Power Commander -råd

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Gusten »

Stefan169 skrev:Blir det någon effektökning med Q5 burken.
Har inte koll på det, men det borde vara mycket bättre än original :rolleyes:
Men det är snyggt :good:
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
huggasen
Wannabe
Inlägg: 53
Blev medlem: 29 jul 2014, 23:06
VTX-modell: VTX 1800, 2007
Ort: Deje

Re: Power Commander -råd

Inlägg av huggasen »

Gusten skrev:
Stefan169 skrev:Blir det någon effektökning med Q5 burken.
Har inte koll på det, men det borde vara mycket bättre än original :rolleyes:
Men det är snyggt :good:

var du köpt den ?
103/162 i dynojeten
Användarens profilbild
Stefan169
Wannabe
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 aug 2014, 15:28
VTX-modell: Vtx 1800, 2006
Ort: Göteborg

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Stefan169 »

Skall kolla Ebay :clap:
AntonW
Senior adept
Inlägg: 211
Blev medlem: 05 aug 2012, 17:06
VTX-modell: VTX 1800, 2006
Ort: Sandviken

Re: Power Commander -råd

Inlägg av AntonW »

Om någon är intresserad så har jag en beg hypercharger liggande. Jag har aldrig haft den monterad, men den har suttit på en 1800 05a tidigare. Luftfilter saknas, men det kår ju att få tag i.
Det är resan som är målet
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Gusten »

huggasen skrev:
Gusten skrev:
Stefan169 skrev:Blir det någon effektökning med Q5 burken.
Har inte koll på det, men det borde vara mycket bättre än original :rolleyes:
Men det är snyggt :good:

var du köpt den ?
USA, precis som allt annat som sitter på min hoj :good:
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Orre »

Fy sig Anton! Kapa trådar på detta viset!... :club:
Och så kommer sånna däringa moppe-grabbar med förgasare och blandar sig!?... :no:

-Fast Bobby har ju rätt i att se till att systemet är tätt! Annars blir det "backfire"!

Min erfarenhet är att med "luft och buller", alltså att låta motorn få lov att andas som den ska! Dvs. ett betydligt mer öppet filter och avgassystem, så blir det en BETYDLIGT skillnad i gången på maskinen!
Kanske inte så himla stor skillnad i effekt, men en STOR skillnad i effekt-kurvan! -Den drar mycket bättre på ett mycket större register!
Det är här den stora vinsten ligger enligt mitt tycke!

Skillnaden när jag sen satte i PowerCommandern var inte alls lika stor, dock märkbar!
USB varianten är ju väldigt enkelt att koppla till datorn och ändra inställningarna. så här kan man gott själv se till att bli av med skjutande och andra "glapp" i effektkurvan. Detta fick jag till, men aldrig riktigt 100%...
Var bara jävla försiktig med att låta den gå magert! -När jag inte hade någon "bänk-erfarenhet" så tyckte jag nog egentligen att det är att ge seg ut på tunn is... :rolleyes1:

När jag sen fick bänkat den så blev det perfekt! Dvs. drar jämt och gott längs hela registret! :good:
Nu, ett år senare så har jag igen en liten "glipp" på ett visst varvtal... Blev påtagligt när jag åkte samman med andra i sommar som höll en viss hastighet (varvtal) på lansvägen... Annars har jag egentligen inte störts av det.
Om detta bara beror på skitigt luftfilter har jag inte kollat upp än...

Har heller inte fått hämtat ut min mapp som jag sa jag skulle... Sorry... Ska lägga upp den en dag... :sorry:
(Fast jag kör K&N-filter i HyperChargerII + Roadhouse shorty.)

Ett "auto-mappande" system är så klart beroende av O2 sensorn. Ser at det finnes "Auto Tune Kit" till PowerCommander V med två O2 sensorer.

Summan av kardemumman så håller jag nog ändå med Gusten.
Effekt-vinsten med PowerCommander är mycket marginell, egentligen inget att bry sig om alls om man inte kör race av något slag!...
Däremot vill jag absolut rekommendera att byta luftfilter!! :exclaim: Och när du gör det måste du veta att den inte går magert! Och bästa sättet är alltså antingen ett själv-mappande system, org. eller inte, eller få satt den på bänk med ett justerbart system!

Mina 5 cent...

/Orre 8)
Bild
huggasen
Wannabe
Inlägg: 53
Blev medlem: 29 jul 2014, 23:06
VTX-modell: VTX 1800, 2007
Ort: Deje

Re: Power Commander -råd

Inlägg av huggasen »

Orre skrev:Fy sig Anton! Kapa trådar på detta viset!... :club:
Och så kommer sånna däringa moppe-grabbar med förgasare och blandar sig!?... :no:

-Fast Bobby har ju rätt i att se till att systemet är tätt! Annars blir det "backfire"!

Min erfarenhet är att med "luft och buller", alltså att låta motorn få lov att andas som den ska! Dvs. ett betydligt mer öppet filter och avgassystem, så blir det en BETYDLIGT skillnad i gången på maskinen!
Kanske inte så himla stor skillnad i effekt, men en STOR skillnad i effekt-kurvan! -Den drar mycket bättre på ett mycket större register!
Det är här den stora vinsten ligger enligt mitt tycke!

Skillnaden när jag sen satte i PowerCommandern var inte alls lika stor, dock märkbar!
USB varianten är ju väldigt enkelt att koppla till datorn och ändra inställningarna. så här kan man gott själv se till att bli av med skjutande och andra "glapp" i effektkurvan. Detta fick jag till, men aldrig riktigt 100%...
Var bara jävla försiktig med att låta den gå magert! -När jag inte hade någon "bänk-erfarenhet" så tyckte jag nog egentligen att det är att ge seg ut på tunn is... :rolleyes1:

När jag sen fick bänkat den så blev det perfekt! Dvs. drar jämt och gott längs hela registret! :good:
Nu, ett år senare så har jag igen en liten "glipp" på ett visst varvtal... Blev påtagligt när jag åkte samman med andra i sommar som höll en viss hastighet (varvtal) på lansvägen... Annars har jag egentligen inte störts av det.
Om detta bara beror på skitigt luftfilter har jag inte kollat upp än...

Har heller inte fått hämtat ut min mapp som jag sa jag skulle... Sorry... Ska lägga upp den en dag... :sorry:
(Fast jag kör K&N-filter i HyperChargerII + Roadhouse shorty.)

Ett "auto-mappande" system är så klart beroende av O2 sensorn. Ser at det finnes "Auto Tune Kit" till PowerCommander V med två O2 sensorer.

Summan av kardemumman så håller jag nog ändå med Gusten.
Effekt-vinsten med PowerCommander är mycket marginell, egentligen inget att bry sig om alls om man inte kör race av något slag!...
Däremot vill jag absolut rekommendera att byta luftfilter!! :exclaim: Och när du gör det måste du veta att den inte går magert! Och bästa sättet är alltså antingen ett själv-mappande system, org. eller inte, eller få satt den på bänk med ett justerbart system!

Mina 5 cent...

/Orre 8)

hörde med motospeed angående autotunekit till vtx och dom sa att man man ska först ska bänkköra hojen för att få en bra mapp först och at man normalt inte behöver autotune med 2 givare(at300) utan endast autotunemodellen med 1 givare (at200) för att en japansk V-twin, är väldigt jämna mellan cylindrarna.

synd att inte v&h fuelpak 3 passar till vtx då den har bluetooth och har app till telefonen så man får alla sensor värden (varv hastighet luftbränsle värde oljetemp cylindertemp medmera ) man får alla instrument i telefonen men det kanske kommer en app till powercommander
103/162 i dynojeten
Skriv svar