Luftfilter / Luftburk

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Luftfilter / Luftburk

Inlägg av Knodden »

Hallå där!
Jag tänker montera en PCIII i vinter men undrar hur jag skall göra med luftburken.

Vilket ger det absolut BÄSTA effekten?

Orginal luftburk som den är med orginal filter?
Orginal luftburk med K&N filter?
Ngn form av modifiering av orginalburken (desmog)?
Annan luftburk, hypercharger eller annan typ?

Jag vet att det är vanligt med Hypercharger & V&H pipor, men är det den mest effektiva öppningen av luft till och från?

Är det värt att byta ut/ändra luftburken eller "räcker" det att byta till ett öppnare filter typ K&N?

Försök att svara så utförligt du kan, gärna med "före/efter" kommentarer.
Stort tack
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

Inlägg av Ryssen »

Tja tycker det låter lite konstigt men jag tappade ca 4 hk när jad byte till Hyper Chager burken enligt bänkningen. så går jag efter den så orginal + kn filter men snake är nog rätt man att svara på detta, sen är ju tyvärr tycker jag orginal burken inte vacker :roll:
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

:?:

Är det verkligen INGEN mer än vå kära Ryss som har en susning/erfarenhet om vilket som är att föredra?

Innan man sätter igång med en massa projekt vill iaf JAG veta lite mer hur, om, varför etc... SNÄLLA skriv ner era synpunkter och erfarenheter gällande detta änme.
Tack få förhand
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

De flesta verkar vara överens om att HyperCharger systemet inte är optimalt för en VTX. De var tydligen utvecklat för HD från början och man gjorde bara en ny infästning för VTX. Dessutom har ju nästan alla HyperCharger, vilket är lite tråkigt.

Thunder verkar ha gott rykte i USA och det finns en massa varianter/utseenden. Det verkar också ge bättre prestande jämfört med hypercharger.

Själv har jag Proton-4 (P4) monterat med K&N filter. Enligt uppgift från personen som tillverkade P4 så är det bättre än både orginal och hypercharger och likvärdigt med Thunder. Jag bänkade min till 99 HK på bakhjulet, vilket inte är jättemycket, men det beror mest på att jag har Roadhouse blås monterat där katalysatorn sitter kvar. Dessutom kör jag inte PowerCommander, utan en helautomatisk/Självjusterande variant från High Performance Products. Tyvärr på bekostnad av några hästkrafter.

Om du vill ha ut max så är mitt tips: Byt ut lyftburken, t.ex. Thunder eller Proton 4. Barron's Big Air är också coolt. Byt avgassystem till V&H, Gör en mapp till PowerCommanden i bänk efter montering av ovanstående.

Personligen tycker jag utseendet är viktigare än 3-4 hästar hit eller dit. Därför valde jag Roadhouse och inte V&H. Därför valde jag också ett automatiskt system för att justera bränsleinsprutningen. Nu kan jag byta insug/blås hur mycket som helst UTAN att behöva mappa om den i testbänk varje gång. Mina 99HK räcker mer än väl tycker jag. Vill du ha 140+ hästar, köp en FireBlade. :wink:

Här ser du lite bilder från mitt P4 system. Som synes är det fräst ur ett solitt block av aluminium som sedan polerats. Mycket gediget och "racing" känsla!

Insuget till en VTX 1800C med orginal luftburk borttagen:

Bild

Bakstycket till Proton 4 monterat (Där filtret monteras):

Bild

Locket. Notera dräneringsskruven för ev. regnvatten:

Bild

Monterat och klart:

Bild

Så här fint blir det med rätt ljus och vinkel:

Bild
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

Snyggt jobbat!

Jag funderar på Kuryakyns nya luftburk
Bild

http://www.kuryakyn.com/products.asp?bn=metric&ci=3463

Eftersom den inte levererats till ngn änn så vet jag inte OM den är likvädrig med orginal luftburk, Hypercharger eller vad..
Jag har för mig att den skall levereras med K&N filter och alla delar som behövs för montering.

Hoppas den dyker upp under vintern iaf.. Vad tycker ni andra om burkens utseende? Ganska läcker tycker jag...
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Den ser snygg ut! Sitter det ett K&N filter i så är det säkert inget problem med prestandan.

En liten varning dock. Kuryakyn har VÄLDIGT långa leveranstider på "annonserade" produkter. Dom lägger ut en datorgenrerad bild och säger att den snart finns att köpa, men det brukar betyda 9 månaders väntan. Räkna inte med att denna finns att köpa förrän i vår! :?
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

Jag har redan erfarit den låååååååååånga väntan.
Första gången jag såg burken var ngn gång tidigt i våras.
DÅ skulle den "släppas" i April eller Maj...

Senasre budet är att det varit "problem" med tillverkningen och att lev kan dröja tills i vinter...

Men jag HOPPAS att den finns på plats till våren..
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Jag håller tummen!
Sanell

Inlägg av Sanell »

Kör med modifierad Hypercharger Pro för bättre luftflöde, kör också med ombyggda originalpipor (inga borrade hål) har testat andra avgassytem men inte blivit nöjd. Jag har ingen PowerCommander ( än?? ) eftersom många på de amerikanska forumen gör av med dem igen efter att ha provat dem, finns åtskilliga sådana att köpa begagnade i USA. Uppfattningen bland VTX ägare i USA är att PowerCommander i många fall inte gör så stor nytta. Hur som helst, jag har inte bänkat hojen men kan bara säga att den går MYCKET bättre än i original utförande som faktiskt blev en besvikelse när jag först köpte den, förväntningarna var kanske för höga. Oavsett vilket så är det en fantastisk hoj med aggressivt utseende och ett enormt vrid :lol:
Mike

Luftburk

Inlägg av Mike »

Jag kör med original luftburk med distanser på 15mm på locket så det kommer in mera luft till BMC filtret. BMC filtret gav 1 hk mer en vad K&N filtret gav he he om man nu vill jaga dom sista.
Klart det bästa valet, kör original om du tycker om utseendet.
Ger mer effekt en Hypercharger :D
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Matcho

Inlägg av alba »

Jag kör med Luft KN Blås VH.Samt PC Det gav vid bänk 96.0 kusar
Men det slirar på kopplingen, tydligen ett känt fenomen, om man har ovanstående tillbehör.
Ps jag satte i insatser i VH, annars låter det bedrövligt
Tydligen sägs det att man tappar nån kuse på det? Orginalpipan skall tydligen vara väldigt effektiv enl Mcvaruhuset ??
Efter allt stök skiftade jag luftfilterkåpa, till en mer öppen. ( se bild, medlemmars bidrag)
Jag tycker att den svarar bättre med lite mer luft.
Men allt är väl ganska fåfängt igentligen, det finns ju pulver så det räcker från början, så jag ser det mest som en matchopryl, som så mycket annat man vill ha / Alba.
Ps döskallar går alltid hem !!
Janne

Re: Matcho Luftburk

Inlägg av Janne »

alba skrev:Jag kör med Luft KN Blås VH.Samt PC Det gav vid bänk 96.0 kusar
Men det slirar på kopplingen, tydligen ett känt fenomen, om man har ovanstående tillbehör.
Ps jag satte i insatser i VH, annars låter det bedrövligt
Tydligen sägs det att man tappar nån kuse på det? Orginalpipan skall tydligen vara väldigt effektiv enl Mcvaruhuset ??
Efter allt stök skiftade jag luftfilterkåpa, till en mer öppen. ( se bild, medlemmars bidrag)
Jag tycker att den svarar bättre med lite mer luft.
Men allt är väl ganska fåfängt igentligen, det finns ju pulver så det räcker från början, så jag ser det mest som en matchopryl, som så mycket annat man vill ha / Alba.
Ps döskallar går alltid hem !!

Jag undrade också vad man skulle ha för någon, Hypercharger eller vad?? Till sist fick jag information från CruiserCustomizing .
Att man mäter luftmängden, Cubic Feet per Minute (CFM)
Här är en lista som jag fick på några kåpor

Stockl-less than 100CFM
Stock+K&N Slightly over 100CFM
Hypercharger 180-190 CFM
Terdrop 300 CFM
Big Air Kit 300 CFM
Hurricane 320 CFM
Tornado 320 CFM

Hoppas att dett kan hjälpa någon till ett bra val.Smilies


Janne :D :D
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Re: Matcho Luftburk

Inlägg av Knodden »

Janne skrev: Jag undrade också vad man skulle ha för någon, Hypercharger eller vad?? Till sist fick jag information från CruiserCustomizing .
Att man mäter luftmängden, Cubic Feet per Minute (CFM)
Här är en lista som jag fick på några kåpor

Stockl-less than 100CFM
Stock+K&N Slightly over 100CFM
Hypercharger 180-190 CFM
Terdrop 300 CFM
Big Air Kit 300 CFM
Hurricane 320 CFM
Tornado 320 CFM

Hoppas att dett kan hjälpa någon till ett bra val.Smilies
Janne :D :D
Det blev ingen DÖSKALLE! För min del (räcker gott med alla runt om kring!) :wink:
Här kommer lite Bilder på hur jag gjorde med min luftburk tillslut! (K&N´s egna produkt)

Jag har inte fått några siffror på vad filtret kan släppa igenom, men det påminner ganska mycket om Barons BAK,
En ren gissning är att det ligger någonstans i trakterna runt 250-300 CFM!

Spontant så fick pärlan ett helt nytt VRÅÅL! snacka om att man riktigt HÖR hur luften suuuuuuuuuugs in!! :lol:
För att inte tala om gasresponsen.. Kan knapt vänta att snöskiten skall försvinna!!

// Knodden
Senast redigerad av Knodden den 06 mar 2006, 12:05, redigerad totalt 1 gånger.
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

tocke därnan bildlänken fungerade inte för mig - måste logga in?
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

Nesse skrev:tocke därnan bildlänken fungerade inte för mig - måste logga in?
Nu skall länken funka! :P
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Skriv svar