Kuryakyn Hypercharger pro - filter på VTX1800.

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Smokey
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell: VTX 1800, 2004

Kuryakyn Hypercharger pro - filter på VTX1800.

Inlägg av Smokey »

Tagit ur och rengjort mitt KN filter men noterade att det var rätt hopklämt. Det känns ca 5mm för högt. Trodde det satt fel filter i men KN support säger det blir så på denna. När jag skulle montera filtret igen så märker jag att det sitter 4 insex runt ringen mot insuget som inte direkt har en perfect fit mot filtret dvs det är svårt att få filtret att lika dikt an mot motorns kåpdel.. Skulle vilja kolla om fler noterat samma sak och att passformen med rätt KN filter är lite så där men att det är good enough.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kuryakyn Hypercharger pro - filter på VTX1800.

Inlägg av Nesse »

Jag har inte haft några större problem med passningen på min hc pro, bara vingarna som tar i lite ibland... Annars så sitter det tätt
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Kuryakyn Hypercharger pro - filter på VTX1800.

Inlägg av Orre »

Hej smokey.

Nej jag känner inte igen det du beskriver. Ser inte hur infästningen av hypercharger'n påverkar hur filtret sitter?
Nu är det en stund sedan jag tvättade det sist men... Du skal ha et runt filter som ligger runt infästningen och mot den inre kåpans flata kromade insida. Här lägger man gärna på t.ex. lite silicon-fett för att få det helt tätt...
Kuryakyn säljer filtret som nr.#9493. Om jag inte tar fel är det K&N nr#E-3506. Det skal stå på filtret.

/Orre 8)
Bild
Smokey
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell: VTX 1800, 2004

Re: Kuryakyn Hypercharger pro - filter på VTX1800.

Inlägg av Smokey »

Så här ser det ut på min VTX 1800 med Hypercharger. På filtret står det A054C6. Det är också svårt att få den att ligga tajt då insexskruvarna inte ligger i linje med "cirkeln" för insuget.

Bild
Smokey
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell: VTX 1800, 2004

Re: Kuryakyn Hypercharger pro - filter på VTX1800.

Inlägg av Smokey »

Orre skrev: 08 mar 2017, 11:44 Hej smokey.

Nej jag känner inte igen det du beskriver. Ser inte hur infästningen av hypercharger'n påverkar hur filtret sitter?
Nu är det en stund sedan jag tvättade det sist men... Du skal ha et runt filter som ligger runt infästningen och mot den inre kåpans flata kromade insida. Här lägger man gärna på t.ex. lite silicon-fett för att få det helt tätt...
Kuryakyn säljer filtret som nr.#9493. Om jag inte tar fel är det K&N nr#E-3506. Det skal stå på filtret.

/Orre 8)
e-3506 har identiska mått med A054C6 som det står på mitt KN filter (mätte mitt). E3056 ska ha ersatt 9493 men har även läst att folk i andra forum säger filtren är för höga. Kanske har Hyperchargern ändrat mått längs vägen så det finns olika versioner med samma namn men bara en typ av filter.

Så här sa KN Support.
"It is normal on the Pro to have extra compression on the filter and be noticeable on the pleats."
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Kuryakyn Hypercharger pro - filter på VTX1800.

Inlägg av Orre »

Ok.
Förstår det som att filtret inte är stort nog att gå utanför infästningen..
Känner inte igen den bilden du visar...

Jag vet inte vad som skiljer de olika modellerna hypercharger, men till våra hojar ska den heta #9461 (eller #9411 utan öppning på sidan)
Kolla på bild 9 här.
Kan det vara så att du har en hypercharger modell byggd för en annan hoj? -I så fall finns det så klart ett filter som passar den modellen!..

Jag tycker ditt filter ser mosat ut!
Och det måste så klart sluta tätt! -Det är liksom hela poängen... :p

/Orre
Bild
Smokey
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell: VTX 1800, 2004

Re: Kuryakyn Hypercharger pro - filter på VTX1800.

Inlägg av Smokey »

Orre skrev: 08 mar 2017, 22:19 Ok.
Förstår det som att filtret inte är stort nog att gå utanför infästningen..
Känner inte igen den bilden du visar...

Jag vet inte vad som skiljer de olika modellerna hypercharger, men till våra hojar ska den heta #9461 (eller #9411 utan öppning på sidan)
Kolla på bild 9 här.
Kan det vara så att du har en hypercharger modell byggd för en annan hoj? -I så fall finns det så klart ett filter som passar den modellen!..

Jag tycker ditt filter ser mosat ut!
Och det måste så klart sluta tätt! -Det är liksom hela poängen... :p

/Orre
Länken funkar inte för mig? 9493 ska filtret heta säger Kuryakyn hypercharger pro enligt Kuryakyn själva. Filtret i hypercharger pro är exklusivt gjort för Kuryakyn och jag får inget tydligt svar på om KN har andra filter med samma storlek. I så fall är nog mitt filter ett standard KN som inte har perfekt passform på framförallt höjden.

Jag har denna.
http://www.nize.se/hypercharger-vtx1800 ... krjenttqc2
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kuryakyn Hypercharger pro - filter på VTX1800.

Inlägg av Nesse »

Liknar inte min HCP heller, jag har iofs en 1300. men det som jag tycker saknas är anslutningsröret mellan hc och motorn, alltså att en del faktiskt saknas, det skulle ju kunna förklara varför grejerna inte passa och skruvarna inte lirar ihop...
Se denna länk: https://www.amazon.com/Kuryakyn-9411-Hy ... B000MQ6HLI
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Smokey
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell: VTX 1800, 2004

Re: Kuryakyn Hypercharger pro - filter på VTX1800.

Inlägg av Smokey »

Nesse skrev: 09 mar 2017, 08:26 Liknar inte min HCP heller, jag har iofs en 1300. men det som jag tycker saknas är anslutningsröret mellan hc och motorn, alltså att en del faktiskt saknas, det skulle ju kunna förklara varför grejerna inte passa och skruvarna inte lirar ihop...
Se denna länk: https://www.amazon.com/Kuryakyn-9411-Hy ... B000MQ6HLI
Hm. Den där svarta runda delen finns inte på min och skulle den suttit där över skruvarna skulle jag absolut inte fått på filtret.

Är era insugshål ovala eller runda? På bilden på Amazon känns det som att hålet ut mot filtret är runt. Mitt är ovalt.
Smokey
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell: VTX 1800, 2004

Re: Kuryakyn Hypercharger pro - filter på VTX1800.

Inlägg av Smokey »

Här är en som ser ut att ha samma hypercharger som mig på sin VTX. Matchar mitt ovala hål samt skruven. Det kanske finns flera varianter av Hypercharger till VTX1800 så vi har olika.

http://www.vtxoa.com/forums/6-vtx-1800- ... -help.html
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Kuryakyn Hypercharger pro - filter på VTX1800.

Inlägg av Orre »

Jo det var att det är ett runt hål med en svart täck-kåpa över skruvarna jag ville visa. (har fixat länken)
Om jag inte missminner mig påverkar förvisso inte täck-kåpan storleken, men är där bara för att göra insuget glatt.

Din bild, och den från VTXOA känner jag som sagt inte alls igen.
Det enda jag hittar åt det hållet kan vara infästning till Vulcan och Meanstreak?...

Om det är sålt andra Hypercharger modeller än vad Kuryakyn har i dag vet jag inte, men per i dag ser det ut som om det bara är två olika filter till alla olika Hypercharger modellerna. Kuryakyn #9493 och #8513. Att hitta storleken är som sagt ett äventyr i sig... men det är ju inte omöjligt att det är #8513 du ska ha!? (Den är till HC "standard", men det är ju inte omöjligt att ditt lock är från en "pro" för det?)
Som sagt så tror jag Kuryakyn #9493 har orginal K&N nr. #E-3506.

På K&N hemsida kan du söka efter filter via dimension-kriterier HÄR.
Kanske #E-3220 t.ex.? :)

Jag tror inte jag kommer längre i att hjälpa dig vartfall...
Lycka till! :good:
/Orre
Bild
Smokey
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell: VTX 1800, 2004

Re: Kuryakyn Hypercharger pro - filter på VTX1800.

Inlägg av Smokey »

Orre skrev: 09 mar 2017, 15:46 Jo det var att det är ett runt hål med en svart täck-kåpa över skruvarna jag ville visa. (har fixat länken)
Om jag inte missminner mig påverkar förvisso inte täck-kåpan storleken, men är där bara för att göra insuget glatt.

Din bild, och den från VTXOA känner jag som sagt inte alls igen.
Det enda jag hittar åt det hållet kan vara infästning till Vulcan och Meanstreak?...

Om det är sålt andra Hypercharger modeller än vad Kuryakyn har i dag vet jag inte, men per i dag ser det ut som om det bara är två olika filter till alla olika Hypercharger modellerna. Kuryakyn #9493 och #8513. Att hitta storleken är som sagt ett äventyr i sig... men det är ju inte omöjligt att det är #8513 du ska ha!? (Den är till HC "standard", men det är ju inte omöjligt att ditt lock är från en "pro" för det?)
Som sagt så tror jag Kuryakyn #9493 har orginal K&N nr. #E-3506.

På K&N hemsida kan du söka efter filter via dimension-kriterier HÄR.
Kanske #E-3220 t.ex.? :)

Jag tror inte jag kommer längre i att hjälpa dig vartfall...
Lycka till! :good:
/Orre
Jag ska kolla med Kuryakyn om de vet mer om min HC. Jag har kollat närmare och filtret sluter helt tätt vad jag kan se och mtp att det pressas ihop några mm så är det nog mer tätt än vanligt hehe. Men jag blir nyfiken nu på vad det är jag har och vad det ska vara för filter. Får luska vidare.
Smokey
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell: VTX 1800, 2004

Re: Kuryakyn Hypercharger pro - filter på VTX1800.

Inlägg av Smokey »

Så här ser det ut i mitt fall. Tror inte det är några problem med springor när jag kollar närmare iallafall. Filtret kläms ihop lite vilket Kuryakyn efter att ha sett bilden säger är normalt för Hypercharger. Guess I'm fine då 8)

Bild
Bild
Bild
Smokey
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell: VTX 1800, 2004

Re: Kuryakyn Hypercharger pro - filter på VTX1800.

Inlägg av Smokey »

Det är olika HC mellan 02-04 och från 05 och fram tydligen. Min VTX1800 är en 04.
viewtopic.php?p=10305#p10305
Smokey
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell: VTX 1800, 2004

Re: Kuryakyn Hypercharger pro - filter på VTX1800.

Inlägg av Smokey »

Så där. Utredningen klar :clap: Hypercharger 9406 har jag.

http://www.tecmate.se/files/pdf/9406-26MC-0803.pdf
Skriv svar