Stötdämpar-mod 1800-07'a

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Stötdämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Nesse »

Orre skrev: Heja!

Jo det går bra!

Men som sagt, jag upplever att dämparna har blivit mjukare med tiden...
Kanske håller bättre att ta två varv i den glesa ändan i stället för tre i den täta?...

/Orre
Funderar bara på detta med tätare och glesare ringar, om jag inte minns fel så var det på de gamla fjädrarna i framgaffeln mycket färre tätare ringar, de var glesare hela vägen. och då fick man en svampigare dämpning, de progressiva har ju fler tätare ringar och är lite svårare att trycka ihop. kanske inte bara beroende av tätheten utan kanske andra egenskaper i materialet också påverkar. Men i min teori så tappar man alltså progressiviteten med färre täta ringar och får lättare att slå i botten...? Någon som är expert på detta och kan utröna hur det egentligen är i detta intressanta spörsmål?
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Mekarn
Adept
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 aug 2013, 16:37
VTX-modell: VTX1800C 2005
Ort: Viskafors

Re: Stötdämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Mekarn »

Nesse skrev:
Orre skrev: Heja!

Jo det går bra!

Men som sagt, jag upplever att dämparna har blivit mjukare med tiden...
Kanske håller bättre att ta två varv i den glesa ändan i stället för tre i den täta?...

/Orre
Funderar bara på detta med tätare och glesare ringar, om jag inte minns fel så var det på de gamla fjädrarna i framgaffeln mycket färre tätare ringar, de var glesare hela vägen. och då fick man en svampigare dämpning, de progressiva har ju fler tätare ringar och är lite svårare att trycka ihop. kanske inte bara beroende av tätheten utan kanske andra egenskaper i materialet också påverkar. Men i min teori så tappar man alltså progressiviteten med färre täta ringar och får lättare att slå i botten...? Någon som är expert på detta och kan utröna hur det egentligen är i detta intressanta spörsmål?
Dom täta ringarna är den delen som gör den progressiv.
Alltså kapa dom så som orre medför alltså en mjuakare gång i fjädern då den progressiva delen blor "klenare".
De e min uppfattning :)
HONDA VTX 1800C 2005 BIG BLACK BEAUTY
Användarens profilbild
Mekarn
Adept
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 aug 2013, 16:37
VTX-modell: VTX1800C 2005
Ort: Viskafors

Re: Stötdämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Mekarn »

Geronimo skrev:Är också nyfiken på att kapa mina dämpare i vinter. Vänar på rapport från dej också Mekarn innan jag vågar sätta domkraften under dämparn :thinking:
Jag skall göra detta och rapportera sedan geronimo :) skall lossa dom och trycka upp hjulet i bakskärmen (endast för att dubbelkolla) så det går fritt :)
HONDA VTX 1800C 2005 BIG BLACK BEAUTY
Användarens profilbild
Mekarn
Adept
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 aug 2013, 16:37
VTX-modell: VTX1800C 2005
Ort: Viskafors

Re: Stötdämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Mekarn »

Tjenare alla !
Nu har jag sänkt min pärla så som orre har gjort.
Tog 2 varv på den glesa sidan på fjädern för att bibehålla progressiviteten i fjädrarna :)
Kolla mina bilder på mitt galleri :) Busenkelt och toknajs!
Fick knacka ut sista 5cm av skärmstagen i bakskärmen bara men det var lätt gjort och sedan tog inget annat emot!
(200 däck) annars inga som helst problem. För att säkerställa att allt funkar rekommendera jag att man demonterar dämparna och ställer domkraft under bakhjulet och höjer upp hjulet i skärmen. Svart på vitt.

Kanonresultat!!!! :D
HONDA VTX 1800C 2005 BIG BLACK BEAUTY
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Stötdämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Geronimo »

Är i momentet få isär stötdämparen. Har fått tryckt ihop dämpar en så den 17mm muttern syns. Låser den med en fast nyckel och vrider toppfästet i normal riktning. Även gängade stången följer med tills muttern går i ändläge (gängorna tar slut) sen verkar det sitta som berget. Visst är väl toppfästet bara gängat på stången?

Nästa fas, själva kapningen. Funderar fortfarande på vilken del som är mjukast (där jag vill kapa).
I en gles del så är ju stålet mer riktat i press riktningen om man överdriver lite och i en tät del ligger stålet mer tvärs. Det känns som det är lättare att böja ett material än att trycka ihop.
Samtidigt så är det ju fler varv i en tät del och därmed mer material att trycka ihop.
Ja jag vet inte, det kanske är jäkligt marginellt oavsett
Low, long and fat
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Stötdämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Orre »

Jo så ska det vara Tony. Värm upp för att lossa! -Och håll emot med en rörtång kanske? Du vill ju inte förstöra gängorna!...

Fjädern är mjukare och kan ju komprimeras mer (längre fjädringsväg) i den glesa ändan, och eftersom jag tycker att mina fjädrar har blivit för mjuka med tiden, så tror jag nog Mattias har rätt i att ta av i den mjuka (glesa) ändan i stället...
Bild
Användarens profilbild
Mekarn
Adept
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 aug 2013, 16:37
VTX-modell: VTX1800C 2005
Ort: Viskafors

Re: Stötdämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Mekarn »

Efter att jag pressat ihop den:
Jag gjorde så att jag la wellpapp i en stor polygrip och höll emot i det övre fästörat och lossade 17mmarn med nyckel, sen snurrade jag av det övre fästet bara och vipps, stötdämparen demonterad i olka delar :)
Den glesa ändan är ju att rekomendera så man bevarar den progressiva biten i fjädern :) jag tog 2 varv och blev kanon nöjd.
Ca 10.7-10.8" ligger dom på nu om jag inte missmi er mig :)
HONDA VTX 1800C 2005 BIG BLACK BEAUTY
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Stötdämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Geronimo »

Yes, fått isär härligheten.
Fjädern har ca en cm mindre diameter iden glesare delen 5 mot 6 cm. Kanske inte har någon betydelse.
Vid kapningen kommer ju det inte bli lika stor anliggs yta mot änden, även om jag kapar så snett jag kan.
Low, long and fat
Användarens profilbild
Mekarn
Adept
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 aug 2013, 16:37
VTX-modell: VTX1800C 2005
Ort: Viskafors

Re: Stötdämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Mekarn »

Anledningen till att den är mindre i diameter är nog för att den skal komma så nära stötdämparen som möjlige så den inte vandrar ( vilket den ej kan iom att det är belastad samt höljet tar emot med) den kommer att ligga an lite sämre men det påverkar ej fjädringen vad jag har märkt.
Det jag gjorde efter att jag kapat mina var att runda kapändan så den inte äter i krommatrialet (vilket den säkert inte gör ) men mer för inte vara vass. Jag är kanon nöjd samt att man slapp slänga ut massor av pengar :p
HONDA VTX 1800C 2005 BIG BLACK BEAUTY
Skriv svar