Teoretisk topphastighet på en VTX 1800
Moderator: Toolbox
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
Teoretisk topphastighet på en VTX 1800
För den tekniskt intresserade har jag räknat ut hur fort vår VTX går.
Från servicehandboken:
Primary reduction: 1.571
Secondary reduction: 0.944
Final reduction: 3.091
5th Gear reduction: 0.697
Detta ger en total reduktion på: 3.195 på 5:an växel
Övervarvningsskyddet slår i vid 5750 varv/minut
Om motorn varvar 5750 varv/minut => Bakhjulet snurrar 1799.7 varv/min
Bakfälgen är 16 tum. Gummits höjd (Dunlop 180/70 R16) = 180*0.70 mm = 126 mm
Det ger en total hjulstorlek på 25.92 tum (16" + 126 mm * 2)
omkretsen på hjulet är då: 25.92 * PI = 25.92 * 3.14 = 81.43 tum
Hjulförflyttning per minut = 1799.7*81.43 tum = 146556.7 tum = 576.994 meter/minut = 372254 cm/min = 223.35 km/h
Hmm, det låter lite mycket. Kanske slår övervarvningskyddet i lite tidigare? Är det någon som mätt?
Från servicehandboken:
Primary reduction: 1.571
Secondary reduction: 0.944
Final reduction: 3.091
5th Gear reduction: 0.697
Detta ger en total reduktion på: 3.195 på 5:an växel
Övervarvningsskyddet slår i vid 5750 varv/minut
Om motorn varvar 5750 varv/minut => Bakhjulet snurrar 1799.7 varv/min
Bakfälgen är 16 tum. Gummits höjd (Dunlop 180/70 R16) = 180*0.70 mm = 126 mm
Det ger en total hjulstorlek på 25.92 tum (16" + 126 mm * 2)
omkretsen på hjulet är då: 25.92 * PI = 25.92 * 3.14 = 81.43 tum
Hjulförflyttning per minut = 1799.7*81.43 tum = 146556.7 tum = 576.994 meter/minut = 372254 cm/min = 223.35 km/h
Hmm, det låter lite mycket. Kanske slår övervarvningskyddet i lite tidigare? Är det någon som mätt?
Senast redigerad av snake den 19 sep 2005, 05:53, redigerad totalt 1 gånger.
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
Det finns egentligen bara två osäkra parametrar i uträkningen: Hjulets diameter och övervarvningskyddets maxvarvtal. Båda är enkla att mäta. Jag ska göra det vi något lämpligt tillfälle. Då vet vi exakt.
Jag skulle tro att den orkar dra upp till max varvtal. Det skulle förvåna mig om motorn skulle krokna av vindmotståndet. Med ruta monterad är det förstås en annan historia.
Har någon dragit max och sett vad som händer? Kroknar den eller börjar den "rycka" precis som när övervarvningskyddet slår i i lägre farter?
Jag skulle tro att den orkar dra upp till max varvtal. Det skulle förvåna mig om motorn skulle krokna av vindmotståndet. Med ruta monterad är det förstås en annan historia.
Har någon dragit max och sett vad som händer? Kroknar den eller börjar den "rycka" precis som när övervarvningskyddet slår i i lägre farter?
- SWE
- Adept
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 29 aug 2005, 01:15
- VTX-modell: VTX 1800, 2004 (Svart)
- Ort: Sundbyberg / Stockholm
- Kontakt:
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
Re: hahahah
Det är ju trots allt ett teknikforum... SWE, vi kanske borde lägga upp ett estradörsforum för dig?SWE skrev:Ja vissa har verkligen inget liv......hahahhahaha
Men trots allt en trevlig information..............
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4381
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Hypotetisk fråga
Vågar sticka ut hakan och säga att om det är av intresse att åka fortare än stipulerade hastighetsbegränsningar + 30 km h (typ) så köper man en räserhåj (av modell Honda), inte en cruiser... rätt eller fel?
IOFS så är din uträkning rätt kul...
IOFS så är din uträkning rätt kul...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
Som någon klok på detta forum skrev: Det är bättre att ha för mycket hästkrafter och inte behöva dom än att behöva flera hästkrafter och inte ha dom. Därav min teoretiska uträkning.
Jag skulle aldrig slås av tanken att köra för fort! Funderar faktiskt att låsa min växellåda till trean. Man kan både starta från noll och köra i 110 på den. Varför ha fem växlar när det räcker med en.
Jag skulle aldrig slås av tanken att köra för fort! Funderar faktiskt att låsa min växellåda till trean. Man kan både starta från noll och köra i 110 på den. Varför ha fem växlar när det räcker med en.
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4381
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
ha ha
Ha ha:
Men nog skulle jag vilja testa topphastigheten, fast då under kontrollerade förhållanden på en bana... men till dess håller jag mig.
Äh, börjar låta som en gnällig gubbe nu
Om någon missuppfattat mig, intressant uträkning, men jag är nog en snubbe som inte "vågar" köra alldeles för fort. Sitter man med 3 ungar från 4 - 17 år så har man ett visst ansvar... Sedan så var det inte speciellt kul att hänga i styret i drygt 130 km/t på motorvägen över Närkeslätten när det blåste sidvindar. Hur fort ni andra vågar och vill köra är alldeles upp till er.Jag skulle aldrig slås av tanken att köra för fort! Funderar faktiskt att låsa min växellåda till trean. Man kan både starta från noll och köra i 110 på den. Varför ha fem växlar när det räcker med en.
Men nog skulle jag vilja testa topphastigheten, fast då under kontrollerade förhållanden på en bana... men till dess håller jag mig.
Äh, börjar låta som en gnällig gubbe nu
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
- Joe
- Adept
- Inlägg: 189
- Blev medlem: 29 aug 2005, 13:11
- VTX-modell: VTX 1800
- Ort: Örebro, VTX 1800C
Re: hahahah
Du börjar mer och mer likna den gamla skådespelaren Tore Wretman ev. även Edward Persson med har var ju svarthårig............ så jag håller på Tore.SWE skrev:
Joe
- Joe
- Adept
- Inlägg: 189
- Blev medlem: 29 aug 2005, 13:11
- VTX-modell: VTX 1800
- Ort: Örebro, VTX 1800C
Re: hahahah
Jag menar givetvis Tore Modén, hoppas jag minns rätt nu.....Joe skrev:Du börjar mer och mer likna den gamla skådespelaren Tore Wretman ev. även Edward Persson med har var ju svarthårig............ så jag håller på Tore.SWE skrev:
Joe
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt: