Kopplings slir?!

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Cyanide

Kopplings slir?!

Inlägg av Cyanide »

Tja! Tycker att kopplingen inte riktigt vill hänga med, är det nån mer som upplevt det? 1:an, 2:an går bra, men sen upplever jag att det gärna vill slira lite om man gasar hårt. Verkar vara ett rätt så vanligt problem och vissa har antingen bytt till Barnett's hårdare fjädrar eller MTC's kit, men ingen av "kopplingskiten" verkar vara 100% av vad jag förstått.
Nån som har nån erfarenhet??
Har PCIII, Pro Hypercharger & V&H Big Shots... så man tycker ju att det inte borde vara några problem...

Jens
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Det stämmer. Så är alla 1800 som har lite mer hästar än orginal. Byt kopplingsfjädrarna till hårdare. Det kostar ung. 500 kr och är enkelt att göra själv. tar ung. 1 timme. Barnett tillverkar nya fjärdrar som man kan köpa. En momentnyckel krävs om man ska göra det själv. Jag bytte i vintras.
Användarens profilbild
Joe
Adept
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 aug 2005, 13:11
VTX-modell: VTX 1800
Ort: Örebro, VTX 1800C

Inlägg av Joe »

Har bytt kopplingsfjädrar (Barnett´s) nu idag. Det ända som var lite knöligt var att få bort det hela sidostycket. Annars gick allt som en dans. Det mesta som jag läst ang. byte av fjädrar så verkar dom flesta vara otroligt nöjda. Förhoppningsvis så kommer jag att tillhöra den gruppen nöjda vtx åkare.

Joe
Ju mer man vet ju mer vet man vad man inte vet
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

Hallå där muskelknuttar!

Nu kan även jag ställa mig i ledet med VTX:er som slirar på kopplingen :evil:

Min fråga är bara vart jag får tag på hårdare fjädrar till kopplingen?
Käns lite trögt att beställa från USA när det inte är mer prylar jag behöver för stunden.

// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Tony. B
Adept
Inlägg: 147
Blev medlem: 25 apr 2006, 09:48
VTX-modell: 1800 C 05 Svart
Ort: Ekerö
Kontakt:

Köpa hårdare fjädrar

Inlägg av Tony. B »

Hej, du kan köpa fjädrar från Moto Speed för 372:- eller rättare sagt genom någon av deras återförsäljare.

// Tony . B
Användarens profilbild
Tony. B
Adept
Inlägg: 147
Blev medlem: 25 apr 2006, 09:48
VTX-modell: 1800 C 05 Svart
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Köpa hårdare fjädrar

Inlägg av Tony. B »

Tony. B skrev:Hej, du kan köpa fjädrar från Moto Speed för 372:- eller rättare sagt genom någon av deras återförsäljare.

// Tony . B
EMP, Eriksson Motorsports Products
Läroverksgatan 16
961 73 BODEN

telefon: 0921 - 130 90
mobil: 070 - 379 51 72
fax: 0921 -130 90
e-post: mats.emp@telia.com
web: http://drive.to/emp

Här kan du få tag i Barnett för 375:-

// Tony. B
Gäst

Slir

Inlägg av Gäst »

Jag har bytt till Ebc komplett kit är mycket nöjd endast ett litet fel när hojen står en dag eller mer så klongkar det riktigt när man sätter i den i växel har inte några koppling slir sedan jag byte och jag kör med lustgas. kitet kan man köpa på mekonomen.har ni någon som har konto hos dom får ni rabatt mellan 15-20% jag betalade om jag minns rätt 1400kr komplet kit är hårdare lameller + fjädrar tog 2 timmar att byta.
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inte illa!

Inlägg av Knodden »

Det tog "bara" två ÅR...

Stort tack till Birdie som var vänlig att beställa en uppsättning med hårdare fjädrar till kopplingen som han levererade på vår första VTX körning här i väst 2006!
IGÅR tog jag modet till mig och bytte!
VILKEN SKILLNAD!
Har inte kört nämnvärt många km änn fast jag känner att det finns klara tendenser att framsulan lättar från asfalten vid snabba växlingar, skall lära mig lite mer om hur hojen fungerar nu med denna nya sensation.
Vi ses i Sundsvall! :wink:
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Nosse
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 okt 2005, 08:11
Ort: TORSLANDA - VTX1800_NOS

Re: Slir

Inlägg av Nosse »

Anonymous skrev:Jag har bytt till Ebc komplett kit är mycket nöjd endast ett litet fel när hojen står en dag eller mer så klongkar det riktigt när man sätter i den i växel har inte några koppling slir sedan jag byte och jag kör med lustgas. kitet kan man köpa på mekonomen.har ni någon som har konto hos dom får ni rabatt mellan 15-20% jag betalade om jag minns rätt 1400kr komplet kit är hårdare lameller + fjädrar tog 2 timmar att byta.
Och vem är denna "Gäst"?
Ha de gôtt

Nosse
kolbasz

Re: Kopplings slir?!

Inlägg av kolbasz »

8) Tja jag hade smeknamnet Pommen innan men har byt så det är jag som är gästen
robert_l
Wannabe
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
VTX-modell: VTX1800 2006

Re: Kopplings slir?!

Inlägg av robert_l »

Hej

Har läst på forumet ang kopplingsslir, vilket jag också börjar få på min VTX-06. (V&H big shot, PCIII, sportfilter). En MC jag pratar med förslår att stoppa in en 1mm bricka för att schimsa upp kopplingen istället för att byta fjädrar etc. Kommentarer? Bra eller anus?

Robert
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kopplings slir?!

Inlägg av Nesse »

Det är ju samma jobb att byta som att lägga in en bricka och hårdare fjädrar kostar ingen förmögenhet...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Dosan
Senior adept
Inlägg: 232
Blev medlem: 28 aug 2009, 19:42
VTX-modell: 1800, -05 Svart !
Ort: Sandviken

Re: Kopplings slir?!

Inlägg av Dosan »

Nån som ska beställa ?
Isåfall är jag på också, om det inte blir från svedala då förstås...........

Går ju inte att åka jämt med Erza längre, hans är för slö för att slira och min är så brutal att det slirar hela tiden, alltså, vi åker jämsides som ett par fjollor på pick-nick ! 8) :roll:
Pengar har inget värde förrän man köpt en VTX för dom !
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Kopplings slir?!

Inlägg av Klesell »

samma här! Jag är också med och sambeställer om det går bra. Om nån ska göra't dvs :)
slirar runt på nästan varje växel. surt är det.

ganska lätt att byta va? Inga vätskor att hålla reda på och så vill jag minnas utifrån de empiriska sökningar jag gjort på internettet..


/Klesell
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kopplings slir?!

Inlägg av Nesse »

Om man lutar hojen så kan det fungera... men annars så är det väl lättast att göra det i samband med att man byter olja, det gjorde jag. Det kan vara lite lurigt att få loss kåpan, man får bulta på den med en gummihammare (eller liknande) lite "försiktigt" för att få loss den
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Skriv svar