Dynojet resultat 1800C

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Dynojet resultat 1800C

Inlägg av Knodden »

Hallå där!

Denna tråd vänder sig främst till oss med 1800!
Jag är lite nyfiken på vad man kan "förvänta" sig för resultet efter montering av en PCIII.

Enligt specarna på hojen så skall det finnas
97 Hk vid 5000 varv samt
157 Nm vid 3000 varv, men hur mycket är det på bakhjulet egentligen?

Jag har beställt tid för montering och bänkning lite senare här i vår och ställer nu frågan till er som redan monterat och bänkat vad ni fick för resultat?

Mina moddar:
En egenmoddad orginalpipa.
Ny luftburk (K&N)
Här kommer lite Bilder på hur jag gjorde med min luftburk tillslut! (K&N´s egna produkt)
Skriv gärna före och efter resultat samt vilken luftburk och avgassystem som du har.

Snart ses vi på vägarna... Våren har hotat med att visa sig även i år!
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
The Swede

Inlägg av The Swede »

Hej Knodden!

Jag har V&H rör, PC III och K&N filter i modifierad orginalburk detta ger på min hoj 98,4 hk @ 5200 rpm samt 157,1 Nm @ 3700 rpm mätt på bakhjulet. Bromsningen innan modifiering gav följande resultat: 73,6 hk @ 4900 rpm samt 123,7 Nm @ 3100 rpm mätt på bakhjulet.
Bild

The Swede 8)
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

Humpf....

Är det verkligen ingen mer än "The Swede" som har något att säga om PCIII? :shock:

Det är väl en hel drös med folk som åker omkring med en sådan monterad?

Vad märkte ni för skillnad gällande effekt, vrid, bränsle förbrukning etc.
Notera gärna om ni har nuffrorna före och efter montering. Eller är det helt enkelt att det var en besvikelse och inget man "pratar om"?

Kasta er på tangenterna...
// Knodden
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

Bump
Janne

Inlägg av Janne »

Knodden skrev:Bump
:?:
Nu vill vi veta vad du fick på bakhjulet.
Janne
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

Janne skrev: :?:
Nu vill vi veta vad du fick på bakhjulet.
Janne
Jag har tyvärr inget resultat att ge eftersom jag inte har monterat PCIII änn!
I början av Maj kommer det att ske enligt plan iaf.

Jag vill bara veta vad folk tycker och tänker om denna lilla apparat.. :wink:
// Knodden
Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1011
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Inlägg av MC »

Knodden skrev:
Janne skrev: :?:
Nu vill vi veta vad du fick på bakhjulet.
Janne
Jag har tyvärr inget resultat att ge eftersom jag inte har monterat PCIII änn!
I början av Maj kommer det att ske enligt plan iaf.

Jag vill bara veta vad folk tycker och tänker om denna lilla apparat.. :wink:
// Knodden
PC:n gör nog sitt (håller koll på luft å soppa över hela registret) men man måste även till med annat för att få hästar på slangen. Mina räcker till å´är TOPPHEMLIGA
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

Janne skrev: :?:
Nu vill vi veta vad du fick på bakhjulet.
Janne
Sanningen kommer här! (alla värden är mätningar på bakhjulet)

Jag har ju en K&N luftburk, "egen moddad" avgaspipa. I övrigt orginal så vitt motor & tändning anbelangar!

Körde ner till Falkenberg i ett UNDERBART väder ca 18-20 grader och klarblå himmel!
Första körningen UTAN PCIII gav hela 101,9 Hk och 152 N (alltså MER UTAN PC än vad några har MED :lol: )

Jag knatade ner på byn och riktigt njöt av den goa SOLEN som bara lyste och lyste! Käkade en bit mat och knatade sedan tillbaka och hojen var klar!

Slutresultatet blev
105,2 Hk @ 5700rpm och 162,9N @3700 rpm

Enligt RG så var det den högsta siffra han fått på en VTX!!
Summer here I come!!!

Det som igentligen spelar roll och "GER" kraften är bräsle/luft förhållandet.
I registret mellan 2500 - 3500 gick min tidigare något magert och över 4000 något fetare.. Nu ligger den stort sett konstant på 13,2 viket enligt RG skall vara en bra nivå på en VTX i våra förhållanden.

Snake har nämt det tidigare att en för mager eller för fet blandning KAN få ödestigra konsekvenser! Labba ALDRIG med mappar själv utan se till att få den bänkad av en som kan sina saker! Haveri kan vi vara utan!

Sköt om er så ses vi snart!
MVH
Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
VTX18

Inlägg av VTX18 »

Hej Knodden!

Som du skriver i inlägget "Nu ligger den stort sett konstant på 13,2 viket enligt RG skall vara en bra nivå på en VTX i våra förhållanden."
Vad har 13,2 för sort?

MVh
/VTX18
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Luft/bränsleförhållande (Air/Fuel ratio). Dvs. hur många delar bensin man sprutar in i förhållande till den mängd luft motor suger i sig.
14.7 delar luft på 1 del bensin ger optimal förbränning, men inte optimal effekt och förbränningstemperatur. En mager blandning, över 14.7, ger en högre temperatur och kolvar och ventiler kan brännas. En för fet blandning gör att motorn sotar.

Min låg runt 13.6 vilket jag tror är lagom för en VTX.

Som sagt, trixa inte själv allt för mycket med bränsleblandningen såvida ni inte exakt vet vad ni gör. Investera i så fall i en bredbands O2-sensor som kan "spela in" air/fuel kurvan medans ni kör. Då kan ni sedan sitta hemma på PCn och studera hur blandningen varierade under körningen på olika varvtal och växlar. Kostar runt 3-4000 kr.
Skriv svar