Avgassystem V&H Insattser?

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Firren

Inlägg av Firren »

Följer diskussioner om avgassystem med intresse. Jag har nyligen köpt en svart 1800'a.

Nesse om jag tolkar dig rätt så behöver man inte bestycka om eller mappa om hojen om man kör med ett Roadhouse system?

Kan men modifiera originalsystemet så att man får lite mer ljud ur det?
klasse

Inlägg av klasse »

Mimmie skrev:Till 1800an är det bara att ta bort en skruv i varje pipa och dra ut dom.
Jag var tvungen att ta bort hela sysstemet igen för att skruvarna till insattserna sitter under sköldarna, ta ur och sätta i var superlätt.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Firren skrev:Följer diskussioner om avgassystem med intresse. Jag har nyligen köpt en svart 1800'a.

Nesse om jag tolkar dig rätt så behöver man inte bestycka om eller mappa om hojen om man kör med ett Roadhouse system?

Kan men modifiera originalsystemet så att man får lite mer ljud ur det?
Det är beroende av system och motor, 1800 har direktinsprutning, 1300 förgasare, jag kommer dock att bestycka om min 1300.

Kan kan ju alltid borra upp orginalet, men tror för din del att en roadhouse slipon gör susen. Snake har enmed bra ljud och även Toolboxen.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Firren

Inlägg av Firren »

Ok. Så det räckar bara att byta till t.ex Roadhouse Slipon och man behöver inte göra något mer?
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Inlägg av Toolbox »

Hallå Firren

vad du än byter ut av luft och buller så tyker jag att man ska mappa den

bygga om orginal dämparn kolla på vtx garaget så fins det tips men även det kräver en mappning

//Toolbox 8)
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Du bör absolut mappa om precis som Peter säger. Datorn är inte särskilt självjusterande. Kör den i alla fall i bänk så du kan kolla air/fuel ratio. Den bör ligga runt 13-14 (max). Annars är det risk för överhettning.
Firren

Inlägg av Firren »

Ok grabbar, jag förstår. Det är lika bra att göra det ordentligt.

Och vad kan en mappning och bänkkörning kosta ungefär? Vet ni om det finns någon runt Uppsala som fixar sånt? Jag köpte hojen på Lelles, men jag tänkte inte på att kolla om dom gör mappningar och bänkning.

Jag tycker att Roadhouse ser snygga ut och inte alltför asdyra, och som jag förstår av er så skall det låta gott också, så det lutar nog åt det hållet.

Tack för all hjälp.
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Muller

Inlägg av Knodden »

Firren skrev:Följer diskussioner om avgassystem med intresse. Jag har nyligen köpt en svart 1800'a.

Kan men modifiera originalsystemet så att man får lite mer ljud ur det?
Hallå där.
Även jag tillhör skaran som föredrar Roadhouse både utseedne och ljud framför V&H (Väsnas högt!) Jag kikade runt lite och tillslut så byggde jag om orginalet. se LÄNK

Resultatet blev ett dovt mullrande just som jag ville ha det. När jag dessutom har monterat ett inte helt blygt luftfilter så var det dax för montering av PCIII. REsultatet en hoj som mullrar OCH andas bra.

Monterar man en mer öppen pipa bör man även se till att hojen får luft (öppnare filter) så bör även en justering av luftbränsleblandningen göras eller iaf kolla hur man ligger till.
För att hitta en dynobänk i närheten så ta en titt på http://www.motospeed.se
Lycka till!
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Skriv svar