Luftfilter / Luftburk

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av alba »

105 kusar ???? Låter lite klent :roll:
http://webbtv.dn.se/index.aspx?id=1197
Hörru T- Boxen tror du att du kommer runt ica maxiparkeringen med den här ? / Alba
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Inlägg av Toolbox »

tyvärr så får man inte åka med tung trafik på min parkeringen (i år är det lungt dom har sopat en led åt mig) :shock:
måste vara jobbig att åka på när alla vinkar åt en att stanna vid nästa busshållsplats 8)

/toolbox
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

Mimmie skrev:Jag tror nog ( helt övertygad ) att dom här skillnaderna på effekt mellan nästan orörda motorer mer beror på vilket humör bromsbänken är på än någon riktig effektskillnad.
Kolla in vilken effekttest som helst i Bike, där poänterar man alltid att alla värden bara gäller för detta test, det är för många parametrar som man ska ta hänsyn till för att det ska bli rättvist om man inte gör testet med samma bromsbänk och samma förutsättningar som temperatur/lufttryck samma dag.
Man är väl en jävla glädjedödare men så ser nog verkligheten ut.

Mvh
Tomas W
Visst är det skillnader!
Det är MASSOR med faktorer som spelar in.

När man monterar motorer så finns det ju alltid olika tolleranser som man måste hålla sig mellan. Det kan alltså skillja ganska mycket mellan tillsynes LIKA maskiner (orörda). Detta måste även visa sig i form att vissa blir kanske ngt svagare än andra.

Rickard på RG engeenering berättade att i "Frieblade cup" (dvs alla hojjar var "lika" och ett hårt reglemente begränsade möjligheterna att ändra mycket mellan hojjarna.) så visade det sig att det kunde skillja så mycket som 10-15 BHP mellan tillsynes "lika" hojjar.


Sedan har jag hört att hur maskinen har behandlats vid ex "inkörning" mm även påverkar. En "mesig" inkörning ca 100mil sedan vipps så monterar man en PCIII och vill få ett monster :shock: verkar lite motsägelsefullt i mina öron.

När jag fick PCIII monterad så hade jag dryga 600 mil på mätarn.
Även detta tror jag påverkar.

När man bänkar så kör man ju alltid en FÖRE och en EFTER PCIII montage. FÖRE hade jag 101,9 BHP med enbart luftfilter och pipan! Vilket är MER än vad många får efter...
RG var faktiskt lite "överraskad" då det var en väldig hög siffra för en VTX1800. Efter bänkningen så sa han att det var det högsta värdet han fått på en VTX1800.
Jag tror att kombinationen av Luftburk och pipa blev väldig lyckad på min hoj. PLUS att jag har kanske haft tur att även fått en maskin som går väldigt bra från fabrik! Men det måste vara så att de monterar de något bättre spisarna i just de RÖDA hojjarna!!

När det gäller rykrör och få mycket kraft så tror jag fler kan stämma in att det enda som gäller ÄR ett 2-1 system av någon sort, gärna något "trattformad" då avsvalnande avgaser tar större plats och är pipan konisk så minskar ju motståndet i linje med att avgaserna svalnar, vilket ger ett jämt motstånd hela vägen ingen "flaskhals" någonstans. Och det är just att hitta det rätta motståndet till motorn som är lite svårt. En motor går i regel bättre med rätt motstånd istället för helt "raka rör".
V&H är bra, med min pipa är bättre...

Toolbox!
Men en K&N luftburk, och RH pipa är våra hojjar väldigt lika, så det beror nog på bromsbänken... om du inte kommer över 105:an!
Hur som helst Varmt lycka till!
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

alba skrev:105 kusar ???? Låter lite klent :roll:
Hörru T- Boxen tror du att du kommer runt ica maxiparkeringen med den här ? / Alba
Men då denna obsena mutant har en monstermaskin i form av en missplaserad V8 borde man inte då ta alla effektvärden och dela med frya så man ser vad den ger på en V-TWIN!
Då är den inte såååå kaxxig längre....
:wink:
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Inlägg av Toolbox »

har jagat tider för bänkning bästa hitils är Eskilstuna 10 maj :(
men men det är väl bara att jaga vidare eller vänta
105,3 snart

//Toolbox 8)
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Fy f.n vad ni tjafssar om hästkrafter gubbar. Man skulle ju kunna misstänka att det saknas andra förmågor... Jag har 75 hk och kör med mun-mot-mun metoden om luften tar slut. 8)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

Nesse skrev:Fy f.n vad ni tjafssar om hästkrafter gubbar. Man skulle ju kunna misstänka att det saknas andra förmågor... Jag har 75 hk och kör med mun-mot-mun metoden om luften tar slut. 8)
Nja.. Inte BARA hästar... Ibland snackar vi lite Newtonmetrar osså :lol:
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
PerNord

Under 100 HK??

Inlägg av PerNord »

Vadå, har inte alla vtx 1800 107 hk original eller är det bara jag
Grothen

HÄSTKRAFTER OCH NEWTONMETER

Inlägg av Grothen »

Hej !
Har läst om vem som har mest hk och nm, det är intressant för de resultat som diskuteras var väl vid det tillfälle den cykeln bänkades och mycke vatten har väl runnit under broarna sedan dess. Nä jag tror som föregående att jag också har en 107 hk någonstans på kardanen samma som Nord. Det viktigaste måste väl vara att det är kul och att man kan hantera det på ett bra sätt på vägen.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Tja, tron kan ju försätta berg sägs det... Tror ändå att det är ett komplement ni är ute efter, hahaha. 75HK och mun mot mun 8)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Re: HÄSTKRAFTER OCH NEWTONMETER

Inlägg av Knodden »

Grothen skrev:Hej !
Har läst om vem som har mest hk och nm, det är intressant för de resultat som diskuteras var väl vid det tillfälle den cykeln bänkades och mycke vatten har väl runnit under broarna sedan dess. Nä jag tror som föregående att jag också har en 107 hk någonstans på kardanen samma som Nord. Det viktigaste måste väl vara att det är kul och att man kan hantera det på ett bra sätt på vägen.
Jovisst är det så att [POWER IS NOTHING WITHOUT CONTROL!]
Och att ha 107 Hk på kardanen eller vevaxel spelar väl ingen roll...
Iaf mina värden är på bakhjulet och viss är det så att nuffrora var på DEN bänken DÅ! Skulle man köra upp på en ennan bänk eller även samma bänk idag så hade jag troligen fått något andra värden.

Det som är lite roligt med kraften är trots allt att ge "sporthojjar" lite att fundera över vid lite rödljuskörning! Få pisk av en "glidare".... :lol:
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Grothen

Inlägg av Grothen »

Nesse skrev:Tja, tron kan ju försätta berg sägs det... Tror ändå att det är ett komplement ni är ute efter, hahaha. 75HK och mun mot mun 8)
Hej !
Jag tror som Nese att mun mot mun metoden är bättre än att bli bänkad. :lol:
Kör så det ryker :evil: :evil: :shock:
PerNord

Inlägg av PerNord »

Vill bara påpeka att min hoj inte är modifierad eller bänkad, detta kommer att göras inom kort. Men till alla er HK jägare vill jag bara ännu en gång påpeka att min 1800R har 10 HK mer än 1800C original. :lol: :roll: :lol:
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

PerNord skrev:Men till alla er HK jägare vill jag bara ännu en gång påpeka att min 1800R har 10 HK mer än 1800C original. :lol: :roll: :lol:
Ledsen att göra dig besviken, MEN det är likadana spisar i dessa två hojjar.
Engine is a 1,795 cc liquid-cooled 52-degree V-twin that hammers out immense power--106 bhp at 5,000 rpm and 120 ft.lbs. of torque at 3,500 rpm.
Taget från 1800C vs 1800R

Dessutom är detta på vevaxel och inte på bakhjulet, och man "räknar" med någonstans runt 10-15% förlust i transmitionen etc.
:wink:
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
PerNord

Inlägg av PerNord »

ööööö varför skulle jag bli ledsen, du har ju fel. :roll:
Hade du kollat ordentligt sså hade du sett att 1800R inte har katalysator, därav 10 HK till.
Skriv svar