Sänkning/byte bakdämpare

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Borka
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 aug 2015, 11:05
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: MOTALA

Sänkning/byte bakdämpare

Inlägg av Borka »

Hej på er!
Är ganska ny som hojåkare, tog körkort förra sommaren efter att ha väntat och längtat många år :)
Körde en VTX 1300 under första året och har nyligen bytt den till en 1800C. Mycket trevliga maskiner, även om jag inte har så mycket erfarenhet av annat.

Är ju sugen att sänka den lite genom utbyte av bakdämparna. På sikt vill jag nog få dit ett 200-däck på originalfälgen också. Har läst en hel del äldre trådar här på samma ämne och tänkte att det kanske är dags att väcka frågan igen.

Om jag förstått grundförutsättningarna rätt så är originaldämparna 12,25 tum långa från början. Och att en sänkning med en tum (2,54 cm) motsvarar en faktiskt sänkning på ca 4-5 cm tack vara monteringsvinkeln.
Trots det verkar det bli riktigt trångt med dämpare som är 11 tum höga.

Jag åker nästa alltid ensam på hojen och utan packning eller ganska lätt packning. Väger väl själv runt 90 kg fullt påklädd :)

Då till lite funderingar:
Om jag vill åka bekymmerslöst utan att slå igenom med 200-däck och utan att behöva justera skärm, ska jag då välja 11,5 tums längd på dämpare?
Jag har kollat på dämpare från Progressive Suspension och Hagon. Någon som har erfarenhet av dessa eller möjligen kan föreslå annan tillverkare? Priset får ju gärna hamna runt max 3 500 kr.
Andra tips inför byte?

Ha de gott!
Mvh Mathias
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Sänkning/byte bakdämpare

Inlägg av Gusten »

På min sitter det 11,5 Progressive Suspension och den är breddad till 240. Tror nog att ska du ner lite lägre så blir det problem. Ta kontakt med Jussi här på forumet, jag vet att han har sänkt sin med originalskärm. Har för mig också att Orre har sänkt originaldämpare, är det inte så Orre?
Lycka till[emoji106]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Sänkning/byte bakdämpare

Inlägg av Orre »

Hej! -Och grattis med bågen!! :perfect:

Tror väl inte det skulle vara nåt problem. Det är flera som har satt på 10,5".
200cm. däck är heller inget problem. Ev. kan det vara trångt mellan skärmfästena, men det kan man böja ut med handmakt. Ev. slipa lite.
Men jag vet inte hur dessa "aftermarket" dämparna är mätt? Min hoj med kapade org. dämpare är väl ca. 10" mellan bult-fästena när cykelns står upprest.

Det är skrevet massa om detta här på forumet! Använd sök-funktionen!
HÄR skrev jag om min modifiering/kapning.
(Upplever dock att dom med åren har blivit för mjuka när jag åker med spätta och packning. Hade antagligen varit bättre att kapa i den "glesa" inte progressiva änden av fjädern.)

Ps.
Däcket är aldrig i närheten av skärmen även om fjädrarna bottnar!

/Orre :peace:
Bild
Borka
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 aug 2015, 11:05
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: MOTALA

Re: Sänkning/byte bakdämpare

Inlägg av Borka »

Tack för bra input!
Har fått lite hjälp på vägen, lutar mot att köra 180 däck och testa 11 tums stötdämpare, innan beslut tas om eventuellt bredare sula :)
Med vänlig hälsning Mathias
robert_l
Wannabe
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
VTX-modell: VTX1800 2006

Re: Sänkning/byte bakdämpare

Inlägg av robert_l »

1472289557683.jpg
Hej

kan rekommendera luftfjädrar från Arnold. Sjunk ner i LowRide på parkeringen eller högsta med spetta på dålig väg :D
kostade väl lite mer (6000?) På xchoppers, men väl värt det tycker jag. Relativt ekelt att montera också.
Rob
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robert_l
Wannabe
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
VTX-modell: VTX1800 2006

Re: Sänkning/byte bakdämpare

Inlägg av robert_l »

1472289931977.jpg
Det ska stå Arnott, inte Arnold... hatar rättstavning...

Har för kvar mina Progressive Suspension fjädrar om du vill köpa. Rullat ca 1000 mil.
Halva nypriset? Finns i sthlm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borka
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 aug 2015, 11:05
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: MOTALA

Re: Sänkning/byte bakdämpare

Inlägg av Borka »

Riktigt fin hoj Robert, grym sänkning med den bakskärmen också.
Har skickat ett PM till dig angående dina Progressive... :D
Mvh Mathias
Skriv svar