Batteriladdare

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

Batteriladdare

Inlägg av birdie »

Tjena,
Min batteriladdare OptiMate III verkar ha gjort sitt efter ca 4-5 år.
Vilken ny batteriladdare satsar man på? Köpte nytt batteri i höstas.
Vad jag förstår, så är det antingen OptiMate 4 eller Ctek MXS 5.0 man väljer. Båda kostar ca 700-800 kr.
En rekommendation, eller är det skit samma vilken man väljer?
/birdie
Never up - never in!
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Batteriladdare

Inlägg av Västerlanda »

Kört Ctek i många år till 4 - 5 olika cycklar, flyttar runt den mellan cycklarna o den får ladda ett par - tre dagar på varje. Har inte märkt ngn mattning i laddaren. Kommer att forts med Ctek även om den skulle haverera , då anslutningarna är mäskesspecifika :thinking: :thinking:

Michael
Senast redigerad av Västerlanda den 02 jan 2012, 17:01, redigerad totalt 1 gånger.
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Batteriladdare

Inlägg av Nesse »

Ctec... jag med tycker den är ok
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Batteriladdare

Inlägg av Raffe Gbg »

Ctek här också. Givetvis med snabbkoppling innanför vänster sidokåpa, så man slipper omaket att ta av sadeln varje gång man ska ladda.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Martin
Guru prospect
Inlägg: 1300
Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
VTX-modell: VTX1300 2004
Ort: Skövde

Re: Batteriladdare

Inlägg av Martin »

Ctec Multi XS 3600, har varit min kompis i flera år. Snabb-koppling på VTX:en, såklart, och även på RAV4:an, för där har japanerna lyckats med att gömma batteriet mycket väl. Är nöjd med denna laddare och har inte prövat nån annan modern dito. Störste sonen fick av mig en kopia av denna, köpt på Lidl, och den dog rätt så snabbt!

/Martin
Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Batteriladdare

Inlägg av birdie »

Tjena,
Det blev en CTEK MXS 5.0 batteriladdare från Mekonomen för 599 kr och då ingick en Comfort Indicator Eyelet M8. En praktisk kombination av snabbkopplare och indikator för svåråtkomliga batterier. Indikatorn visar batteriets laddningsnivå enkelt och överskådligt.
Konstaterade att Mode-läget ’motorcykel’ inte är rätt för ett VTX 1800 batteri. Mode-läget ’motorcykel’ avser batteristorlek 12V/1.2-14Ah. Ett VTX 1800 batteri är storleken 12v/18Ah och det innebär att man skall använda Mode-läget ’bil’ (även kallat normalläget) som avser batteristorlek 12V/14-160Ah

Den nya batteriladdaren är nu inkopplad, via snabbkopplaren, och får nu vara inkopplad tills i vår. Totalt är det 8 Steg som gås igenom när batteriladdaren ansluts. Batteriet underhållsladdas sedan automatiskt via Steg 7 Float (upprätthåller batteriets spänning på maximal nivå genom att tillföra en konstant spänning) och Steg 8 Pulse (upprätthåller batteriets kapacitet till 95-100%. Laddaren övervakar batteriets spänning och avger en puls när batteriet behöver laddas).
M a o, sköts allt automatiskt och batteriet är fulladdat och fräscht till premiärturen i vår. :yahoo:

/birdie
PS! Gissar att batteriladdaren OptiMate 4 hade gjort ett likvärdigt jobb, men till ett pris av 750-800 kr och då ingick ingen indikator…
Never up - never in!
Användarens profilbild
88:an
Mästare
Inlägg: 932
Blev medlem: 01 okt 2006, 18:02
VTX-modell: vtx1800 2006 Röd
Ort: Åsa

Re: Batteriladdare

Inlägg av 88:an »

Hej Birdie :exclaim:

Hoppas du inte bränt sönder dej på alla resor :peace:

Vem kan vara avundsjuk på dej :question: :))

Tack för tippset ang. batteriladdarens inkoppling till ( bil ) :perfect:

Döm vidare å ha de GÖTT :yes:

hälsn. 88:an...///
Användarens profilbild
Martin
Guru prospect
Inlägg: 1300
Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
VTX-modell: VTX1300 2004
Ort: Skövde

Re: Batteriladdare

Inlägg av Martin »

Nu är jag BESVIKEN, efter att ha bejublat min laddare, en Cetec Multi XS 3600, som varit inkopplad hela vintern i princip, så gjorde jag idag ett försök att skrämma igång moppe-motorn. Och den startade inte! Hackade på start-reläet och vevade inte runt motorn. Köpte förra hösten ett nytt batteri på Biltema, så misstankarna om dålig kvalitet, kom fort. Men jag slet bort sadlar och kopplade in farsans gamle laddare från tidigt 80-tal och efter en timmes laddning, så gjorde jag ett nytt försök att starta. Min lycka, när den bara puffade igång direkt, är obeskrivlig, (trodde denna säsong var körd också), så nu vet jag: Lita aldrig på en laddare. Min åker till sop-sorteringen, så snart som möjligt. Kanske var det cetec:en det var fel på , när orginal-batteriet krånglade? Vem vet? Så nu vill jag ha tips på en "säker" laddare med god renommè.
Ha det, synes i Högsbo.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Batteriladdare

Inlägg av Nesse »

Jag hade brænt en sækring till min laddare, som jag trodde det var fel på. Køpte en ny och sedan upptæckte jag att det vasr sækringen som hade pajat... Værst vilka lustiga æ och ø:n jag har i dag då :-P
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Batteriladdare

Inlägg av birdie »

Martin,
Köp den jag köpte, kolla ovan i tråden. Fungerar klockrent!
Annars gäller nog Optimate 4, något dyrare dock, om du vill ha något annat.
/birdie
Never up - never in!
Skriv svar