Svårstartad i kylan

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Schassen

Svårstartad i kylan

Inlägg av Schassen »

Jag planerar att starta hojen minst en gång i veckan och låte den gå varm samt låte oljan röra på sig lite i motorn men det märks att hojen inte är så pigg på att starta när kylan tränger sig på och det beror inte på batteriet. Den var mycket segstartad igår, men till slut som kom hon igång och puttrade alldeles utmärkt. Vad kan man göra för att få hojen mer lättstartad när kylan ligger på?
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Svårstartad i kylan

Inlägg av Nesse »

Har du den stående i ouppvärmt förråd? Att den blir segstartad då beror nog till största delen på oljan som blir som sirap...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Svårstartad i kylan

Inlägg av Schassen »

Ja den står i garaget (4 väggar och ett tak). Finns motorvärmare för hojar? Skulle det hjälpa?
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Svårstartad i kylan

Inlägg av Nesse »

Är det helt oisolerat eller finns det viss isolering? En frostvakt? Jag byggde en isolerad "låda" med en frostvakt i för fars permobil i mitt oisolerade garage. Det fungerade bra, kanske något för dig? Lite 45x45 reglar, masonit, frigolit och en frostvakt... mer behövs inte... En motorvärmare är ju i princip en doppvärmare, vet inte om det finns för motorcyklar...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Svårstartad i kylan

Inlägg av Schassen »

Garaget saknar helt isolering. Mitt garage är en i en garagelänga eller vad det nu heter men det skall inte vara omöjligt att få bygga om. Har f.n. ett förråd längst bak i garaget där jag förvarar diverse föremål, t.ex. sommar däck (bil). Flytta förrådsväggen innåt ca en meter och lägg till en ny vägg ca 1,5 m ut från nuvarande förrådsvägg och isolera tillbyggnationen borde bli både möjligt och relativt lätt att fixa. Har jobbat lite med sådant inom militären, i tillägg är min granne snickare. Får dock vänta med det tills att snön och kylan försvinner dvs. till nästa vår.
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Svårstartad i kylan

Inlägg av Bobby »

Jag förstår tanken med att varmköra den varje vecka men är det verkligen bra när den står i kall garage? Är det inte bättre att låta den vara till våren, byta olja, fräsch soppa och köra?
:?:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Svårstartad i kylan

Inlägg av Nesse »

se till så att kylaren klarar sträng kyla också (vad är det för fel att parkera den i vardagsrummet under vintern ;-) )
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Svårstartad i kylan

Inlägg av Raffe Gbg »

Våra VTX-hojar är kända för att vara "kallblodiga", så det är inte så konstigt att din hoj är segstartad i kylan även om batteriet är helt okej och laddat.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Schassen

Re: Svårstartad i kylan

Inlägg av Schassen »

Nesse skrev:se till så att kylaren klarar sträng kyla också (vad är det för fel att parkera den i vardagsrummet under vintern ;-) )
Bra idé ... :roll:
axa

Re: Svårstartad i kylan

Inlägg av axa »

Hejsan.
Det enda jag gör angående vinterförvaringen är att fylla tanken till 100% samt att kopplan in min ctec-laddare.Det kan dessutom vara bra att byta oljan före vintervilan,helst helsyntet :D :D
mvh Axa
Schassen

Re: Svårstartad i kylan

Inlägg av Schassen »

axa skrev:Hejsan.
Det enda jag gör angående vinterförvaringen är att fylla tanken till 100% samt att kopplan in min ctec-laddare.Det kan dessutom vara bra att byta oljan före vintervilan,helst helsyntet :D :D
mvh Axa
Hojen står inne i ett garage (tak plus tre väggar och en port), batteriladdaren är uppkopplad och får ladda batteriet med jämna mellanrum när det är som kallast. Tanken är fylld men oljan har jag inte bytt nu, fast p.g.a. av att jag körde hojen ca 1 300 mil under 2010 sässången så fick den ju en stor service strax innan vintern och då byttes ju alla vätskor och filter mm. Men tack för rådet :!:

Sergeant 8)
Lenchris

Re: Svårstartad i kylan

Inlägg av Lenchris »

Jag hade också tänkt starta hojen (VTX 1300) några gånger på vintern, som trådskaparen alltså. Trodde att det var bra. Det är skoj också, vilket väl är mitt huvudsyfte ö h t med hojen. På ett annat forum nämnde jag i förbigående samma sak om min BMW R 1200RT och fick genast smäll på fingrarna av någon som kan allt om BMW. Personen hävdade att det är skadligt att starta min BMW under vintervilan.

Är det någon som vet om en VTX mår illa av att startas på vintern? Den står i varmgarage och väntar in våren. Det ser ut som att den längtar efter att få brumma. Ska jag låta den vara i fred?

Hälsningar

Lenchris
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Svårstartad i kylan

Inlägg av Gusten »

Lenchris skrev:Jag hade också tänkt starta hojen (VTX 1300) några gånger på vintern, som trådskaparen alltså. Trodde att det var bra. Det är skoj också, vilket väl är mitt huvudsyfte ö h t med hojen. På ett annat forum nämnde jag i förbigående samma sak om min BMW R 1200RT och fick genast smäll på fingrarna av någon som kan allt om BMW. Personen hävdade att det är skadligt att starta min BMW under vintervilan.

Är det någon som vet om en VTX mår illa av att startas på vintern? Den står i varmgarage och väntar in våren. Det ser ut som att den längtar efter att få brumma. Ska jag låta den vara i fred?

Hälsningar

Lenchris
Om den står i varmgarage så tror den att det är sommar :wink: ..bara att starta :lol: .
Min står i centralgarage och jag brukar köra några varv när andan faller på :lol:

Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Svårstartad i kylan

Inlägg av Nesse »

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara speciellt negativt för moppen om den står hyfsat varmt att köra igång den då å då... Men vi har kanske någon motorexpert hos oss som kan verifiera eller motsäga detta antagande...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Svårstartad i kylan

Inlägg av Orre »

Lenchris skrev:Personen hävdade att det är skadligt att starta min BMW under vintervilan.
Usch då... Det hördes som ett dåligt köp... :twisted: :lol:

He-he.. Men skämt åsido...
(@Nesse. Räcker det med lite sunt förnuft?... :roll:

Alla vet ju hur metall uppför sig när det är oskyddat. -Det rostar och ärgar!...
Om en motor INTE skal få gå på en längre tid, speciellt i vårt klimat, så bör den sättas in med någon olje-produkt! Inte minst invändigt!
Enklast är att skruva av luft-filtret, starta motorn, och så kväva den med att duscha olja i insuget. Då får du "satt in" både förgasare och cylindrar. (Det finns egna praktiska behållare med "fogging-oil" i båt-affären) Man kan också/eller skruva ut stiften, hälla i lite (ny!) olja i cylindrarna, dra runt motorn ett par varv, och så sätta i tändstiften igen. Grejen är så klart att få lagt en skyddande "film" överallt.

ÄNNU enklare, och som nämnt mycket trevligare 8) är så klart om man kan använda hojen med jämna mellanrum! -Dom flesta hojar (i varje fall Honda) tål det! :wink:
@Gusten. Fan va lyxigt med ett så stort garage att man kan KÖRA! 8) 8) 8)

Alternativ kan man ju starta upp en gång i bland och låta motorn gå varm så kondensen får torka ut. -Och precis som vi ALLTID gör, så låter vi den gå varm på tomgång och utan belastning! 8)
Det där med kallstart handlar rätt och slätt om att smörjegenskaperna är MYCKET sämre när oljan är kall och trögflytande. -Det tar en stund innan den blir fördelad i alla trånga kanaler till de rörliga delar som den skal smörja. Därför låter vi alla maskiner gå varma obelastat! :wink:

VIKTIGT är att ha NY OLJA!
Det är INNAN du ställer in hojen du skal byta olja! Just av den enkla anledningen att det bildas kondens inne i motorn! Har du en gammal olja, så har du också en massa slagg-produkter, -och vatten! -Det vill du INTE ha liggande orört i flera månader!... :?

Det är så klart samma sak med tanken. Man vill undgå kondens med att ha full tank. (Tyvärr är bensin färsk-vara, så det är en sanning med modifikation..)

Däremot fattar jag inte varför alla skal hissa upp sin båge? -Om den inte skal stå LÄNGE förstås..
(Det hade absolut inte sett lika snyggt ut i MC-affärerna...) :roll: :lol:

Nej häll på ny olja, putsa upp pärlan och sätt den i fin-rummet! Bild
Bild
Skriv svar