Slirande koppling

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
einardasman
Wannabe
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 mar 2016, 20:25
VTX-modell: VTX 1800 -02
Ort: Alingsås

Slirande koppling

Inlägg av einardasman »

Goddagens alla
Köpte mig för ett par månader sen en VTX1800 -02 på en utav dom större firmorna. Märkte ganska snabbt att kopplingen inte gjorde som jag ville riktigt då den inte släpper ordentligt när man "växlar snabbt" och kanske råkar slira iväg lite på kopplingen. Är även lätt att få fram sliret genom att i fart dra in kopplingen och slira iväg på gas.
Har läst att många har problem med sina kopplingar men undrar om det är så här ni upplever det också eller har det slirat på "rent" gaspådrag?
Undrar mest för att firman inte ville ta det på garantin för dom påstår att VTXen beter sig på det viset, men min tanke är att det inte ska vara så och funderar således att lämna in på annan firma för byte av kopplingsfjädrar.
Mvh Anton
Användarens profilbild
XY
Guru prospect
Inlägg: 1145
Blev medlem: 08 maj 2006, 12:49
VTX-modell: Tidigare VTX 1800C, 2006
Ort: Älvsjö

Re: Slirande koppling

Inlägg av XY »

Nja...ja..jo..de beter sig nog på det sättet. Många har bytt sina fjädrar. Det är en ganska lätt procedur att byta och finns beskrivet på sidan.

Då får nog fler och bättre svar snart för många av de "kunniga" är på hojrock i Västervik över helgen.

:peace: /XY
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Slirande koppling

Inlägg av Orre »

Tjenixen!

Jo men ni kan ju! :D
Enklaste sättet att kolla en koppling är just att dra på med hög växel, och så dra in och så släppa ut kopplingen..
Och jo... man kan ju förstås påstå att det är "så en VTX beter sig"... Men det var väl jäkla arrogant av en proff säljare!?..
Om den är original så borde den nog inte slira alls. -Då är det kanske hellre på tid med ny komplett koppling. (nog så enkelt, och inte så dyrt).

Om den just har fått ny luftburk och avgassystem så har den fått några hästar extra, och det är nog för att kopplingen inte ska klara att hålla igen.. (Den är med andra ord underdimensionerad!..) :sorry:
Har man hållit på att nöta på kopplingen så måste man så klart byta komplett med lameller, plattor och fjädrar. Men har man just öppnat för luft och buller så är det kanske nog att bara byta fjädrarna till en starkare sort. (Barnett är kanske vanligaste märket)
Vilket som, så är det nog så enkelt, och finnes beskrivet lite varstans på vårt forum. Använd sök-funktionen!
Enklast är så klart att bara byta fjädrar. Bara att byta en och en.

Lycka till med både koppling och försäljare!
Och grattis med en härligt råstark hoj!! :exclaim:

/Orre 8)
Bild
einardasman
Wannabe
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 mar 2016, 20:25
VTX-modell: VTX 1800 -02
Ort: Alingsås

Re: Slirande koppling

Inlägg av einardasman »

Tack för svar!
Glömde skriva med att den har V&H pipor och hypercharger och pc.
Kollade nu igenom papperna som följde med och ser att förra ägaren bytte kopplingsfjädrar på den samtidigt som han gjorde 4800mila service för ca 1 år sedan. Däremot så vet jag inte om det är original dom bytt till eller dom starkare. Får nog ringa ner till den firman och kolla med dom, dom verkar ju ha ordning på sina serviceordrar så kanske dom kan se det.
Annars är det väl som du säger lika bra att byta hela kopplingen. För det ska väl göras någon gång också!?
robert_l
Wannabe
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
VTX-modell: VTX1800 2006

Re: Slirande koppling

Inlägg av robert_l »

Jag bytte till koppling från knewl Metal. I disk extra och hårdare fjädrar. Inte ett problem sedan dess.

Robban
Smokey
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell: VTX 1800, 2004

Re: Slirande koppling

Inlägg av Smokey »

Har också noterat slirande koppling då och då beroende på hur man kör framförallt på högre växlar och vid typ max acc. Är det något som slits hårt eller kan gå sönder om man väljer att leva med det?
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Slirande koppling

Inlägg av Gusten »

Beror på hur du kör i framtiden[emoji1]. Vad kör du på för olja? Det kan faktiskt påverka rätt så mycket[emoji849]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Smokey
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell: VTX 1800, 2004

Re: Slirande koppling

Inlägg av Smokey »

Kör Castrol delsyntet nu men ska byta till Motul delsyntet till veckan och se om det förändrar något. Har precis tagit MC-kortet så det kan behöva finslipas något på hur man hanterar denna best med vid full gas. Har fullt upp med att hålla mig kvar på hojen då :clap:
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Slirande koppling

Inlägg av Gusten »

Haha, ja annars får du klämma i starkare fjädrar till kopplingen[emoji6]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Smokey
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell: VTX 1800, 2004

Re: Slirande koppling

Inlägg av Smokey »

Tänkte ta tag i detta nu och byta lamellpaket + fjädrar. Min Honda verkstad säger de kan sätta på Barnett + starkare fjädrar eller Honda original lameller + Barnett fjädrar. Hondas lamellpaket är lite dyrare än Barnett. Finns det någon anledning att inte välja hela kitet från Barnett och istället köra original + starkare fjädrar? Verkstaden säger det normalt räcker med starkare fjädrar. Hojen har gått snart 3600 mil och greppar dåligt framförallt mellan 3-4-5 vid full gas.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Slirande koppling

Inlägg av Orre »

Tjenixen!

Jag vet inte vilken fabrik som tillverkar lamellerna i Hondas påse. Belägg är en hel vetenskap!...
Men jag kan inte tro att Barnett säljer sämre?...

Du vet säkert vid det här laget att syntetisk olja är "glattare" än mineral. Dvs. smörjer bättre. -kopplingen också...😛
En frisk koppling med "heavy duty" fjädrar tål dock efter min erfarenhet full syntetisk olja utan att slira, även med luft och buller.

Castrol och Motul är säkra val! Tvivlar på att det är skillnad.

3600 mil kan vara lite. -Men å andra sidan om kopplingen ofta slirar kan du ha ihjäl den på några hundra mil!...
Förutom att lamellerna tar slut kan det så klart gå en kula varmt! Då kan så klart lager gå också...
Och så blir ju oljan förorenad...

Byt hela paketet! Och glöm för all del inte att olja in lamellerna en och en!
Funkar inte syntetisk olja får du byta till mineral. (Det tar en stund innan du märker skillnad)

/Orre👍😎
Bild
Skriv svar