Lite pinsam fråga ;)

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
port513

Lite pinsam fråga ;)

Inlägg av port513 »

Som alla säkert redan vet så är jag lika teknisk med hojar som något obeskrivligt ;)

Hur som helst så plocka jag bort sadeln för att plocka hem batteriet så att den inte fryser osv.

När jag plockat bort sadeln så hittar jag på garagegolvet en svart gummipackning.

Frågan är då naturligtvis om den ska sitta någonstans av det jag plockat bort? Enda stället jag kan tänka mig är i så fall tappen till passagerarpaden, men borde inte den ligga direkt mot skärmen för att motverka skav?


/Henke nybörjare ;)
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Ja, det finns en gummipackning vid den bakre skruven som håller reflexen och passsagerarsadeln.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
port513

Inlägg av port513 »

Nesse skrev:Ja, det finns en gummipackning vid den bakre skruven som håller reflexen och passsagerarsadeln.
Vart ska denna packning sitta då? Mot skärmen sett?


/Henke
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Den kan bara sitta på ett sätt om det är den, tror inte du kan sätta den fel utan våld (så lämna din kata och mavashi geri hemma :wink: )...

Beskriv hur den ser ut, det kanske är något skydd till batteripolerna?
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
port513

Inlägg av port513 »

Nesse skrev:Den kan bara sitta på ett sätt om det är den, tror inte du kan sätta den fel utan våld (så lämna din kata och mavashi geri hemma :wink: )...

Beskriv hur den ser ut, det kanske är något skydd till batteripolerna?
Ok, den packning jag snackar om är en liten rund ringpackning. Därav min fråga om den ska sitta under "haken" på passagerardynan eller om den ska vara på annat ställe (direkt under bulten)?

Jag våldför mig bara på teknik om den inte gör som jag säger ;)

BTW, den är kanske 5mm i diameter och är en helt rund packning, därav min fråga om den ska sitta på "tappen" och i så fall om den ska vara mellan skärmen och sadel "haken".

Den kan omöjligt kommit från batteriet då jag inte plockat loss resten innan jag hitta den där packningen.

Kan fota den när jag kommer hem ;) Bara det att jag såg den inte när jag plocka bort sadel eller nått utan bara hittade den på marken. Garaget är splirrans nytt så det borde inte legat något där innan jag började pula med hojen...
port513

Inlägg av port513 »

Bild

Så här ser den där "packningen" ut, något tipps på vart den kom från? Den är garanterat för liten för att ligga som en spacer mellan fästörat och skärmen.


/Henke
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Inlägg av Hsun »

Tja jag tror inte den o-ringen har någon större funktion.....mer än att hålla skruven på platts så den inte rammlar bort från sin platts när du har skruvat upp den........lagomt :wink:

Hur långt hann du? har du skruvat bort fästet som håller batteriet på plats.

Testa om du kan trä på o-ringen den på skruven....
Hsun-1800 röd så klart.
port513

Inlägg av port513 »

Håkan Sundholm skrev:Tja jag tror inte den o-ringen har någon större funktion.....mer än att hålla skruven på platts så den inte rammlar bort från sin platts när du har skruvat upp den........lagomt :wink:

Hur långt hann du? har du skruvat bort fästet som håller batteriet på plats.

Testa om du kan trä på o-ringen den på skruven....
Jag har skruvat ner allt igen för att kolla och den där o-ringen passar ingen stans ;)

Locket som håller fast batteriet har 3st skruvar och de är alldeles för grova och ingen av de andra skruvarna har någon o-ring. "örat" till passagerarsätet är alldeles för stort för att o-ringen inte ska åka rakt igenom.

Det är en 1800C 2006:a jag har BTW


/Henke
Nappe

Inlägg av Nappe »

Kan tyvärr inte heller hjälpa dig, men vill samtidigt passa på att tipsa dig om att köpa en laddare som tex. Ctek Multi. Så slipper du koppla bort batteriet, genom en snabbkoppling kan du koppla laddaren bakom den vänstra sidokåpan till batteriet utan att behöva ta loss sadeln...
Laddaren fungerar även som en underhållsladdare som kan stå på hela vintersäsongen...
Men du kanske redan har fått detta tips.
Vad gör man inte för sina Staffanstorps grannar... :P

Ha det bäst!
port513

Inlägg av port513 »

Nappe skrev:Kan tyvärr inte heller hjälpa dig, men vill samtidigt passa på att tipsa dig om att köpa en laddare som tex. Ctek Multi. Så slipper du koppla bort batteriet, genom en snabbkoppling kan du koppla laddaren bakom den vänstra sidokåpan till batteriet utan att behöva ta loss sadeln...
Laddaren fungerar även som en underhållsladdare som kan stå på hela vintersäsongen...
Men du kanske redan har fått detta tips.
Vad gör man inte för sina Staffanstorps grannar... :P

Ha det bäst!
Hehe, men jag har ingen kontakt i garaget där jag förvarar hojen så det hade inte funkat iaf ;)


/Henke
andrkine

Inlägg av andrkine »

Det är inte en gammal svart mamba som du tappat ur fickan i allt stohej? :lol:
/Andreas
port513

Inlägg av port513 »

andrkine skrev:Det är inte en gammal svart mamba som du tappat ur fickan i allt stohej? :lol:
/Andreas
Nope, jag har inget sådant ;)

Och bland djuren har jag bara skallerormar kvar ;)

Så oavsett hur man tolkar det kan det inte vara en sådan ;)

/Henke
port513

Inlägg av port513 »

Någon som bytt ut denna "bricka" som ligger direkt mot skärmen mot något som är mildare mot lacken?

I så fall vad?

Brickan jag pratar om är alltså den som är på passagerar "tappen" mot skärmen.


/Henke
Skriv svar