Varför VTX 1800 och inte Intruder 1800??

Här är våra gäster välkomna att skicka en hälsning och/eller ställa frågor ang. VTX Riders Sweden.

Moderator: Gusten

Kategoriregler
Detta är en gästbok. Här kan du komma i kontakt med andra VTX-ägare, men gästboken är inte avsedd till att söka svar på eller besvara teknikfrågor, etc. Låt gästboken vara just en gästbok.
Hawkeye

Varför VTX 1800 och inte Intruder 1800??

Inlägg av Hawkeye »

Hej

Jag hade just sålt en 800 Intruder. Köpte den förra hösten och jag 191 cm 105 kg var för stor för den. Sitter och skall bli 50 och skall då ge mig en ny MC i present. En VTX1800 -07 eller en Intruder 1800 07/08. Varför skall jag välja en VTX före en Intruder. Mycket snygg sida BTW :clap:

Blir jag VTX ägare så skall jag genast bli medlem och köpa mig massa VTX tröjor och mössor mm.

MVH
Håkan
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Varför VTX 1800 och inte Intruder 1800??

Inlägg av Klesell »

Hej!

Eftersom du ställt frågan på detta forum så förstår du säkert att svaren kommer vara en gnutta nyanserade åt ena hållet ;) Men då jag själv har en VTX 1800 och en vän till mig kör en Intruder M1800 nånting så ska jag iaf säga vad jag tycker.

Först och främst, utseendemässigt, där har jag min åsikt helt klar. Jag tycker VTX:erna är enormt snygga. De enda som kommer nära är Yamahas * Star-hojar, tycker jag. Intrudern ser ut som en blandning mellan en vanlig krom-gunga och Starship Enterprise. Igen; detta tycker jag :)

Driftmässigt kan jag inte svara säkert men jag förväntar mig att suzuki gör motorer som är ungefär lika driftsäkra som de flesta japaner. Jag är rätt säker på att Intrudern har lite mer styrka i sin motor även om det kanske inte gäller ur alla aspekter (vrid, kW), och för att vara ärlig, 100 eller 115 hästar på en mc... båda funkar tycker jag :)

Vad jag också vill påstå är att vtx känns generellt sett som ett mycket stabilare/genuinare bygge medan intrudern känns lite mer åt det plastiga hållet.

Jag har även hört folk nämna att Intrudern är lite bångstyrig, typ svårt att hitta bra balans när man kör lite långsammare och svänger (tänk rondellkörning). Detta är hörsägen dock och inget jag kan bekräfta!

Sen tycker jag verkligen att du ska sätta dig på en av varje, provköra några mil och bilda en egen personlig uppfattning. Det är nog det bästa rådet jag kan ge dig faktiskt :)


Mer tänkte jag inte säga, förutom välkommen hit in i värmen om du skulle ta rätt beslut ;)


mvh
Martin Klesell
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Re: Varför VTX 1800 och inte Intruder 1800??

Inlägg av Toolbox »

VTX så klart :))
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Varför VTX 1800 och inte Intruder 1800??

Inlägg av Klesell »

Vänner! Nu tycker jag vi får hjälpa den här herren på ett ordentligt, sakligt och korrekt sätt. Börja skryta om våra kära maskiner!


Tänk om han väljer en Intruder för att vtx-forumet verkar tråkigt och långsamt, gubbar...

To the gates!


/Klesell - :)
Användarens profilbild
moberg
Oinvigd mästare
Inlägg: 411
Blev medlem: 28 sep 2005, 16:30
VTX-modell: Vtx 1800c Steelgrey
Ort: Vårgårda

Re: Varför VTX 1800 och inte Intruder 1800??

Inlägg av moberg »

Okejdå :thinking: så här ligger det till.


Det enda problemet jag har med VTXen det är att jag aldrig kommer att kunna sälja den för då tappar jag alla sköna vänner i klubben....

Skål på er :drinks:

/Moberg
Jag har förstått att gräset är alltid grönare där jag vattnar det.
Användarens profilbild
Martin
Guru prospect
Inlägg: 1300
Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
VTX-modell: VTX1300 2004
Ort: Skövde

Re: Varför VTX 1800 och inte Intruder 1800??

Inlägg av Martin »

Tjena, alla, för alla är väl inne och läser detta, hoppas jag. Att välja bike är som vår kloke Klesell säger, prova, prova och känn vad som är bäst för dig själv. För min egen del, så blev det en 1300 Retro som jag tycker: är snygg, go att köra, kul att putsa och tvätta, fick en MASSA kompisar och upplevt många årsmöten, ett förtroende som är i svenska mått UNIKT.
DU, om du väljer en VTX, du kommer ej att bli besviken, om du dyker upp på våra möten. Vi har en GOO anda i vår klubb och jag med andra hälsar dig välkommen, om ditt val blir 1800,( fast det är 500 för mycket)!

Martin
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Varför VTX 1800 och inte Intruder 1800??

Inlägg av Västerlanda »

Hoj :gday:

Svårt när man står i valet mellan 2 modeller. Jag själv valde VTX pga av att Vi då behövde en STOR STARK STABIL o Driftsäker cyckel för två med packning på längre turer. (Idag har frun en egen 1300 S)

Hade tidigare ( har ff kvar) en VT 750. Har aldrig upplevt några problem med Honda.
Valet var inte svårt då Jag dessutom tycker VTX är den snyggaste i klassen.

Kan bara se en nackdel o det är att jag måste byta bakhjul efter ca 6 - 800 mil :rolleyes: :rolleyes:
Ingen buskörning utan bara LITE gasglad ibland.

Att sedan denna klubb finns förgyller bara årets ALLA dagar. Som tidigare sagts så kommer jag aldrig att kunna sälja o lämna denna klubb. Kamratskapet, värmen o omtanken som finns här går inte att beskriva MÅSTE UPPLEVAS.

Väljer Du VTX så vill Jag bara hälsa dig välkommen till

DEN STORA KLUBBEN med DE STORA PERSONLIGHETERNA på sina STORA MOTORCYCKLAR
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Re: Varför VTX 1800 och inte Intruder 1800??

Inlägg av Toolbox »

http://www.blocket.se/orebro/Honda_Vtx_ ... 5.htm?ma=1

om du vill ha en special vtx OBS 5 års medlemskap i klubben ingår :D
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Varför VTX 1800 och inte Intruder 1800??

Inlägg av Hasse-c »

När jag skulle köpa motorcykel efter många års uppehåll. Satt o kollade på nätet efter en
Snygg hoj när jag så första bilden på en VTX blev valet enkelt är hel nöjd med min VTX 1800 8)
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Varför VTX 1800 och inte Intruder 1800??

Inlägg av Gusten »

Körde 9500 felfria mil på min 2002 vtx 1800 som nu är såld och går enligt rykterna bra fortfarande :clap: ...är inne på min andra 1800:a nu och det var aldrig nån tvekan om att jag skulle ha en till....bara att handla :peace:
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Leffe
Regionskontakt Uppsala
Inlägg: 559
Blev medlem: 11 sep 2007, 19:12
VTX-modell: VTX 1800 2005 Blå
Ort: Rasbo Blå VTX 1800-05

Re: Varför VTX 1800 och inte Intruder 1800??

Inlägg av Leffe »

Hejsan
Intruder eller VTX 1800 det går inte att jämföra två så olika i åk comfort väghållning stabbilitet

VTX 1800 = Vinnare i den testen :good:

Välkomen i klubben på en VTX 8)
STOR STARK BLÅ 1800-05
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Varför VTX 1800 och inte Intruder 1800??

Inlägg av Raffe Gbg »

Jag måste säga att jag blev lite förvånad, efter att ha kollat förstås, över att Suzuki har byggt en såpass snygg Intruder. Ser välmusklad men ändå rätt formskön ut. Och kvalitetsmässigt skulle jag inte vara särskilt orolig, japanerna verkar veta vad dom gör i de flesta fall.
Men eftersom jag själv fastnade för VTX tycker jag självklart att den är ändå snyggare. Och något mer stabilt på stora vägar är nog svårt att hittta än en VTX. Jag körde t ex en polares Kawa VN 1700 några mil i höstas, den svarade väldigt bra på gasen men inte samma vrid och inte alls lika stabil som en VTX. Mer vinglig, typ.
Sedan att VTX:en kanske inte är den smidigaste hojen när vägarna är riktigt slingriga är en annan sak.
Men för att dra en parallell: vem tycker inte att den man älskar ska ge lite motstånd emellanåt..?? :yes:
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Linus Karlsson

Re: Varför VTX 1800 och inte Intruder 1800??

Inlägg av Linus Karlsson »

Så jäkla kung forum! Har alltid kört Honda själv, dock ingen VTX, jag har varken ålder eller pondus nog för powercruisers än, men det skiter jag i det blir en vtx!
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Varför VTX 1800 och inte Intruder 1800??

Inlägg av Orre »

Linus Karlsson skrev:Så jäkla kung forum! Har alltid kört Honda själv, dock ingen VTX, jag har varken ålder eller pondus nog för powercruisers än, men det skiter jag i det blir en vtx!
Kanon-kul!! :thumbsup:
Vänta bara till du får uppleva en VTX-träff!! :exclaim: :cheers:

@ Hawkeye och Linus. Snabba på med inköpen nu! -så ses vi i Sandviken 7 juni!! :drinks:

/Orre 8)
Bild
Linus Karlsson

Re: Varför VTX 1800 och inte Intruder 1800??

Inlägg av Linus Karlsson »

Absolut, jag ska göra mitt bästa!
Skriv svar