Backspeglar med inbyggd blinkers

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Backspeglar med inbyggd blinkers

Inlägg av Geronimo »

Funderar på att införskaffa kuryakins backspeglar med inbygdda LED-blinkers och skippa separata fram. Är det någon som har koll på om det är ok på besiktningen?

Tony
Low, long and fat
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

De är egentligen inte OK. Blinkers måste vara E-märkta. Märkning är egentligen ett krav på alla cyklar från och med 1999. Men i praktiken brukar det inte ha någon betydelse. Huvudsaken är att blinkersen syns ordentligt. Jag skulle chansa...

En anna fråga är om dom har rätt utformning i övrigt.

Från lagboken: Ljusstyrkan och synbarheten som ska vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 80° utåt och 20° inåt. Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken.

Som sagt. Prova och se. I värsta fall får du väl vinkla ut backspegeln något...
Hondini

Komplettera med "Side trim"

Inlägg av Hondini »

Helt riktigt så är speglarnas blinkers inte tillräckligt synliga enligt författningarna. Men det lite finns bot i form av "Radiators Side trim" artikel 3210 också från Kuryakyn. Kromlister att sätta på kylarens sidor med sidoriktade ledblinkers. Fortfarande utan E-märkning men du kommer närmre lagbokens krav.
Så läget är osäkert men risken för invändningar minskar betydligt hos Bilprovningen. Det är faktiskt så att speglarnas blinkers även riskerar att få anmärkning för att maxhöjden över mark överskrids.
Petimätrar undanbedes vid besiktningen och det är bra at be mormor åka in med hojen!
xrider

Inlägg av xrider »

Har besiktat min hoj 3ggr med dessa monterade aldrig nån som sagt någonting
tommy petersson

Inlägg av tommy petersson »

:shock: har demonterat av orginalblinkers och monterat extraljusramp med diodblinkers av märk karyakyn nr:4002 har blivit stoppad av lagens
högra hand ett antal gånger men de har aldrig sakt något om mina minimala blinkers men det är ju inte SBP som har stoppat mig min hoj ska besiktas -09??
Skriv svar