Byta styrlager

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Byta styrlager

Inlägg av Bobby »

Är det någon som har gjort det på sin VTX? Egentligen mest intresserad av 1300 såklart men intresserad ändå.
Jag har ett visst wobbel i framgaffeln, framförallt i högre hastigheter. Det här har funnits tidigare men då har det inte varit problem om man inte snackar 140km/h.
Har hört att det kan hjälpa att byta styrlagren, som är billiga kullager till nållager av kvalité. Från vad jag kan hitta på internet så ser det inte ut att vara så lätt med behov av flera specialverktyg. Skulle gärna göra det själv med någons hjälp då jag inte har ett hyggligt garage längre, men får lämna in den annars.
Men ändå, är det någon fler med 1300 som upplevt detta?
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Byta styrlager

Inlägg av Orre »

Hej Bobby.

Vi skrev lite om det här en gång.

De gamla lagren kan slås ut "från baksidan" utan specialverktyg. :good:
Men det är som regel en väldigt liten kant att få tag i, så det kan vara lite knotigt!... Så t.ex. mejseln man slår med behöver slipas så den får vassa kanter.
Något som förenklar väldigt är att splitta/dela lagren med en Dremmel! Skär gärna två snitt. Det är så hård härdning, att man behöver inte skära helt igenom för att det ska dela sig när man sen slår på det.

Väldigt viktigt att man får fetta in de nya lagren ordentligt! Det gör man med att ha fett i handen, och så trycka lagret i handflatan, så man ser att det pressas fett genom överallt.
Det måste sen slås helt jämt på plats. Man måste nästan ha ett rör för att slå på plats lagret på styr-stammen. Har du inte förstört alla gamla lager kan du använda dem för att få ett bra anlägg.

Du får skynda till affären så hinner du byta innan Gotland! :yes:
Lycka till! Ses snart! 8)

/Orre
Bild
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Byta styrlager

Inlägg av Bobby »

Tack Orre! Det finns en youtube film där dem byter och jag har hittat en bildserie, men det ser verkligen inte enkelt ut. Behöver som du säger ett rör och vill man dra stora muttern till moment så måste man har någon speciallösning för det också.
Inte en chans att jag vågar mig på det här innan träffen. Vill inte riskera att inte kunna köra ner!!

Är det någon som har garage och verktyg som vill hjälpa mig med det här i sommar? Kan vara en kul "learning experience" :clap:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Byta styrlager

Inlägg av Orre »

Jag har. ;)

Det är inget hokus pokus. Som sagt sågar man itu det gamla är det ganska enkelt att få loss.
Värme/kyla är också en god kompis. Har du kylt ner stammen och värmt lagret ramlar det i princip på plats av sig själv. Motsatt i kronan så klart. (Också när det ska loss) :yes:
Momentnyckel funkar inte. Man drar åt utan att överdriva, vrider lite fram och tillbaka på styret, drar åt lite til osv. till det börjar kännas trögt att svänga, och så lättar man typ ett kvart varv på muttern. Det är ju enkelt att efter-dra/lossa om man tycker det behövs.
Bild
Skriv svar