Stötdämpar-mod 1800-07'a

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Stötdämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Orre »

Fick för mig i kväll att va fan... Nu har jag ju till och med besiktigat bågen en gång! så inte är den ju ny längre!!... NU kan man väl börja karva lite i den väl!!... :twisted:

Cykelns bakdel är ju ingen höjdare, och jag har hela tiden tänkt jag skulle köpa lite kortare dämpare, men nog tycker jag att de är jäkla dyra!... Så jag tog och skar av 2 ringar från orginal-dämparna! Det tar en timmas tid och kostar bara en kap-skiva!
Det är ganska bra spjoiiinnnggg.. i en fjäder! så tänk på det när du ska spänna upp den!!

För exempel så här:
Du behöver en planka och en 60-70 mm. hålsåg. Lägg så din håliga planka i din verkstadspress så du kan pressa övre fästet ner genom hålet, eller bygg en liten ställning av trä med din håliga planka överst, och pressa upp fjädern med en domkraft...
Det är ganska uppenbart vad som ska ske, men du behöver alltså mot-håll i själva "chrom-koppen" (därför plankan) för att kunna pressa upp fjädern så att 17mm. låsmuttern blir synlig och du kan skruva loss det övre fästet med något du kan stoppa genom hålet... (Du behöver troligtvis något lite längre och styvare än pekfingret!...)
När det övre fästet är borta är det inget mer som håller ihop dämparen när du lossar på presset!

Jag kapade av 2 ringar (2 varv) från den "täta" änden av fjädern, vilket sänkte min hoj från ca.300 mm. (11,8") mätt från bulthål till bulthål i upprätt ställning, till ca 275mm. (10,8")
Jag skar också den översta "ringen" horisontellt flat (lik som det var) för att den ska ligga jämt an mot toppen av chrom-koppen.

Som sagt en enkel operation på en timmes tid!
Resultatet blev utseendemässigt ganska stort tycker jag. Men jag kunde ändå tänkt mig den ännu lite lägre. Ta en "ring" till så är vi nog nere på ca 10,5 tum tänker jag...

MEN. Efter en prov-tur tror jag kanske det får räcka så här ändå. Mina fotpinnar var ganska missbildade från förr... Och dessutom har jag nästan gnagt hål i ljud-dämpar-chrom-kåporna... Med denna sänkningen tog det i ganska mycket tidigare!!... Dessutom lägger den sig direkt på ramen vid stödet på vänstersidan, så det är absolut inte tryggt att lägga den för mycket!... Vilket ju jag tycker är nåt av det roligaste med att köra båge!! :mrgreen:

Kör-egenskaperna tyckte jag annars förbättrades väsentligt! Inget mer tung-gung, utan mycket mer kontant! Det blir ganska säkert ännu styvare om man tar bort en tredje ring.

För övrigt inget problem med 200-däcket i original-skärmen! Det är som vår käre Alba en gång sa -precis plats till det berömda håret! ;)

I morrn tänkte jag sätta i Valkyrien/GL1500 progressiva fjädrar fram så får vi se hur det blir. Dom är visst ännu ett snäpp längre än GL1800'ans har jag läst. Så förhoppningsvis får jag tillbaka lite av markfrigången!
Originalen har börjat slå igenom, och är ju ganska svampiga även med ny olja, så det kan väl inte bli annat än bättre hoppas jag!
Jag kommer tillbaka med rapport om hur dessa uppför sig.

/Orre 8)
Senast redigerad av Orre den 12 aug 2011, 20:07, redigerad totalt 2 gång.
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Stöt-dämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Nesse »

...bara som en liten komentar. Jag bytte ganska omgående till progressiva fjädrar fram på min 1300 för orginal var ju katastrofalt svampiga och man gungade ner dem i botten hur lätt som helst. Jag upplever att jag fick mycket bättre vägegenskaper, framförallt i kurvorna, med de progressiva dämparna.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Stöt-dämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Geronimo »

Byte till progressiva både fram o bak ska vara den bästa medicinen för bättre väghållning.
Om du försågat dej Orre har jag ett par original (till -02 dock) som är helt okapade

Tony
Low, long and fat
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Stöt-dämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Orre »

Fick tyvärr fel gaffel-fjädrar, och de jag ville ha fans inte på lager...
Inte konstigt att det blir svampigt! -Riktigt mjuka stackare som står i, med förhållandevis gles "skruv"!
Började experimentera med att kapa i en bit från en annan fjäder jag hade liggande, men det blir för mycket experimenterande med längden på "rör-kragen" osv... -Jag hoppade det! :?

Hällde i en lite snabbare olja (ca.7,5W) och tog i en cm. mer olja än rekommenderat, och stoppade tillbaka original-fjädrarna.
Blev vartfall betydligt bättre!

Tveklöst att det är bättre med progressiva fjädrar! Originalen är INTE bra nog!

Bak blev det kanon med lite kortare fjädrar bara!
Jag har INTE försågat mig Tony! Men tack ändå! :wink:
Som sagt, nu tog jag av 2 "ringar". Ännu mer så tror jag kanske jag ville saknat markfrigången i kurvorna!... :twisted:

Så här ser det ut. Inte stora skillnaden förstås, men när man vet om'et så! :mrgreen:

Bild

Bild

Bild
Bild
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Re: Stöt-dämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Knodden »

Nice!

Har funderat på ngt liknande, kul att någon verkligen vågar!
Viken "förspänning" har du på bakdämparna?

// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Stöt-dämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Orre »

Ok.
Nu har jag kört några hundra mil på varierande vägar (läs Telemark) med både tung packning och spätta, och jag har fått tänka om lite ang. markfrigång och nerlägg... -Det är ju faktiskt INTE ofta man har behov att köra så hårt att fotpinnar, avgas och ram skrapar i backen! Faktiskt inte oftare än att man kan hålla sig innanför "ramen" med VTX'en, och hellre slå sig lös med andra typer av hojar!... :twisted:

Jag har därför gått tillbaka och tagit bak-fjäder-kapningen en gång till. :mrgreen:
Tog av ett varv till denna gången och har alltså tagit 3 varv totalt.
Nu är jag nere på ca.265mm. (10,4") mellan bulthålen med cykeln upprest. Och nu börjar det synas! :mrgreen:
Nu syns det ju också tydligt på blåset att cykeln inte står i våg... -Det är ju lite synd? Kanske man skulle bygga om det bakre fästet?...

Det är förresten bättre plats än jag först såg till däcket! Smalaste platsen under skärmen är bakerst mellan skärm-fästena, och där har jag ca.4mm. på varje sida. Alltså ett satans tjockt f-hår! :shock: :lol:

@Knodden. Jag har inte kört så mycket i dag, men det känns som om jag klarar mig fint utan någon förspänning när jag är solo och utan packning, så det är mycket att gå på! (På förra kapet fick jag förspänna till mitt-läget med passagerare)

Komfort/kör-säkerhet är definitivt bättre än original! :!:

/Ps. Lennart sa att han INTE gillade de progressiva fjädrarna bak? Kanske detta är ett alternativ!? /Ds.

Så här ser det ut i dag (3 varv, 10,4"):
Bild

Bild

Bild


Och här är en bild på original som jämförelse (11,8"):

Bild
Bild
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Stöt-dämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Raffe Gbg »

Såg det här på VTX Cafe USA ... Kanske kunde va nåt för er som vill att hojen ska ha samma stuk som en hyena eller en extremt baksänkt schäfer... :wink: :lol:

http://www.vtxcafe.com/showthread.php?t ... ght=shocks

http://www.jpcycles.com/product/690-055
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stöt-dämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av alba »

Nu börjar det likna nått Orre :shock: ,mer kan du nog inte ta, (för då blir du värre än mej 8) )
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Stöt-dämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Orre »

Jo men alba. Du är väl nere på 10,5 tum, inte 10,4!... :lol:
Bild
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stöt-dämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av alba »

orre skrev:Jo men alba. Du är väl nere på 10,5 tum, inte 10,4!... :lol:
Avslöjad :lol: men ärlig 8)
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Stöt-dämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Raffe Gbg »

Akta så ni inte skrapar arslet i asfalten bara... :shock: :shock:
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Stötdämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Orre »

:wave: En liten uppdatering så här tre år och ett par tusen mil senare. (En god del mil med spätta och tung packning)

I början klarade jag mig utan någon förspänning alls, och jag var positivt överraskad av hur mycket bättre köregenskaper jag fick!
Helt klart mer kontant och mindre gung!!
Med spätta där bak fick jag dra på förspänning, och jag kom ganska snart underfund med att med full packning och spätta måtte jag dra på full förspänning för att fjädrarna inte skulle slå igenom!
Slutade väl ganska snart med att ändra förspänning för solo-åkande för övrigt...

Nu tycker jag att fjädrarna känns mjukare och inte så kontant som den var i början och som jag önskar att den ska vara!...
Den känns väl inte precis "gungig", men som sagt, mjukare...
Den slår fortfarande inte igenom, men med spätta och full packning tycker jag nu att den är för mjuk!

Om det hade ställt sig annorlunda om jag hade kapat i "den glesa ändan" i stället för den "täta" vet jag inte? (Det är ju progressiva fjädrar) Men i efter-klokskapens ljus är det ju närliggande att tro...
Å andra sidan har jag ju upplevt att det har ändrat sig över tid, så kanske jag har förstört något av stålets härdning eller nåt?...
Å tredje sidan har ju hojen gått dryga 5000 mil, varav nog så stor del med tung packning, så det är kanske bara naturlig slitage? -Kanske lite påskyndad?...

Klart är, att efter årets turer önskar jag (och Sissel) mig absolut bättre bak-dämpare!... :sorry:

--

Vad det gäller översta posten om hur gå tillväga för att ta av fjädern om man inte har en verkstadspress:
Bygg en rektangel med 4 bräd-bitar, lång nog till att din domkraft med dämparen stående ovanpå, står inne i rektangeln.
I brädbiten över dämparen (som du inte vill ska vara tjockare än nödvändigt!) ska det vara ett hål på Ø 60-70 mm. så att du med domkraften kan pressa själva stötdämparen genom hålet, men brädan håller mot chrom-koppen och fjädern pressas ihop.
På det viset blir lås-muttern över fjädern synlig (17mm) och du kan skruva isär dämparen för att få loss fjädern!

/Orre :peace:
Bild
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Stötdämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Orre »

Mekarn skrev:Tjenare Orre!

Jag undrar lite bara nu när jag har läst din mod på dämparna bak.
Kan jag sänka min 2-3 varv med mitt 200 däck utan problem?
Jag kan fortfarande skjutsa med packning utan att däcket äts upp i skärmen?
Om jag ställer förspänningen på 4-5 då kanske?:)

Ha det gött!
Heja!

Jo det går bra!

Men som sagt, jag upplever att dämparna har blivit mjukare med tiden...
Kanske håller bättre att ta två varv i den glesa ändan i stället för tre i den täta?...

/Orre
Bild
Användarens profilbild
Mekarn
Adept
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 aug 2013, 16:37
VTX-modell: VTX1800C 2005
Ort: Viskafors

Re: Stötdämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Mekarn »

Skall utföra detta under vinterdvalan:D
HONDA VTX 1800C 2005 BIG BLACK BEAUTY
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Stötdämpar-mod 1800-07'a

Inlägg av Geronimo »

Är också nyfiken på att kapa mina dämpare i vinter. Vänar på rapport från dej också Mekarn innan jag vågar sätta domkraften under dämparn :thinking:
Low, long and fat
Skriv svar