Förhindra wobbling

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Förhindra wobbling

Inlägg av Raffe Gbg »

Jag är ibland inne på VTX Cafe USA och ett återkommande ämne där är att förr eller senare får man problem (1300) med att framgaffeln börjar wobbla, och det är en ytterst otrevlig och farlig upplevelse.
Lösningen, åtminstone en av lösningarna och den primära, är att byta dom tydligen usla originallagren i styrhuvudet (steering head bearings) till något som kallas All ball bearings.
Min 1300 har ännu inte haft tendens till wobbling, men jag vill gärna slippa det även i framtiden.
Någon här som har erfarenhet av detta och kan ge lite tips och råd?
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Förhindra wobbling

Inlägg av Orre »

Hej.

Det sitter vanliga kullager (gammeldags) på 1300'an. Varför vet i fåglarna?? Det är något man aldrig sätter i längre... Man använder endast koniska styrlager! (som för övrigt går att efterstrama till en viss del) Men oavsett så är detta en slit-del som förr eller senare behövs att byta ut!

Du känner om lagren är slitna så här (Detta gäller alla 2-hjulingar! -och trike!) ;) :
Hissa upp framhjulet så att det hänger fritt. (Om du INTE har en trike kan du be en kompis hänga cykeln mot sidostödet.)
1. Vrid styret fram och tillbaka. Känns det "knaggligt"? alltså inte jämt och mjukt? BYT! -Känns det som om styret själv vill "falla tillbaka" till mitt-position, och att det från mitt-positionen liksom är lite motstånd att vrida åt höger och vänster? BYT!
2. Stå/sitt framför cykeln och ta tag längst ned i gaffelbenen, och försök att liksom snabbt ricka dom framåt-bakåt. Känns det något glapp? BYT!
3. Känner du INTE ovanstående tendenser så finns det ingen anledning att byta.
4. När du ändå håller på: Ta tag överst och nederst i själva fram-hjulet (samma med bakhjulet), och känn om du kan ricka det sidledes, (ena handen mot dig, andra handen från dig i snabba rörelser) alltså om det känns något glapp i hjulet? BYT HJUL-LAGER!

"All Balls" är bara ett märke. Det spelar ingen stor roll vilket märke du köper.
(Som exempel har de flesta förhandlare i Sverige reservdelar från Duells. Här hittar du ditt styr-lager för 544,- Varunummer 1085)

Har du aldrig bytt styrlager förr så kommer du nog att tycka det är lite komplicerat, och jag rekommenderar att du tar hjälp av någon som kan!...
Du hittar beskrivning på sidan 244 i manualen som ligger i Gallerian.
På verkstad räknar man nog ca 3 timmar plus lager. Alltså 2-3000,-
(Passa på att be om att kolla hjullager och att få ny olja i fram-gaffeln så sparar du lite pengar på demontering/montering. Gaffelolja ska gärna bytas var annat år!)

Så här ser det ut så ser du skillnaden:

Styrlager 1300 (traditionella kul-lager)
Bild

Styrlager 1800 (moderna koniska nål-lager)
Bild

/Orre
Bild
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Förhindra wobbling

Inlägg av Raffe Gbg »

Tack för ett uttömmande och lysande svar!
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Förhindra wobbling

Inlägg av Bobby »

Jag har haft tendens till wobbel i framgaffeln uppåt 140km/h men det visar sig alltid att jag haft för lite luft i framdäcket. Mitt styrlager är fortfarande fin-fint :good:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Förhindra wobbling

Inlägg av Nesse »

En gång fick jag ett wobbel, detta efter ett besök i ett "potthål" . Däcket fick skador. I annat fall har jag inte fått det. Däremot så har jag märkt att när man har packning på styret och släpper det så kan det börja wobbla. Antar att det har att göra med lufströmmar som påverkar styret då det sitter ett ojämt "luftmotstånd" monterat. Men som sagt, det märks inte när man håller i styret och kör som vanligt :-P, och Eulalia 1 tuffar på som vanligt...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Förhindra wobbling

Inlägg av Hasse-c »

Raffe Gbg skrev:Jag är ibland inne på VTX Cafe USA och ett återkommande ämne där är att förr eller senare får man problem (1300) med att framgaffeln börjar wobbla, och det är en ytterst otrevlig och farlig upplevelse.
Lösningen, åtminstone en av lösningarna och den primära, är att byta dom tydligen usla originallagren i styrhuvudet (steering head bearings) till något som kallas All ball bearings.
Min 1300 har ännu inte haft tendens till wobbling, men jag vill gärna slippa det även i framtiden.
Någon här som har erfarenhet av detta och kan ge lite tips och råd?
Till er som kör 1300 Hos lelles MC finns det koniska styrlager att köpa till VTX 1300.
Kan vara bra att veta om ni behöver byta. Så slipper ni ha den gamla typen av lager. :good:
http://www.lellesmc.se/lelles/
Skriv svar