :lol:
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

Så då är det egentligen ingen grund till att INTE använda ett slip-on för ett 2-1 system!? (Förutom utseendet/dragningen av rören då...) :P
Bild
larocca

Inlägg av larocca »

Har idag fixat pärlan! Roadhouse "SHORTY", powercommander samt
KN filter. Kan med lätthet säga att det låter 100 gånger bättre än VH.
Betydligt bättre prestanda, samt en mycket lycklig VTX åkare!! :lol:
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

@larocca. Grattis med go-ljudet! :wink:
Bild
gunnar borg

Tack för tips om pipor

Inlägg av gunnar borg »

Tack för tips om pipor
:D
Tjena - har nu vart inne och beställt nya pipor, RoadHouse - Shorty - det verkar som om ni är nöjda med ljud och prestanda...

Hoppas det kommer snart med posten, så man kan montera och ut och testa.
mvh Gunnar
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

@gunnar borg. Lycka till med beställningen! Du kan glädja deg till att VTX'en HÖRS som en V-motor! :D
Bild
Skriv svar