Reg-Skylt behov av förslag

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Schassen

Reg-Skylt behov av förslag

Inlägg av Schassen »

Så var vi där igen, vet inte om det är registreringsskyltarna som tillverkas felaktigt eller om kvaliteten av materialet som används vid tillverkning är taskigt eller om det beror på något annat :roll: men faktumet kvarstår.

För ett par månader sedan så tvingades jag byta reg-skylt eftersom den gamla hade spruckit och gått av från ytterkanten vänster sida under skruven runt vänster skruv och upp till överkanten snett ovanför vänster skruv. Tillfälligtvis tvingades jag att tejpa ihop skiten med silvertejp.

Sedan beställde jag en ny registreringsskylt, den kom inom loppet av ett par dagar och som sagt detta var för ett par månader sedan. I förrigår märkte jag att även den nya skylten har spruckit, denna gång från höger ytterkant till mitten under höger skruv. :x

Nu funderar jag på vad jag kan göra för att åtgärda detta återkommande problem. Hjälper det med att rama in registreringsskylten? Skylten är av standardmått och då jag vet att det finns vissa i klubben som har ramar runt era skyltar vill jag veta om

1. Har ni haft problem som de jag beskriver här ovan? :?
2. Är det därför som ni har ramat in era skyltar? :?
3. Hjälper det att rama in skylten? dvs. Upphör sprickor att bildas i skylten om den är inramad? :?

Min registreringsskylt har standard format och sitter idag under den vita reg-lyktan på nederkant av bakskärmen.

Tack på förhand

Sergeant
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Reg-Skylt behov av förslag

Inlägg av Nesse »

Jag har en träram !!!! runt min skylt och den håller lika bra som skylten. Jag hade tidigare en plastram som höll skylten, men den sprack. Min skylt (och träramen) är fastskruvad i skylthållaren, men, jag har en liten gummipackning mellan träramen/skylten och skylthållaren (skylt-trä-gummi-metall). Inga problem med sprickor än så länge och ca 1200 mil.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Reg-Skylt behov av förslag

Inlägg av Schassen »

Tack!

Jag funderade på om man borrar lite större hål i skylten, sedan trär igenom någon slags gummipackning som påminner om en O-ring och som sitter i hålet på skylten. Sedan om man trär igenom skruven.

Tanken är alltså

O-ring som har ett spår i mitten så att man har en form av bussning på fram- och baksidan av skylten som sedan skruven träs igenom och sedan igenom nylonringen som medföljer reg-skylten och därefter igenom skylthållarens hål som sedan spänns fast med låsmuttern. Förstår du hur jag tänker?
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Reg-Skylt behov av förslag

Inlägg av Nesse »

Jag tror metallutmattningen beror på vibrationerna som uppstår i infästningen. Jag vet inte om det är gummiringen eller en kombination av trä och gummi som gör att min skylt håller. Men dämpningen av de vibrationer som finns är nog avgörande. Så om jag förstått dig rätt så vill du lägga gummiring runt skruven (mellan skruven och skylten alltså, på samma sätt som en kabelgenomföring) och mellan skylten och metallbläcket där man fäster skruven. Låter som en bra ide tycker jag.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Reg-Skylt behov av förslag

Inlägg av Schassen »

Jag tror det kan funka...

I annat fall har jag ju din idé, och en idé från VTXCAFE där förslaget va att tillverka en aluminiumplatta som fästs i skylthållaren och skylten sedan fästs i plattan med hjälp av fyra skruvar (en i vardera hörn) eftersom förslagsgivaren menar att vinden som skapas när man kör hojen kan få skylten att flexa och på så vis bli skadad (spricka).

Kanske jag får kombinera de olika idéerna, men eftersom du har hittills lyckats bra med din idé så bör jag väl testa den.
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Reg-Skylt behov av förslag

Inlägg av Gusten »

Eller gör som jag...kör med liten skylt :lol: ..haft samma skylt sen jag köpte hojen 2004 :wink:

//Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Reg-Skylt behov av förslag

Inlägg av Västerlanda »

Gusten skrev:Eller gör som jag...kör med liten skylt :lol: ..haft samma skylt sen jag köpte hojen 2004 :wink:

//Gusten 8) 8) 8)
Håller med. Har aldrig kört med gummi, så varför börja Nu :roll: :roll:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Reg-Skylt behov av förslag

Inlägg av Nesse »

Placering av skylten på 1300 och 1800 skiljer ju en del, det kan ju påverka vindtryck och vibrationer en hel del. Bakskärmen vibrerar rätt bra längst bak på tippen på en 1300. Sedan tror jag tipset med att skaffa en metallram (eller trä som i mitt fall) stagar upp skylten så att den slipper ta hela vintrycket själv. Sedan kan ju vindrutan också göra att det blir vindturbulens som ger skylten mer stryk...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Reg-Skylt behov av förslag

Inlägg av Schassen »

Det där med vindrutan har jag inte ens tänkt på, men min ruta är ju ganska liten och jag är ju inte liten precis - betydligt bredare än rutan i alla fall. Nåja, nu har jag fått lite att tänka på i alla fall.

Tack alla som har bidragit med förslag.
Schassen

Re: Reg-Skylt behov av förslag

Inlägg av Schassen »

Nesse skrev:Jag har en träram !!!! runt min skylt och den håller lika bra som skylten. Jag hade tidigare en plastram som höll skylten, men den sprack. Min skylt (och träramen) är fastskruvad i skylthållaren, men, jag har en liten gummipackning mellan träramen/skylten och skylthållaren (skylt-trä-gummi-metall). Inga problem med sprickor än så länge och ca 1200 mil.
Är det någon speciell gummipackning eller något jag kan köpa i vilken jäkla Järnia affär som helst?
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Reg-Skylt behov av förslag

Inlägg av Nesse »

Sergeant skrev:Är det någon speciell gummipackning eller något jag kan köpa i vilken jäkla Järnia affär som helst?
Biltema:s har fungerat för mig... t ex: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Sortiment ... gar-50-st/
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Reg-Skylt behov av förslag

Inlägg av Schassen »

Nesse skrev:
Sergeant skrev:Är det någon speciell gummipackning eller något jag kan köpa i vilken jäkla Järnia affär som helst?
Biltema:s har fungerat för mig... t ex: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Sortiment ... gar-50-st/
Gött! Men för nu skall jag fortsätta plöja min bok "Operation ODEN" ett Jack Tanner äventyr.
Schassen

Re: Reg-Skylt behov av förslag

Inlägg av Schassen »

Gusten skrev:Eller gör som jag...kör med liten skylt :lol: ..haft samma skylt sen jag köpte hojen 2004 :wink:

//Gusten 8) 8) 8)

Är den laglig eller är det något som farbror blå kommer att bråka med mig om??????
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Reg-Skylt behov av förslag

Inlägg av Gusten »

Sergeant skrev:
Gusten skrev:Eller gör som jag...kör med liten skylt :lol: ..haft samma skylt sen jag köpte hojen 2004 :wink:

//Gusten 8) 8) 8)

Är den laglig eller är det något som farbror blå kommer att bråka med mig om??????
Den är olaglig :twisted: , men ingen farbror har bråkat med mig än :lol: . Men det vet ju du schassen att man kan ju bli påhoppad fast man är laglig och en reko snubbe :wink:

//Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Reg-Skylt behov av förslag

Inlägg av Nesse »

Man åker dit på det om man kallas Nesse och det står en sur nitisk mc-polis och stoppar dig i en poliskontroll utanför Bandildos wannabies tillhåll. Annars så är väl sannolikheten väldigt stor att man klarar sig...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Skriv svar