Batteri

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
XY
Guru prospect
Inlägg: 1145
Blev medlem: 08 maj 2006, 12:49
VTX-modell: Tidigare VTX 1800C, 2006
Ort: Älvsjö

Re: Batteri

Inlägg av XY »

Kört med Biltemas gelbatteri i 3 säsonger nu....

:peace: /XY
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Batteri

Inlägg av Klesell »

Har kört biltema Gel-batteri till hojen några gånger. I veckan fick jag byta ut ett men det var nog mitt eget fel, hade en liten laddare liggandes igång över vintern och hade laddat ur helt. Tog inte ens laddning :)
Men ett nytt batteri i och sen var det klart. De är laddade från start, inga problem. Jag kommer nog fortsätta köpa dylika. (har aldrig behövt underhållsladda tidigare heller)

Syrabatterierna skulle jag vara mer försiktig med kanske dock..

/Klesell
Användarens profilbild
kapten
Mästare
Inlägg: 567
Blev medlem: 01 mar 2009, 08:01
VTX-modell: VTX1300S 2007
Ort: Strängnäs

Re: Batteri

Inlägg av kapten »

Kör med orginalbatteri snart 10 år. På med laddaren efter varje tur.
Ctek använder jag.
Har fått lära att urladdning ger större skada än laddning. 8)

kapten
Hevvyone
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 feb 2015, 11:04
VTX-modell: VTX 1800,2002
Ort: Järfälla

Re: Batteri

Inlägg av Hevvyone »

Klesell skrev:
Klesell skrev: När fan ska de börja öppna butiker på normala platser i stockholm :)

/Klesell
Svarar på min egen fråga efter ett mail till Biltema:

Hej, anledningen till detta är att man inte har hittat lämplig mark att köpa upp i den norra delen av Sthlm.
Biltemas etableringschefer jobbar kontinuerligt med detta och vi hoppas kunna slå upp portarna till ett nytt varuhus i norra Sthlm så fort som möjligt, men tyvärr i dagslaget har vi inget klart besked om när detta kan ske.
Vi vet att ni är många som önskar ett varuhus i den Norra regionen av Stockholm, men mer svar än detta kan vi inte ge i dags läget.



Ifall nån skulle vara intressrad..


/Klesell
Tja. det är väl inte så långt till Veddesta i Järfälla. knappt en kvart från Solna
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Batteri

Inlägg av Klesell »

Hevvyone skrev:
Klesell skrev:
Klesell skrev: När fan ska de börja öppna butiker på normala platser i stockholm :)

/Klesell
Svarar på min egen fråga efter ett mail till Biltema:

Hej, anledningen till detta är att man inte har hittat lämplig mark att köpa upp i den norra delen av Sthlm.
Biltemas etableringschefer jobbar kontinuerligt med detta och vi hoppas kunna slå upp portarna till ett nytt varuhus i norra Sthlm så fort som möjligt, men tyvärr i dagslaget har vi inget klart besked om när detta kan ske.
Vi vet att ni är många som önskar ett varuhus i den Norra regionen av Stockholm, men mer svar än detta kan vi inte ge i dags läget.



Ifall nån skulle vara intressrad..


/Klesell
Tja. det är väl inte så långt till Veddesta i Järfälla. knappt en kvart från Solna


Det är jättenära jo :)

Den butiken öppnade för ett år sedan ungefär. Min post som du svarade på är från 2012 :)


/Klesell
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Batteri

Inlägg av Nesse »

Samma sak hände för mig, en liten radiomottagare till "turklyset" var igång och sabbade batteriet. Gelbatterier klarar inte den typen av belastning något bra tydligen... var som sagt helt dött. Kanske att det kan fungera om man inte kör med en "smart" laddare som CTEK, utan en "dum" som biltemas billigaste...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Batteri

Inlägg av Raffe Gbg »

Tack för alla inlägg och synpunkter. Men jag känner mig inte särskilt klokare nu. Biltema funkar utmärkt - eller inte? Gel eller inte gel? Jag som trodde att syrabatterier är mer eller mindre historia. Hondas originalbatteri är det som gäller, även om det dyrare?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... rtId=80821
Så här ser i alla fall Biltemas gelvariant ut, 14 Ah och 549 spänn. I deras lista över batterimodeller står det att detta batteri passar en Honda VTX 1300 t o m årsmodell -06. Min är en 08:a, har det hänt nåt med batteriet sedan -06? Jag lade också märke till att Biltema inte hade mc-batterier till senare årsmodeller, oavsett mc-märke.
Tja, det löser sig väl. Nu ska jag plocka av sadlarna så jag kommer åt batteriet, och kolla så skruvarna på batteripolerna är ordentligt fastdragna. Det lär ju inte vara ovanligt att dessa vibrerar loss emellanåt.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Batteri

Inlägg av Klesell »

Köp ett Gel-batteri på Biltema, Raffe. Det kommer bli utmärkt!

Om det inte går att hitta exakt rätt sort via hemsidan så ta upp befintliga batteriet och kolla så att siffrorna stämmer när det gäller AH, iaf någorlunda. Högre AH är bättre.
Sen måste du kolla yttermåtten, så du inte köper ett batteri som är fysiskt för stort (been there done that - inte kul).

Stämmer de grejorna så är allt lugnt :) Skruv & Mutter att fästa kablar medföljer Gelbatterierna.


/Klesell
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Batteri

Inlägg av Nesse »

Ta mått på batteriet och kolla vilket som passar...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Batteri

Inlägg av Bobby »

Jag vet att Klessel nu byter batteri igen och köper ett Biltema Gel igen. Själv har jag kört på original batteriet hela tiden men jag har en 1300. Fick ladda den i år innan jag värmde upp den för oljebyte men det var första gången och jag har knappt kört förra året.

Edit: Såg inte sida 2 i tråden därav svarar jag på sånt som redan svarats på.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Skriv svar