Vibrationer

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Grothen

Vibrationer

Inlägg av Grothen »

Hej alla Vtxare!!!
Jag har nu efter ca 250 mils körning fått vibrationer som känns i fotpinnarna när man lägger ner hojen. Man behöver inte lägga ner mycket alls.
Har kollat däck , lufttryck osv.
Är det ngn som har eller haft liknande problem ??
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Kan det vara balanseringen av däcken? Har det uppstått plötsligt?
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Grothen

Inlägg av Grothen »

Nesse skrev:Kan det vara balanseringen av däcken? Har det uppstått plötsligt?
Hej Nesse.

Kan kan det väl men det finns inga vibbs i motorcykeln vid körning rakt fram endast när man lägger ner den. Detta fenomen kom vid ca 200 mil, plötsligt var det där.
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

Grothen skrev:
Nesse skrev:Kan det vara balanseringen av däcken? Har det uppstått plötsligt?
Hej Nesse.

Kan kan det väl men det finns inga vibbs i motorcykeln vid körning rakt fram endast när man lägger ner den. Detta fenomen kom vid ca 200 mil, plötsligt var det där.
Mors..
Du säger att du kollat lufttryck osv.. Men hur ser slitagebilden ut?
Kan det vara så att den är lite orgelbunden, vilket gör att vid nedlägg så "hoppar" däcket lite kontra vid körning rakt fram? Är det samma åt båda håll?

Känn med handen över slitytan och kolla om det är "slätt" eller "gropigt". Kan räcka med några få tiondels mm!
Jag tror att framdäcket är ngt känsligare för detta än bak, så min spontana tanke är att det kan vara slitaget på framdäcket...

Lycka till...
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Peggen

Inlägg av Peggen »

Hej, jag tror nog också att slitaget är "problemet". Jag har på senare tid kännt vibrationer i min hoj när jag "lägger ner" i kurvorna, nu har jag dock kommit upp i 1200 mil så... det är väl snart dax för nya sulor...

//Peggen
Tommy

Inlägg av Tommy »

Samma sak har hänt med fler av mina däck när de blivit slitna!
JoakimO

Re: Vibrationer

Inlägg av JoakimO »

Uppar denna tråden då jag upplever exakt samma sak, dvs när man lutar hojen så känns mikrovibrationer.
Nu minns jag inte riktigt bara för det, men tror det är i fotpinnarna det känns.
Min första tanke var kasst hjullager, men jag har gjort det gamla "ryck-i-hjulen-tricket" ;) och allt verkar vara OK.
Egentligen inget som stör då det känns väldigt lite, men är det någon som vet vad detta fenomen beror på? Kan det verkligen bero på däcken? (sitter relativt nya däck på hojen)
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Vibrationer

Inlägg av Klesell »

Jag upplever precis samma sak med väldigt nya däck. Jag har, innan jag såg denna tråden, avskrivit det som att mönstret som möter asfalten när jag lutar lite är totalt osliten och därmed lite ojämnare.

Jag TROR dessutom att det blivit en gnutta bättre de senaste milen. Jag har slutat oroa mig iaf, tills någon säger något annat :)


/Klesell - börjar känna mig väldigt aktiv här på forumet...
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Vibrationer

Inlägg av Bobby »

Det är inte så att ni är extra känsliga nu när ni har nya hojjar då? :roll:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
JoakimO

Re: Vibrationer

Inlägg av JoakimO »

Mest känslomässiga tror jag ;)
Det är dock, som sagt, väldigt små vibrationer vi (jag) pratar om så det är egentligen inget som stör.
Det enda som stör är väl isf att man inte vet var det kommer ifrån. Får se vad som händer nästa gång man byter däck :)
Användarens profilbild
Erza
Wannabe
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 maj 2010, 12:29
VTX-modell: VTX 1800 2005
Ort: Sandviken

Re: Vibrationer

Inlägg av Erza »

Jag märkte samma sak i mina däck idag. Vid lätt nerlägg så är det vibrationer i fotpinnarna. Likadant åt båda håll. Har inte kännt av det förr och det är relativt nya däck som har rullat max 300 mil. Trodde först det var nått med motorn eller växel lådan, men anser nu att det måste vara nått fuffens med däcket. Det var ju riktigt varmt idag, 28 grader, så tänkte om det hade nått med däcket att göra för tidigare har det varit betydligt kallare. Men det borde väll inte spela någon roll? För arbets tempen i ett däck måste väll vara bra mycket högre än så fast det är kallare ute? Men det återstår att se. Skulle bli kallare imorgon så man får prova igen då. Det är som många andra i denna tråd säger att det säkert inte är nått annat än slitytan. Men vibrationer som man inte kan placera kan ju fan göra en tokig :evil:
Shut Up and Jump!!
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Vibrationer

Inlägg av Hasse-c »

Det vore väldigt konstigt om lite däck slitage skulle skapa vibrationer kliv av cykeln känn på asfalten jag misstänker att det är mer oregelbunden än däcket.
Jag håller med bobby sitter man hela tiden ock känner efter vibrationer så fins dom säkert där,
så dåliga som många vägar är i dag är det inte konstigt att man känner vibrationer.
:roll:
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Vibrationer

Inlägg av Bobby »

Jo, det händer att jag tror att något har pajat på min hoj, tills jag inser att det är vägbelägget.
Som exempel kan jag nämna asphalt som de har bilat skåror i, när de ska lägga ny beläggning. Min halkar runt som en ål på det.
Det är inte alltid det syns heller. Fast får du det hela tiden överallt så borde det vara cykeln. Kanske testa att balansera om däcken?
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
JoakimO

Re: Vibrationer

Inlägg av JoakimO »

Vibrationerna uppstår ju bara när man lutar cykeln lite, så man misstänker ju hjullager spontant.
Har aldrig kännt något liknande på någon annan motorcykel. Verkar konstigt om det skulle vara däcken, men man vet ju aldrig :P
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Vibrationer

Inlägg av Klesell »

efter en dryg vecka on the road har jag blivit lite mer bekant med hojen och jag blir bara mer och mer övertygad om att det är däckmönstret. Vidare så fortplantar sig små hack i vägen/pinnar/grejor man kör över, som man alltid gör då och då, rätt genom hela hojen ut i handtagen hur kraftigt som helst, det är inte i närheten av någon annan hoj jag kört eller ägt. Det har krävts lite tillvänjning, i början trodde jag något lossnat :) Men skulle så varit fallet skulle jag inte ha kvar några bitar av hojen längre... och den är ju hel :)

Att det händer just vid 2-300 mil har jag också en teori om. Det är först nu som man börjar få en jämn slitbana när du kör upprätt och när du sedan lägger den ner lite lite så hamnar du på grövre däckyta = vibrationer. Och most likely har du haft lika mkt vibrationer tidigare också, men då _hela tiden_ och därmed inte märkt det. Det är ju först när man känner skillnad mellan två olika scenarion som man märker det, inte sant?


Det var mina två cent iaf :)

/Klesell - ska sova en jäkla massa nu, helt slut
Skriv svar