Power Commander -råd

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
XY
Guru prospect
Inlägg: 1145
Blev medlem: 08 maj 2006, 12:49
VTX-modell: Tidigare VTX 1800C, 2006
Ort: Älvsjö

Re: Power Commander -råd

Inlägg av XY »

huggasen skrev:
Gusten skrev:
Kulan skrev:Hej Gusten
Stänger du av hojen i nerförsbackarna :)) :)) :)) :)) :)) :thinking: :thinking: :thinking:
Nej jag är fullt allvarlig :perfect:




men med optimerad Power commander så skall väl bensinförbrukning bli lägre ?
Nää, mesta möjliga effekt är syftet.... :devil:

:peace: /XY
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Gusten »

huggasen skrev:
Gusten skrev:
Kulan skrev:Hej Gusten
Stänger du av hojen i nerförsbackarna :)) :)) :)) :)) :)) :thinking: :thinking: :thinking:
Nej jag är fullt allvarlig :perfect:




men med optimerad Power commander så skall väl bensinförbrukning bli lägre ?
Från och med årsmodell -05 så mappar hojen sig själv. Jag anser att Power commandern är överflödig. Men om man vill ha några hk till och tycker det är värt lite mer bränsle så sätter man dit den. Som sagt vi har två -07:or som har ersatts med nytt luft och buller och vi åker runt på ca 1 liter soppa ihop. :good:
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
huggasen
Wannabe
Inlägg: 53
Blev medlem: 29 jul 2014, 23:06
VTX-modell: VTX 1800, 2007
Ort: Deje

Re: Power Commander -råd

Inlägg av huggasen »

powercommander v och autotune skulle kanske vara ett bättre alternativ och slippa och krångla med olika mappar :thinking:
103/162 i dynojeten
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Nesse »

...förgasare rockar, och ställer man dem fett så får man ett fint rökmoln efter också, moooaahaahaa
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
huggasen
Wannabe
Inlägg: 53
Blev medlem: 29 jul 2014, 23:06
VTX-modell: VTX 1800, 2007
Ort: Deje

Re: Power Commander -råd

Inlägg av huggasen »

Från och med årsmodell -05 så mappar hojen sig själv. Jag anser att Power commandern är överflödig. Men om man vill ha några hk till och tycker det är värt lite mer bränsle så sätter man dit den. Som sagt vi har två -07:or som har ersatts med nytt luft och buller och vi åker runt på ca 1 liter soppa ihop. :good:[/quote]


Hej gusten

har du Lamdasonden monterad ? annars så kan väl inte original ecu mappa sig själv ? och med vh bigshots så behövs det ju 2 lamdasonder för det är ju sitter ju en plugg i i varje rör ! :thinking:
103/162 i dynojeten
Användarens profilbild
Stefan169
Wannabe
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 aug 2014, 15:28
VTX-modell: Vtx 1800, 2006
Ort: Göteborg

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Stefan169 »

Jag har också funderat på om jag behöver sätta på en Power Commander eller inte. Har en -06
Är styrsystemetet såpass bra att det justerar om sig när man byter rör.
Min skjuter en del när jag släpper av gasen efter kraftiga accelerationer.
Trodde att det berodde på att den fick fel blandning.
Man vill ju inte slänga 7000 i sjön på något man inte behöver.
:thinking:
huggasen
Wannabe
Inlägg: 53
Blev medlem: 29 jul 2014, 23:06
VTX-modell: VTX 1800, 2007
Ort: Deje

Re: Power Commander -råd

Inlägg av huggasen »

Stefan169 skrev:Jag har också funderat på om jag behöver sätta på en Power Commander eller inte. Har en -06
Är styrsystemetet såpass bra att det justerar om sig när man byter rör.
Min skjuter en del när jag släpper av gasen efter kraftiga accelerationer.
Trodde att det berodde på att den fick fel blandning.
Man vill ju inte slänga 7000 i sjön på något man inte behöver.
:thinking:




har själv en -07 powercommander 3 usb och vh bigshots men original luftfilter
allt var monterat när hojen var ny hade gått 348 mil när jag köpte den och å grund utav väder så
har det bara blivit ca 50 mils körning för mig :mad1:
så frågan är kan man koppla in 2 st o2 givare. en från varje rör till vtx original ecu så den mappar sig själv ?

det optimala är väl powercommander v med autotune för bästa optimering men det kostar väl 6-7000
103/162 i dynojeten
Användarens profilbild
Mekarn
Adept
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 aug 2013, 16:37
VTX-modell: VTX1800C 2005
Ort: Viskafors

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Mekarn »

Man kan köpa en Cobra FI2000 power pro auto tune med kostar ca 4-5000:- ingen mappning, bänkning eller justering. Den gör allting själv och mappar on sig 80ggr/sek och är plug n play :) finns på ebay och andra sidor. Sett filmet om denna styrenhet och verkar kanon!
HONDA VTX 1800C 2005 BIG BLACK BEAUTY
Användarens profilbild
Stefan169
Wannabe
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 aug 2014, 15:28
VTX-modell: Vtx 1800, 2006
Ort: Göteborg

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Stefan169 »

:perfect:
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Bobby »

Stefan169 skrev:Jag har också funderat på om jag behöver sätta på en Power Commander eller inte. Har en -06
Är styrsystemetet såpass bra att det justerar om sig när man byter rör.
Min skjuter en del när jag släpper av gasen efter kraftiga accelerationer.
Trodde att det berodde på att den fick fel blandning.
Man vill ju inte slänga 7000 i sjön på något man inte behöver.
:thinking:

Fast smäller den när du släpper av gasen så brukar det vara för att det kommer in luft i avgaskröken vilket gör att oförbrända gaser antänds. Vet att 1300 har en inbyggd ventil som medvetet släpper in luft för att soppan ska förbrännas och sänka utsläppvärdena. Vet inte om 1800 har liknande, tror inte det.
Var säker på att dina pipor sitter ordentligt. Har du tagit på och av dem så kan det vara packningen som behövs bytas. Blir lätt otät om man håller på för mycket. Ska egentligen bytas varje gång. Börja med det iaf innan du slänger ut 7000kr.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Nesse »

Äh vaff... låt det smälla, bra att väcka bilister som smygkör i omkörningsfältet så man måste slå av på gasen 8)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Gusten »

huggasen skrev:Från och med årsmodell -05 så mappar hojen sig själv. Jag anser att Power commandern är överflödig. Men om man vill ha några hk till och tycker det är värt lite mer bränsle så sätter man dit den. Som sagt vi har två -07:or som har ersatts med nytt luft och buller och vi åker runt på ca 1 liter soppa ihop. :good:

Hej gusten

har du Lamdasonden monterad ? annars så kan väl inte original ecu mappa sig själv ? och med vh bigshots så behövs det ju 2 lamdasonder för det är ju sitter ju en plugg i i varje rör ! :thinking:[/quote]

Ja min lambda sitter på plats, men jag har ett Roadhouse på min och det är ju ett slipon system, så främre delen är ju originalsystemet. :perfect:
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
huggasen
Wannabe
Inlägg: 53
Blev medlem: 29 jul 2014, 23:06
VTX-modell: VTX 1800, 2007
Ort: Deje

Re: Power Commander -råd

Inlägg av huggasen »

Gusten skrev:
huggasen skrev:Från och med årsmodell -05 så mappar hojen sig själv. Jag anser att Power commandern är överflödig. Men om man vill ha några hk till och tycker det är värt lite mer bränsle så sätter man dit den. Som sagt vi har två -07:or som har ersatts med nytt luft och buller och vi åker runt på ca 1 liter soppa ihop. :good:

Hej gusten

har du Lamdasonden monterad ? annars så kan väl inte original ecu mappa sig själv ? och med vh bigshots så behövs det ju 2 lamdasonder för det är ju sitter ju en plugg i i varje rör ! :thinking:
Ja min lambda sitter på plats, men jag har ett Roadhouse på min och det är ju ett slipon system, så främre delen är ju originalsystemet. :perfect:[/quote]


vad har du för filter ? vad heter din snygga filterburk ? bättre än hypercharger ???
103/162 i dynojeten
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Gusten »

huggasen skrev:
Gusten skrev:
huggasen skrev:Från och med årsmodell -05 så mappar hojen sig själv. Jag anser att Power commandern är överflödig. Men om man vill ha några hk till och tycker det är värt lite mer bränsle så sätter man dit den. Som sagt vi har två -07:or som har ersatts med nytt luft och buller och vi åker runt på ca 1 liter soppa ihop. :good:

Hej gusten

har du Lamdasonden monterad ? annars så kan väl inte original ecu mappa sig själv ? och med vh bigshots så behövs det ju 2 lamdasonder för det är ju sitter ju en plugg i i varje rör ! :thinking:
Ja min lambda sitter på plats, men jag har ett Roadhouse på min och det är ju ett slipon system, så främre delen är ju originalsystemet. :perfect:

vad har du för filter ? vad heter din snygga filterburk ? bättre än hypercharger ???[/quote]

Jag har en burk som heter Q5 och det sitter ett K&N filter i den (tvättbart) . Tycker att Hyperchargern har "flaffande ljud" som är störande därför valde jag detta eftersom detta är tyst :D
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Stefan169
Wannabe
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 aug 2014, 15:28
VTX-modell: Vtx 1800, 2006
Ort: Göteborg

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Stefan169 »

Blir det någon effektökning med Q5 burken.
Skriv svar