Batteri

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Stattena
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 aug 2011, 14:54
VTX-modell: VTX1800, 2004
Ort: Hässleholm

Batteri

Inlägg av Stattena »

Hej
Idag skulle det blivit min premiärtur efter ombyggnaden men när jag tryckte på startknappen
så slocknade framlyset så det fanns väl inget kräm i batteriet för startmotorn gav inget ljud ifrån sig.
Om man skall byta batteri är det då bäst att köpa original eller kan man hitta nåt billigare som funkar lika bra ????
Så nu får förhoppningsvis premiärturen komma till nästa helg.
/Stattena
Användarens profilbild
moberg
Oinvigd mästare
Inlägg: 411
Blev medlem: 28 sep 2005, 16:30
VTX-modell: Vtx 1800c Steelgrey
Ort: Vårgårda

Re: Batteri

Inlägg av moberg »

Vet inte om man skall tala om vad man gjort men :thinking: ja va till Biltema å köpte deras gelbatteri
Funkat bra dom få mil jag åkt :good:
men 4 års garanti lämnas ju inte på skitgrejer så

(har inte öppnat paketet jag köpte av dej ännu he he glömt det i bilen)

//Moberg 8)
Jag har förstått att gräset är alltid grönare där jag vattnar det.
Användarens profilbild
88:an
Mästare
Inlägg: 932
Blev medlem: 01 okt 2006, 18:02
VTX-modell: vtx1800 2006 Röd
Ort: Åsa

Re: Batteri

Inlägg av 88:an »

Hej Stattena :yahoo:

Jag bytte batteri för förste gången på min -06:a Röd så klart :clap:

Köpte originalbatteri 1295:- har man vtx skall det vara orginal punkt slut. :good:

m.v.h 88:an som kanske e något anorlunda vem FAN vet :question:

Puss & Kram i alla fall ;)

Vi ses i våran efterlängtade träff i Högbo ( Jippi ) :clap:

:drinks: ta mig FAN :yes:
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Batteri

Inlägg av Klesell »

Lustigt. PRECIS samma scenario här. Idag.

Du vet inte vilket batteri det var du köpte, Moberg? Det är ju intressant att få ett som passar, menar jag... :)



/Klesell
Användarens profilbild
moberg
Oinvigd mästare
Inlägg: 411
Blev medlem: 28 sep 2005, 16:30
VTX-modell: Vtx 1800c Steelgrey
Ort: Vårgårda

Re: Batteri

Inlägg av moberg »

Klesell skrev:Lustigt. PRECIS samma scenario här. Idag.

Du vet inte vilket batteri det var du köpte, Moberg? Det är ju intressant att få ett som passar, menar jag... :)



/Klesell
Jopp klart jag har koll :good:
art 80-826 står det på den lådan som det köptes i ..........på biltema.... :secret:
dom hade en översättningstabell vid batterihyllan så kolla för säkerhetsskull.
kommer inte ihåg exakt va de kostade men orginalet va ju syra å detta va geeeeeeel
(tror originalet va dubbla priset å bly/syra :swoon: )

//Moberg
Jag har förstått att gräset är alltid grönare där jag vattnar det.
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Batteri

Inlägg av Klesell »

Perfekt, tackar :)

/Klesell
Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1011
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Re: Batteri

Inlägg av MC »

Amerikanska DEKA som är ett av dom största batteritillverkarna är inte så dåliga. :good:

http://www.dekabatteries.com.au/
Honda VTX 1800C-02
Victory Hammer S-07


Keep The Streets Empty For Me!
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Batteri

Inlägg av Hasse-c »

När jag frågade hos mc handlaren här hemma hur länge ett original batteri håller så sa han ca:6-7 år om ni inte har bytt tidigare så stämmer det rätt bra. :perfect:
Användarens profilbild
moberg
Oinvigd mästare
Inlägg: 411
Blev medlem: 28 sep 2005, 16:30
VTX-modell: Vtx 1800c Steelgrey
Ort: Vårgårda

Re: Batteri

Inlägg av moberg »

Hasse-c skrev:När jag frågade hos mc handlaren här hemma hur länge ett original batteri håller så sa han ca:6-7 år om ni inte har bytt tidigare så stämmer det rätt bra. :perfect:
mitt va inte kass men bytte ändå :blush2:
//moberg
Jag har förstått att gräset är alltid grönare där jag vattnar det.
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Batteri

Inlägg av Klesell »

Mitt var/är 7 år gammalt och fungerade i höstas utan problem, stendött nu. Så jo, bra timeat :)

Biltema på lunchen tror jag...
När fan ska de börja öppna butiker på normala platser i stockholm :)

/Klesell
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Batteri

Inlägg av Klesell »

Klesell skrev: När fan ska de börja öppna butiker på normala platser i stockholm :)

/Klesell
Svarar på min egen fråga efter ett mail till Biltema:

Hej, anledningen till detta är att man inte har hittat lämplig mark att köpa upp i den norra delen av Sthlm.
Biltemas etableringschefer jobbar kontinuerligt med detta och vi hoppas kunna slå upp portarna till ett nytt varuhus i norra Sthlm så fort som möjligt, men tyvärr i dagslaget har vi inget klart besked om när detta kan ske.
Vi vet att ni är många som önskar ett varuhus i den Norra regionen av Stockholm, men mer svar än detta kan vi inte ge i dags läget.



Ifall nån skulle vara intressrad..


/Klesell
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Batteri

Inlägg av Bobby »

Känns som om de letat några år nu. :thinking:

Pratade med en kollega häromdagen om batterier. Han hade köpt Biltemas gel batteri och det har fungerat felfritt ett par år tror jag.

Att köpa ett original batteri är att kasta bort pengar tycker jag (ledsen 88:an).

Honda har dock ett trevligt oljebytar-kit med olja, filter och filterborttagare som var rätt smidigt. Har inte så bra koll på priserna dock. :good:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Batteri

Inlägg av Klesell »

Bobby skrev:Känns som om de letat några år nu. :thinking:

Pratade med en kollega häromdagen om batterier. Han hade köpt Biltemas gel batteri och det har fungerat felfritt ett par år tror jag.

Att köpa ett original batteri är att kasta bort pengar tycker jag (ledsen 88:an).

Honda har dock ett trevligt oljebytar-kit med olja, filter och filterborttagare som var rätt smidigt. Har inte så bra koll på priserna dock. :good:

Köpte ett sådant förra sommaren (på din inrådan tror jag?). Tror det gick loss på 600-700 riksdaler.
Honda C i Upplands-Väsby tror jag.

Medhåll i övrigt också. Biltemas batterier har jag kört rätt många av, aldrig haft problem själv faktiskt.


/Klesell
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Batteri

Inlägg av Raffe Gbg »

Bumpar den här tråden eftersom jag i dag fick ett helt oväntat strömstopp. I alla fall ville inte startmotorn dra runt utan gjorde bara rätt lama försök. Detta inträffade utan att jag märkt någon tendens innan. Som tur var fanns det en brant nedförsbacke alldeles intill, asfalterad dessutom, så jag lyckades rulla igång hojen.
Men det handlar om en -08 och efter vad som sagts tidigare i den här tråden så det är väl dags att byta. Om inte annat är det säkrast. Man måste kunna lita på att batteriet funkar naturligtvis.
Nu är jag är lite allergisk mot Biltemas grejer, mest för att jag har hört så mycket negativt om kvaliteten. Men ni som har köpt Biltemas batteri, funkar dom fortfarande klockrent? Det har ju gått fyra år sedan tråden startades.
Och var hittar man originalbeteckningen på ett 1300-batteri? Det är ju rätt bra att ha med sig om man ska ut och shoppa piratgrejer, exempelvis på Biltema ...
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Batteri

Inlägg av Orre »

Raffe. Du behöver bara veta att det är 12V och får plats, och att polerna sitter så kablarna kan monteras!...
M.a.o. längd gånger bredd gånger höjd, och så försöker du hitta det batteriet som rymmer flest Ampär-timmar (Ah) och fortfarande får plats!... :exclaim:

Jag köper själv bil-batteri på Biltema, men har dålig erfarenhet med deras små batterier... (allt från AAA upp till moped-storlek kan man skita i att köpa...)
Utan att jag vet, så tvivlar jag på att du får 8 nya år ut av ett Biltema batteri. Men prisbilden är ju lite annorlunda, och det är ju jäkla enkelt att byta så.... varför inte?... :unsure:

/Orre
Bild
Skriv svar