Kuryakyn Velociraptor

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Användarens profilbild
Skipper
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jan 2011, 15:50
VTX-modell: VTX 1300S, 2004
Ort: Karlshamn

Kuryakyn Velociraptor

Inlägg av Skipper »

Köpte i höstas ett Kuryakyn Velociraptor luftintag från amerika. Lämnade in hojen på verkstad och monterade det plus ett dynojetkit. Hojen kördes i bänk och det såg bra ut. Fick den hemkörd i bil och ställde in den för vintern.
Och sen kom våren och man skulle ut och köra. Hojen spottade och hostade och eldslåger kom ut genom avgassystemet.
Firman som hjälpte mig att montera grejorna hämtade den med släpvagn. Körde den i bänken igen gick som en klocka. Sen provkör dom den i verkligheten och då går den som en påse nötter.
Deras slutsats blir att det blir undertryck i förgasaren, så förgasren inte får in tillräckligt med luft när man kör på vägen.
Tänkte att det kunde vara bra att berätta detta om det är nån som har fått för sig att köpa ett sådant.
Jag har planer på att bygga om det till ett askfat och börja röka. :wink:
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Kuryakyn Velociraptor

Inlägg av Bobby »

Jag kan köpa den billigt av dig!! 8)

Låter konstigt att det skulle bli undertryck. Menar dem att det blir undertryck vid insuget när man kör? Testa att sätta en hand runt bakre kanten eller liknande. Hålla upp benet kanske för att ändra luftdraget.
Kan man lossa gallret på den kanske och testa?
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4381
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kuryakyn Velociraptor

Inlägg av Nesse »

Låter märkligt att de kör den i bänk och då fungerar den perfekt men inte när du ska köra på vägen, har de gjort rätt?
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Larsa
Wannabe
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 apr 2010, 17:21
VTX-modell: vtx 1800, 2005
Ort: Sandviken

Re: Kuryakyn Velociraptor

Inlägg av Larsa »

Det låter inge roligt då jag har köpt ett likadant. :?
Jag har dock inte hunnit provköra riktigt än, endast startat den & haft den på tomgång ett kort tag.
VTX1800 -05
Graphite Gray
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Kuryakyn Velociraptor

Inlägg av Bobby »

Larsa: har du ändrat munstycken eller bara bytt luftburk?
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Skipper
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jan 2011, 15:50
VTX-modell: VTX 1300S, 2004
Ort: Karlshamn

Re: Kuryakyn Velociraptor

Inlägg av Skipper »

Att den går bra i bänk är väl inte kanske så konstigt, för vad jag förstår så kan dom rikta luftströmarna som dom vill. Han som har mekat med hojen säger också, fungera det i bänken så fungera det oftast i verkligheten också. Han provade också att skärma av luftintaget när han körde den ute på vägen. Och han ringde även till en annan firma som ligger i närheten och diskuterade problemet. Så tyvärr var den lösning dom kom fram till var att montera tillbaka som det var innan.

Nu har jag ändrat tillbaka munstycket som det var innan, så jag kommer inte exprimentera mera med det igen.

Och Motospeed som genarlagent i Sverige, har inte tagit hem dom till sverige ännu i alla fall. Om man nu ska se det som ett varningstecken.

Men samtidigt sa han som har gjort jobbet att det mycket väl kan funka på en annan sorts hoj, så vem vet på vtx1800 kan det kanske gå bra.

Munstycket som satt i början var 190 och ändrades till 155. Fick då 60hkr på bakhjulet.
Larsa
Wannabe
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 apr 2010, 17:21
VTX-modell: vtx 1800, 2005
Ort: Sandviken

Re: Kuryakyn Velociraptor

Inlägg av Larsa »

Bobby skrev:Larsa: har du ändrat munstycken eller bara bytt luftburk?
Jag hade en hypercharger tidigare och jag har inte gjort någonting annat än att bytt själva filterdelen
än så länge.
Jag ska ut och åka en sväng i helgen så återkommer jag med resultat.

Jag har ju iofs en 1800 så.... :roll:
VTX1800 -05
Graphite Gray
Larsa
Wannabe
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 apr 2010, 17:21
VTX-modell: vtx 1800, 2005
Ort: Sandviken

Re: Kuryakyn Velociraptor

Inlägg av Larsa »

Jag har åkte en sväng nu och jag kan inte påstå att jag har märkt något konstigt...
inte än iaf
VTX1800 -05
Graphite Gray
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4381
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kuryakyn Velociraptor

Inlägg av Nesse »

Jag tror ändå de inte bänkade den på rätt sätt... blåste de luften direkt in i förgasaren?
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Skipper
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jan 2011, 15:50
VTX-modell: VTX 1300S, 2004
Ort: Karlshamn

Re: Kuryakyn Velociraptor

Inlägg av Skipper »

Larsa skrev:Jag har åkte en sväng nu och jag kan inte påstå att jag har märkt något konstigt...
inte än iaf
Om du körde länge än 1km och inte märkte nåt, så tror jag nog att det fungerar.
Användarens profilbild
Skipper
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jan 2011, 15:50
VTX-modell: VTX 1300S, 2004
Ort: Karlshamn

Re: Kuryakyn Velociraptor

Inlägg av Skipper »

Nesse skrev:Jag tror ändå de inte bänkade den på rätt sätt... blåste de luften direkt in i förgasaren?
Han la ner rätt mycket mer tid på att bänka den, än det brukar ta. Och han hade även kontakt med en annan firma som håller på med samma sak. Så jag tror nog att det är riktigt gjort.

Går man in på vtxcafe och söker om det, så är det många där också som har problem med det. Min engelska är inte så god att jag lista ut om dom lyckas lösa problemet.

Jag kan i och för sig tycka att det är lustigt att Kuryaky säljer nåt som inte funger.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4381
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kuryakyn Velociraptor

Inlägg av Nesse »

OK, ja det låter märkligt... I rest my case... Min Hypercharger fungerar bra vilket som...

Tycker du kan maila Kuryakyn och fråga hur m an ska komma till rätta med problemet, de har säkert någon lösning får man hoppas. Om inte är det väl läge att reklamera varan?
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Skriv svar