Vibrationer i styret.

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Stefan
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 feb 2015, 12:21
VTX-modell: VTX 1300S 2006
Ort: Sölvesborg

Vibrationer i styret.

Inlägg av Stefan »

Hej alla vtx:are. Är en stolt ägare till en VTX 1300S Jag har ett problem med vibrationer i styret och undrar om nån därute vet hur jag kan få bort detta. Jag har bytt till ett apehäng som är 40 cm högt och 97 brett tror jag det var och nu upplever jag en hel del vibrationer i styret , så pass att det är svårt att kolla i backspeglarna vad som kommer bakom, ja ni fattar säkert. Har även satt i styrdämpare och fick då ner vibrationerna en del men är inte nöjd så nu undrar jag om nån därute har upplevt detta och lyckats få bort dessa vibrationer från styret. Går det att sätta nån form av gummi mellan styrkronan och riserna och på så sätt få bort problemet. Har för mej att harleyhojar har nåt sånt. Måste ju gå att lösa, eller vad säger ni alla?
Mvh
Stefan.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Vibrationer i styret.

Inlägg av Orre »

Hej.

Njae... -Jag har provat många olika styren och rizers, men jag har inte sett några rizers med gummi till VTX'en. Inte precis så snyggt på en sån här hoj!..
Men det har nog funkat ändå.. Riktigt högt styre så kan det val va så att speglarna skakar när man inte håller i styret förstås..
Nån gång har jag skärt till en bit gummipackning som inte syns mellan rizer/bult och krona, men det gör inte all värden skillnad. Man måste ändå dra fast rizers'n nog så hårt för att känna sig trygg.

Jag kör med ett litet aphäng själv nu, och visst har jag vibrationer! men inte så att det gör något.
Fast visst känner jag det när jag är ovan! Jag har en budget-semestergas (o-ring) så jag kan skaka lite på bägge armarna ibland!.. :p

Är det rena motor-vibrationer? Eller kanske däck, balansering, lager spelar in?..

/Orre 8)
Bild
Stefan
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 feb 2015, 12:21
VTX-modell: VTX 1300S 2006
Ort: Sölvesborg

Re: Vibrationer i styret.

Inlägg av Stefan »

Tjena Orre . Hojen är ganska nyligen besiktigad och då lyfte dom den och gjorde en riktig koll på hjullager och balansering , fanns inget att klaga på där. Jag upplever vibrationerna som att det kommer från motorn, ju mer jag gasar ju mer vibrationer. När jag kör och släpper gasen med indragen koppling så försvinner vibrationerna nästan helt. Gashanden domnar bort efter bara några mil vilket är lite jobbigt när vi är ute och kör flera stycken samtidigt i grupp vilket gör att jag nästan alltid får köra sist för att inte riskera att nån kör på mej när jag måste släppa och skaka liv i handen. Det märkliga är att det känns och syns i backspeglarna att höger sida vibrerar mer än vänster sida, mycket märkligt. Ska kolla över speglarna så dom sitter lika hårt på båda sidor. Är nya och mindre speglar med lyse och blinkers inbyggda, kanske går det att sätta nån gummigrej vid spegelfästena eller vad tror du?
Stefan.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Vibrationer i styret.

Inlägg av Orre »

Lossna lite på rizers OCH styr-infästning. Så drar du fast styret i rizers INNAN du spänner fast rizers i kronan. -För att vara säker på att de står i linje!
Som sagt så kan du så klart lägga gummi både mellan styre och rizers, och mellan rizers och krona. -Lite hjälper det kanske...
Speglarna är väl skruvade i typ "blink-o-ljus-infästningarna", så då får du väl lägga gummi mellan dem och styre i så fall?
Handtag är ju olika! -Kanske kan hitta några snygga med tjockt gummi!?

En lagom stor O-ring mellan gas-handtag och fäste, med en lagom sprutt silicon, så att det blir lagom trögt. -Funkar utmärkt som semestergas! ;)

Det är ju lite olika motor-gång på 1300 och 1800. Jag kör 1800.
Bobby kör med ett rejält aphäng på sin 1300. Kanske han har någon input?

/Orre 8)
Bild
Stefan
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 feb 2015, 12:21
VTX-modell: VTX 1300S 2006
Ort: Sölvesborg

Re: Vibrationer i styret.

Inlägg av Stefan »

Tackar för dessa råd, orre. Ska prova mej fram så får vi se hur det går. Ha det gott.
Stefan.
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Vibrationer i styret.

Inlägg av snake »

Jämför med en annan vtx1300 och se om dom känns lika. Låter skumt att du ska domna bort så snabbt. Känn hur vibrationerna känns i fotplattorna också när du jämför. Jag skulle först utesluta ev. skillnader i motorns vibrationer innan jag behandlar symptomen.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Vibrationer i styret.

Inlägg av snake »

På 1800 kan man efter några år behöva rotera eller byta motorupphängningarna i gummi. Det blir annars metall mot metall och skakar mer.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Vibrationer i styret.

Inlägg av snake »

Fel av mig. Det var på min excelsior henderson men principen är ju densamma på alla hojar
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
kapten
Mästare
Inlägg: 567
Blev medlem: 01 mar 2009, 08:01
VTX-modell: VTX1300S 2007
Ort: Strängnäs

Re: Vibrationer i styret.

Inlägg av kapten »

Har nog inte så mycket med vibrationer att gör men jag upptäckte att båda övre gummibussningarna till
bakre stötdämparna var slut. Stål mot stål ger upphov till ett diffust gnissel.
Har inte hunnit byta men återkommer med resultat,mindre vibrationer.

kapten
Användarens profilbild
kapten
Mästare
Inlägg: 567
Blev medlem: 01 mar 2009, 08:01
VTX-modell: VTX1300S 2007
Ort: Strängnäs

Re: Vibrationer i styret.

Inlägg av kapten »

Bild på dåliga stötdämpar bussningar :o

kapten
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
kapten
Mästare
Inlägg: 567
Blev medlem: 01 mar 2009, 08:01
VTX-modell: VTX1300S 2007
Ort: Strängnäs

Re: Vibrationer i styret.

Inlägg av kapten »

Bussningar bytta o efter tur på 20 mil inget gnissel o lite mindre vibbar :yahoo:
kapten och Mimmi
----------------------------------------------
Var glad att du lever det är många som inte är födda än.......

VTX 1300 -07 SVART
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Vibrationer i styret.

Inlägg av Bobby »

Om händerna domnar så är något fel. Jag har ganska högt styre och får lite vibration i speglarna när kag inte kör men det är inget att tala om. Något dämpar inte som det ska låter det som. När jag ligger i 110 så spinner den och vibrerar inte alls.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Skriv svar