Ingen tändning

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Mange
Wannabe
Inlägg: 99
Blev medlem: 11 feb 2011, 20:30
VTX-modell: Svart VTX-1800C 2002
Ort: Munsö

Ingen tändning

Inlägg av Mange »

Hallåj!

Har inte kört så mycket de senaste åren, men hojen har gått som en klocka sedan jag köpte den 2011.
Bytte startsolenoiden förra året när den dog, brukar kunna lösa det mesta själv men idag gick jag bet.

Skulle byta olja så jag tog en sväng för att värma upp den lite, svängde in i garaget och stängde av på
startnyckeln, den stängdes av men samtidigt så lät startmotorn som den drog igång så jag slog till off knappen på styret.
Nu när jag slår på tändningsnyckeln så händer inget alls, inga lampor eller ljudet från pumpen som drar igång, allt är dött.

Tänkte att batteriet var urladdat (Helt nytt från förra året) så jag testade att ansluta ctek laddaren till snabbkopplingen men
den startade inte som den brukar, kopplade bort batteriet från hojen och då tog det laddning, men så fort jag la till hojens
minus pol så tappade jag laddningen. Och nu till det läskiga: jag la till minuspolen och sedan plusspolen då gick startmotorn igång,
men nyckeln till tändningen hade jag i fickan???? Slog till tändningen och la till plusspolen och den startade igång, slog till off knappen
på styret och den stannade. Nu är allt dött igen när jag slår på tändningen, tog av båda polerna från batteriet då det verkade va säkrast.

Nån typ av jordnings fel eller liknande? Men hur f&%n kan startmotorn dra igång när tändningen är avslagen och nyckeln ligger i fickan??

Jag har en 1800C 2002
If you need a reason to ride,You are not on the right bike.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Ingen tändning

Inlägg av Orre »

Hej.

Antagligen har startreläet hängt sig. -Och så har väl huvudsäkringen gått.
Förhoppningsvis släpper det när du knackar på det.
Får hoppas du inte har kört med startmotorn igång!... :o

/Orre
Bild
Användarens profilbild
Mange
Wannabe
Inlägg: 99
Blev medlem: 11 feb 2011, 20:30
VTX-modell: Svart VTX-1800C 2002
Ort: Munsö

Re: Ingen tändning

Inlägg av Mange »

Svalde ångesten och gick ner till garaget, först var batteriet helt dött, nytt från förra året och stått frostfritt i vinter, när jag fick liv i det så drog startmotorn igång så fort jag han lägga på plusspolen fast tändningen inte var på, kopplade or startrelät och kunde då slå på tändningen och allt verkade ok, jag bytte relät förra året då den fastnat i stängt läge. Varför pajar dom? Kan det ha med o göra om man stänger av hojen på nyckeln istället för motor stoppknappen? Jävligt konstigt att batteriet var helt sop slut oxå då jag kört 2 gånger i år och den typ startat på en gång, hade även batteriet urkopplat sedan det hände. Ska köpa nytt relä och kolla vad som händer.
If you need a reason to ride,You are not on the right bike.
Användarens profilbild
Mange
Wannabe
Inlägg: 99
Blev medlem: 11 feb 2011, 20:30
VTX-modell: Svart VTX-1800C 2002
Ort: Munsö

Re: Ingen tändning

Inlägg av Mange »

Hittade lite på nätet om detta, grundproblemet kan vara dåligt batteri:

The solenoid is getting stuck, in the first place, because the starter is drawing too many amps. This can be caused by a weak battery as the starter draws down the battery voltage, the amps soar high enough to 'fuse' the internal contacts together in the solenoid. Poor battery connections can contribute/cause this also.

Although a new solenoid may stop this for a while because the contacts are fresh (smooth and clean). The problem will likely return until the root cause is corrected (new battery w/ cleaned, tight connections).

I had the same problem and dicked around with everything (soldered all wire connections, temporarily doubled up on wire cables, added grounds, installed heavy duty truck solenoid, swapped out a new starter, cleaned all connections, etc.) before coming to this conclusion. Nothing 'solved' my problem until I replaced the 1 year old battery, and the problem stopped.
If you need a reason to ride,You are not on the right bike.
Användarens profilbild
best
Mästare
Inlägg: 550
Blev medlem: 18 jul 2010, 10:44
VTX-modell: vtx 1800,2004 röd , Yamaha Cygnus 125cc med Toppbox
Ort: viskafors

Re: Ingen tändning

Inlägg av best »

Har du kollat startknappen så att den inte hängt sig?

Benny
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Ingen tändning

Inlägg av Bobby »

Lärde mig för längesen att man just ska stänga av med nyckeln, för använder man knappen så kan tändspolen överbelastas(?). Vet inte om det gäller gamla hojar från 70-talet eller också moderna hojar, men det har levt kvar i mitt minne iaf.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Skriv svar