Ta bort Powercommandern ?

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Dosan
Senior adept
Inlägg: 232
Blev medlem: 28 aug 2009, 19:42
VTX-modell: 1800, -05 Svart !
Ort: Sandviken

Ta bort Powercommandern ?

Inlägg av Dosan »

Jo, funderar på att ta bort Powercommandern.
Någon som vet om det bara är till att plocka dän den, eller behöver jag göra göra några justeringar efteråt ?

Hittade det här nu, antar att det bara är omvänd ordning för att ta bort den, men som sagt behöver den mappas om efteråt ?

http://www.powercommander.com/downloads ... 22-411.pdf
Senast redigerad av Dosan den 12 feb 2011, 14:48, redigerad totalt 1 gånger.
Pengar har inget värde förrän man köpt en VTX för dom !
Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
Inlägg: 1373
Blev medlem: 09 nov 2005, 20:42
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd
Ort: Bandhagen, Stockholm

Re: Ta bort Powercommandern ?

Inlägg av Peo »

hmm, låter intressant.....har haft lite samma ideér själv...
tror att man då måste koppla allt som det var från början...men e inte säker..
är nyfiken också om nån vet?? å kanske har en bra :idea:
Nu är säsongen på G igen. 8)
Lufta era däck ofta och kör med hjärna å tänk. :thinking:
Ses utefter vägarna å på träffar :good:
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Ta bort Powercommandern ?

Inlägg av Hasse-c »

Varför ska ni ta bort den? Då måste ni väll ha original luftfilter o ljuddämpare.
Annars är det bara att ta bort, jag monterade min själv det enda ändring jag gjorde var att koppla bort lambasonden så den måste tillbaka. Själva mappningen görs i Powercommandern så ska inte behövas 8)
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Ta bort Powercommandern ?

Inlägg av Orre »

Bättre begagnad PowerCommander köpes! :wink:
Bild
Schassen

Re: Ta bort Powercommandern ?

Inlägg av Schassen »

Det här är antagligen en dum fråga men låt gå.

Jag har varit ute på Internet för att undersöka vart på hojen en powercommander sitter monterad, och vilket syften den har. Det jag har hittat är var den sitter, hur den monteras, justeras och bortmonteras men inte vilket dess syfte är.

Är det någon som på ett enkelt och begripligt sätt kan förklara för mig vad syftet med powercommandern är?????????

Att det har något med strömtillförsel/reglage gaspådrag/el fördelning... tror jag det rör sig om...

OBS! Jag har sagt det förrut, jag kan ingenting om hojar... än, men jag är villig att lära mig.

Bättre att ställa en dum fråga än att alltid förbli dum.

//Sergeant
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Ta bort Powercommandern ?

Inlägg av Hasse-c »

En enkel förklaring borde vara att du kan ändra mängden bensin som sprutas in i motorn vid olika varvtal gäller bara insprutningsmotorer, om man byter ljuddämpare på en 1800 så får du ett ändrat motstånd på utgående avgaser från motorn som då blir fel, eftersom original ECM,Inta kan reglera sig själv för att kompensera för det.
så monterare man en powercommander. Så man kan justera olika värden på in sprutningen. Var man placerar den är upp till var o en. Man kan koppla den till en PC via USB så man kan göra små justeringar så motor får mer bensin vid gaspådrag för olika kör stilar mm. Man kan säga att det är som att byta munstycken på en 1300 :roll:
Senast redigerad av Hasse-c den 21 feb 2011, 13:54, redigerad totalt 1 gånger.
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Re: Ta bort Powercommandern ?

Inlägg av Hsun »

Jag har hört att orginal styrsystem från årsmodell 2005 och nyare är betydligt bättre än det gammla.
Det styrsystemet ska klara av ett ljudämparbyte, dock kanske man losar någon hp.
Hsun-1800 röd så klart.
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ta bort Powercommandern ?

Inlägg av alba »

Är det någon som på ett enkelt och begripligt sätt kan förklara för mig vad syftet med powercommandern är?????????

106,7 hk 8) 8) 8) :D :D
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Ta bort Powercommandern ?

Inlägg av Gusten »

Ja det är så enkelt att den optimerar luft och bränsle, med andra ord man får ut mer av hojen med rätt luft och bränsleblandning. Vet att det finns hojar som monterat Powercomannder och där bränslet har blivit c.a 1 dl mindre per liter och går bättre och blir mer rapp i gasen :lol: :lol: :lol:

Mitt förslag är TA INTE BORT DEN :wink:

//Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Dosan
Senior adept
Inlägg: 232
Blev medlem: 28 aug 2009, 19:42
VTX-modell: 1800, -05 Svart !
Ort: Sandviken

Re: Ta bort Powercommandern ?

Inlägg av Dosan »

Tjaa....... om jag tar bort min så är ju den och isåfall även ett Vance & Hines Bigshot staggered till salu.
Tror också att 2 såna här hör till PC:n https://cart.jetkit.com/p-814-sensor-el ... honda.aspx .......dom ska väl också dän isåfall, eller ?
Och, nej det är inte lika som till 02-04.
Pengar har inget värde förrän man köpt en VTX för dom !
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Ta bort Powercommandern ?

Inlägg av Gusten »

Dosan skrev:Tjaa....... om jag tar bort min så är ju den och isåfall även ett Vance & Hines Bigshot staggered till salu.
Tror också att 2 såna här hör till PC:n https://cart.jetkit.com/p-814-sensor-el ... honda.aspx .......dom ska väl också dän isåfall, eller ?
Och, nej det är inte lika som till 02-04.
Ja den ska bort
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Ta bort Powercommandern ?

Inlägg av Orre »

Gusten skrev:Vet att det finns hojar som monterat Powercomannder och där bränslet har blivit c.a 1 dl mindre per liter
Det var som fan! Wow! En sån MÅSTE jag ha! Då får jag ju plats med... 1.7 liter MER i tanken!! Bild

@Dosan. Jag kan intyga att min -07'a utan PC3 inte ser ut att må dåligt av luft-buller modifikationen! Har ju varit lite bekymrad för att den ska gå magert och så, men det ser riktigt bra ut! Bild
(MEN... Jo det är är dyrt och omständligt, men jag är riktigt nöjd med Roadhouse, och har inga planer om att använda originalet annat än till besiktning, så jag måste ju säga att det vore kul att optimera det hela en gång för alla!) 8)
Bild
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Ta bort Powercommandern ?

Inlägg av Västerlanda »

orre skrev:
Gusten skrev:Vet att det finns hojar som monterat Powercomannder och där bränslet har blivit c.a 1 dl mindre per liter
Det var som fan! Wow! En sån MÅSTE jag ha! Då får jag ju plats med... 1.7 liter MER i tanken!! Bild


Min PC III har nog inte den funktionen, snarare motsatt funktion, kanske felmonterad :?: :?: , "rätt" monterad blir det ....................... :roll: :roll:
En sk "Petrol shrink" :shock: :shock: :shock:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Dosan
Senior adept
Inlägg: 232
Blev medlem: 28 aug 2009, 19:42
VTX-modell: 1800, -05 Svart !
Ort: Sandviken

Re: Ta bort Powercommandern ?

Inlägg av Dosan »

Min drar fasen mer än Erzas som är utan, MEN! NÄR GUSTEN TALAR, DÅ LYSSNAR MAN!
Så jag spar väl min, byter avgass. och mappar om den då.

V&H säljes.....men alla har väl sånt redan ?
Pengar har inget värde förrän man köpt en VTX för dom !
Schassen

Re: Ta bort Powercommandern ?

Inlägg av Schassen »

Hasse-c skrev:En enkel förklaring borde vara att du kan ändra mängden bensin som sprutas in i motorn vid olika varvtal gäller bara insprutningsmotorer, om man byter ljuddämpare på en 1800 så får du ett ändrat motstånd på utgående avgaser från motorn som då blir fel, eftersom original cpun,Inta kan reglera sig själv för att kompensera för det.
så monterare man en powercommander. Så man kan justera olika värden på in sprutningen. Var man placerar den är upp till var o en. Man kan koppla den till en PC via USB så man kan göra små justeringar så motor får mer bensin vid gaspådrag för olika kör stilar mm. Man kan säga att det är som att byta munstycken på en 1300 :roll:
Tack till förklaringen, jag var ju inte ens i närheten. :oops:
Skriv svar