Kylarläckage??

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

Kylarläckage??

Inlägg av birdie »

Lite hjälp!

Min VTX 1800C -05 skall in på service (1200 mil) den 11 juni. Jag har dom senaste dagarna lagt märke till "blå-gröna avlagringar" på kylaren/kylargallret (i mitten). Har även sett lite stänk av dessa "blå-gröna avlagringar" på nedre delen av bakre delen av framskärmen. Dessa "blå-gröna avlagringar" ser precis ut som torkad kylarvätska (med glykol). Har inte sett detta förut.

Jag har inte märkt av några blöta fläckar under cykeln och de "blå-gröna avlagringarna" på kylen och gallret känns alltid alltid torra. Jag tycker att det har blivit mer nu dom sista dagarna. Det måste läcka lite någonstans, eller...!?
Skall man se kylvätskenivån mellan "upper" och "lower" i det lilla fönstret på expansionkärlet (årsmodell 2005)? Jag tycker inte att jag ser något alls i det här lilla plastfönstret...??

I instruktionsboken står det att man skall byta kylarvätska minst vartannat år eller vid 3600 mils servicen, vilket som inträffar först. Gör ni detta? Byter vartannat år eftersom jag gissar att dom flesta inte kör så långt varje år så att 3600 mil infaller före?

Någon som vet något??

Tacksam för lite svar och hjälp?

/birdie
Never up - never in!
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Inlägg av Hsun »

Hej Birdie :lol:

Klart man ska se kylvätskenivån i expasionskärlet, och normal nivån brukar vara mellan strecken vid kall motor.

Kan ju vara något enkelt.....som att en slangklamma har släppt lite grand.
Hsun-1800 röd så klart.
Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

Kylarläckage??

Inlägg av birdie »

Snackade lite med MC-Proffsen i Jönköping (aukt. Honda-service) angående mitt ev. kylarläckage.

Dom menade på att det skulle kunna vara ett mycket, mycket litet läckage via den slangklämma som sitter högst upp och bakom kylaraggregatet. Vidare nämndes det att detta har hänt förut på 1800 modellerna och det man helt sonika gör är att kontrollera fastsättningen av slangklämman och ev drar åt den lite extra. Mer än så här är det förhoppningsvis inte. Bra va' :lol: ?

Hur som helst får dom göra en extra koll i samband med min 1200-mila service den 11 juni.

Ni andra 1800 åkare som råkar ut för detta och märker lite missfärgning av kylarvätska på kylaraggregatet kan ju börja med att kontrollera denna slangklämma, precis som Håkan S nämnde i sitt inlägg. Huruvida detta stämmer med 1300 modellerna också vet jag däremot inte?

Det här med att se kylvätskenivån i expansionskärlet (årsmodell -05 och framåt) är inte helt lätt tycker jag. Jag tycker att man ev. ser en mörk "nivå" allra längst ner i fönstret i höjd med "lower" markeringen. Kollade på en ny 1800C -07 och det såg likadant ut där.

/birdie
Never up - never in!
Användarens profilbild
Joe
Adept
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 aug 2005, 13:11
VTX-modell: VTX 1800
Ort: Örebro, VTX 1800C

Re: Kylarläckage??

Inlägg av Joe »

birdie skrev:Snackade lite med MC-Proffsen i Jönköping (aukt. Honda-service) angående mitt ev. kylarläckage.

Dom menade på att det skulle kunna vara ett mycket, mycket litet läckage via den slangklämma som sitter högst upp och bakom kylaraggregatet. Vidare nämndes det att detta har hänt förut på 1800 modellerna och det man helt sonika gör är att kontrollera fastsättningen av slangklämman och ev drar åt den lite extra. Mer än så här är det förhoppningsvis inte. Bra va' :lol: ?

Hur som helst får dom göra en extra koll i samband med min 1200-mila service den 11 juni.

Ni andra 1800 åkare som råkar ut för detta och märker lite missfärgning av kylarvätska på kylaraggregatet kan ju börja med att kontrollera denna slangklämma, precis som Håkan S nämnde i sitt inlägg. Huruvida detta stämmer med 1300 modellerna också vet jag däremot inte?

Det här med att se kylvätskenivån i expansionskärlet (årsmodell -05 och framåt) är inte helt lätt tycker jag. Jag tycker att man ev. ser en mörk "nivå" allra längst ner i fönstret i höjd med "lower" markeringen. Kollade på en ny 1800C -07 och det såg likadant ut där.

/birdie
Birdie..... du måste varit dretfull på SBM....... jag pekade på exakt den slangklämman som ansluter högst upp på kylaren. Passa på och kolla alla övriga samtidigt, min gullplutt har läckt på alla ställen......
Ju mer man vet ju mer vet man vad man inte vet
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kylarläckage??

Inlägg av Nesse »

[quote="Joe...min gullplutt har läckt på alla ställen......[/quote]

Jösses Joe, är du inte rumsren än...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Joe
Adept
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 aug 2005, 13:11
VTX-modell: VTX 1800
Ort: Örebro, VTX 1800C

Re: Kylarläckage??

Inlägg av Joe »

Nesse skrev:[quote="Joe...min gullplutt har läckt på alla ställen......
Jösses Joe, är du inte rumsren än...[/quote]

Jösses Nesse, vad dina tankar skenar iväg.....
Ju mer man vet ju mer vet man vad man inte vet
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Re: Kylarläckage??

Inlägg av Knodden »

Joe skrev:...min gullplutt har läckt på alla ställen......
Nesse skrev:Jösses Joe, är du inte rumsren än...
Joe skrev:Jösses Nesse, vad dina tankar skenar iväg.....
Man kan ju NÄSTAN tro att det skulle stå GUL Plutt och antyda till att det är en H-D som aldrig läcker olja eller andra vätskor, utan markerar revir...
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Skriv svar