Det är kallt ute

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

macaholic

Det är kallt ute

Inlägg av macaholic »

Nu har jag äntligen fått hem min VTX från butiken där personalen stod med öppen mun och de värsta farhågor när jag med stolthet och säkerhet i rösten proklamerade att jag skulle köra hem hojen per egen maskin. Efter 37 km i 7 graders kyla, snö vid vägkanten, droppande näsa och stelfrusna fingrar var jag äntligen hemma i det nystädade garaget som dagen till ära stod vidöppet för att välkomna 321kg ren röd kärlek.
Nu stå den alltså här på en nyinköpt röd matta och blänkar förföriskt.
Jag tänkte att jag innan jag beger mig ut på min nästa, resa förse hojen med ett par elektriskt uppvärmda handtag som jag införskaffade i nyss nämnda butik.
Finns det någon här på forum som vet vart man plockar ström utan att göra sig olycklig på hela el-systemet? Jag förmodar att en dylik konstruktion behöver en si sådär 12 - 13 volt för att fungera. I min brist på sjlvbehärskning och min totala avsaknad av självinsikt inbillar jag mig att jag själv skall kunna montera denna enkla form för tillbehör.

Jag har också införskaffat ett nytt avgasrör som enligt säljaren endast övergås av det ljudet som framstår när man befinner sig i omedelbar närhet av en exploderande kärnreaktor. Jag hoppas att beskrivningen stämmer, för det ljud som min 1800 kubiks våldsamma VTX i originalskicka framför är både skrattretande och förnedrande för manligheten inom mig.
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

12 V finns i framlyset och det finns ett hål i underkanten/bak där man kan dra ut sladdarna. Jag tror dock att handtagen drar så mycket ström att det är bättre om du drar nya kablar från batteriet (med en säkring i serie). Ta bort tanken och dra kablarna längs det fyrkantiga stora ramröret under tanken. Jag "förberedde" min VTX genom att dra en extra kabelstam (kabelslang innehållande 6 kablar i olika färger) mellan framlyset och batterilådan. På så vis har jag alltid möjlighet att koppla in nya prylar i fronten på hojen som endera behöver ström eller någon signal från styrdatorn.

Tanken är lite pillig att ta bort, men det är inte svårt.

Hur många ampere drar handtagen? Jag kan kolla i elschemat hur mycket du kan plocka ut från 12V-signal i lampan, men det är relativt begränsat.
Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
Inlägg: 1373
Blev medlem: 09 nov 2005, 20:42
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd
Ort: Bandhagen, Stockholm

Inlägg av Peo »

Va skön resa du måste ha fått, hehehe.
Var själv ute i -6 för ett par år sedan, åkte mellan Nyköping-Södertälje å kulorna var rätt frusna när man kom hem. Men det var häftigt att skrapa is från sadeln å lägga tidningspapper för att få lite värmen i röven...
8) Lycka till med din pärla / Peo
macaholic

Inlägg av macaholic »

Jag grunnar på om jag skulle ringa och beställa originalhandtag istället, då måste de ju vara anpassade för hojens elsystem?
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Orginal VTX-värmehandtag? Hur som helst som måste dom anslutas någonstans. Det finns inga trolleri-trick, oavsett vilket fabrikat man köper.

Anslutning i lampan är det enkla alternativet, men det du kan bara koplla in småförbrukare.

Strömförbrukningen är helt avgörande. Du måste veta hur många Ampere du behöver innan du kan ta beslut om VAR du ska koppla in handtagen.
macaholic

Inlägg av macaholic »

Tror du inte att Hondas original kopplas till något sorts original-uttag någonstans? Det är ju dock ett tillval som man kan köpa i samband med köpet av hojen, jag kan inte tänka mig att Hondaverkstäder själva våldför sig på elsystemet för att koppla in sina egna tillbehör.
Jag vet inte, men det verkar osannolikt, tycker jag

Jag ringer till Honda och kollar så skall jag låta er andra veta sedan
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Det finns inget "orginaluttag". Honda "våldför sig" på elsystemet såvida inte handtagen drar så lite ström att du kan ta det från halvljuskontakten.

Jag kan tillägga att VTXen elsystem är rena rama hembygget. Eltejpförbrukningen måste vara stor i Honda-fabriken. kablar och eltejp är ledorden i kabelstams-fabriken.
macaholic

Inlägg av macaholic »

De hade inte en aning, men det verkar som om det är exakt samma handtag som Hondas original, med den lilla skillnaden att Honadas kostar 2895:- när plagiat kostar 495 :)

Det verkar inte skilja något alls, det är till och med samma vred enligt tillbehörslistan på Hondas hemsida.

Jag drar ner en kabel till batteriet och kopplar in möget det hållet.
macaholic

Inlägg av macaholic »

:roll: Do galningarna på Mickes motor i Växjö har gett mig fel handtag, inte ens med all våld eller hot om våld som går att uppbringa går det att få på handtagen.
1 tum är mig bekant 25,4 mm vilket är det exakta måttet för styret på en VTX V 2006 års modell. De har gett mig handtag för 22mm styre vilket ju antagligen är det normala för plastjollar av olika slag.
Tur att jag inte började banka på dem med en hammare i alla fall.
I övrigt var det inget problem att dra sladden från batteriet till styret, det följde faktiskt med en kabelsats för detta ändamål.

Jag återkommer med mer info i ärendet så fort jag har fått rätt storlek på handtagen.
Skriv svar